Fel priser i butiker

mars

Trådstartare
Alltså var och varannan gång jag handlar, oftast på ica, så är det fel på kvittot.
Som idag i lilla lokala ica butiken skulle osten kosta 89 kr/kg. Den gick in för 134,95 kr/kg. Det blev 122 kr för mkt på 2,2 kg ost.
Har man då redan blippat kortet är det jag som får agera bank i ca 3 dgr tills summan anländer på mitt konto. Oftast är det mkt mindre summor men det blir mkt på ett år, tänker på dem som inte ens tar kvittot, det blir mkt man blir lurad på. Sen kräver det att man orkar kolla hela tiden. Aldrig ens heller att personalen ber om ursäkt för besväret man får, bara upplevt bra bemötande och det va i en coop butik, där de bad om ursäkt samt att jag kunde välja tillbaks på kortet el kontanter. Är det fler än jag som upplever detta?
 
Alltså var och varannan gång jag handlar, oftast på ica, så är det fel på kvittot.
Som idag i lilla lokala ica butiken skulle osten kosta 89 kr/kg. Den gick in för 134,95 kr/kg. Det blev 122 kr för mkt på 2,2 kg ost.
Har man då redan blippat kortet är det jag som får agera bank i ca 3 dgr tills summan anländer på mitt konto. Oftast är det mkt mindre summor men det blir mkt på ett år, tänker på dem som inte ens tar kvittot, det blir mkt man blir lurad på. Sen kräver det att man orkar kolla hela tiden. Aldrig ens heller att personalen ber om ursäkt för besväret man får, bara upplevt bra bemötande och det va i en coop butik, där de bad om ursäkt samt att jag kunde välja tillbaks på kortet el kontanter. Är det fler än jag som upplever detta?
Yes, men med självskanning så minimeras det tycker jag eftersom man ser priset på varje skanning och kan bedöma mot förväntan. Ibland får man kalla på personal för rättning.

(101 kr blev differensen mellan de kilopriserna på 2,2 kg, vilket är en hel liten ost till!)

Jag har svårast på Coop, för där appliceras många av rabatterna inte förrän man är i kassan och där är man ju lika stressad som när man inte självskannar. Har flera gånger tillkallat personal, fast rabatten redan var registrerad där men inte hittad genom att stressad skrolla genom hela köpet på skärmen.

Får nog ett större fel runt varannan vecka och mindre varje vecka (alltså fel som upptäcks under skanning eller i kassan innan betalning). I princip 100% åt hållet att jag blir lurad på pengar.
 
En gång, då var det fel vikt på frukt jag köpt, mailade bild på vikt och vikt på kvitto och fick pengarna tillbaka. I övrigt aldrig, kollar alltid mitt kvitto innan jag åker från parkeringen.
 
I de flesta affärer självscannar jag. Har koll på extrapriser och korrigerar om det blir fel. Brukar fota rabattskylten alt. erbjudandet i appen. Då går det normalt sett rätt kvickt.
 
Kollar alltid kvittot och det händer då och då att priset inte stämmer, på ICA Maxi här ger det 25 kr extra om man påpekar så det gör jag såklart även om det bara rör sig om några kronor.
 
Det är tyvärr så att det lätt kan bli fel i butiken, speciellt om ngn kampanj ska starta tex på måndagen och det har blivit ngt fel som ej hunnit upptäckas. Varan kan ha fel streckkod eller flera, vågarnahar av ngn anledning inte uppdaterats som de ska med rätta priser, man har glömt sätta upp en ny skylt etc.
Förstår frustrationen hos kunderna men lovar att ingen gör det med flit, blir bara extrajobb att leta felet och åtgärda än att det fungerar direkt.
 
Jag ser det väldigt sällan nu för tiden , men säger alltid till när priset som dras inte stämmer med det som stått på hyllkant eller i reklamblad.
Scannar själv vid utgången och kollar alltid att priset som kommer upp är detsamma som uppgivits.
 
Alltså var och varannan gång jag handlar, oftast på ica, så är det fel på kvittot.
Som idag i lilla lokala ica butiken skulle osten kosta 89 kr/kg. Den gick in för 134,95 kr/kg. Det blev 122 kr för mkt på 2,2 kg ost.
Har man då redan blippat kortet är det jag som får agera bank i ca 3 dgr tills summan anländer på mitt konto. Oftast är det mkt mindre summor men det blir mkt på ett år, tänker på dem som inte ens tar kvittot, det blir mkt man blir lurad på. Sen kräver det att man orkar kolla hela tiden. Aldrig ens heller att personalen ber om ursäkt för besväret man får, bara upplevt bra bemötande och det va i en coop butik, där de bad om ursäkt samt att jag kunde välja tillbaks på kortet el kontanter. Är det fler än jag som upplever detta?
Mina kvitton har plötsligt hamnat på Kivra :( så det är mycket krångligare att kolla, så gör inte det lika mycket längre.

Min värsta är 2 kg potatis som gick in som räkor, men den gick ju inte att missa vid summan liksom.
 
Mina kvitton har plötsligt hamnat på Kivra :( så det är mycket krångligare att kolla, så gör inte det lika mycket längre.

Min värsta är 2 kg potatis som gick in som räkor, men den gick ju inte att missa vid summan liksom.
Hopplöst.
Såna saker är hopplöst om man tex upptäcker det hemma, liksom svårt att bevisa vilken vara jag egentligen köpt.
Fast blivit tvungen de senaste åren att kolla kvittot innan jag lämnar butiken, blir för krångligt annars.
 
Mina kvitton har plötsligt hamnat på Kivra :( så det är mycket krångligare att kolla, så gör inte det lika mycket längre.

Min värsta är 2 kg potatis som gick in som räkor, men den gick ju inte att missa vid summan liksom.
Hur kan kvittona för matinköp, bara hamna på Kivra?

Jag, som vägrar Kivra, eftetsom det är ytterligare en av de mycket riskfyllda felanvändningarna av digital teknik/lagring, blir förvånad att det ens går att få mataffärens kvitton där.
 
Hur kan kvittona för matinköp, bara hamna på Kivra?

Jag, som vägrar Kivra, eftetsom det är ytterligare en av de mycket riskfyllda felanvändningarna av digital teknik/lagring, blir förvånad att det ens går att få mataffärens kvitton där.
Ja bra fråga, men de slinker lätt dit. Tex om någon en gång frågar -vill du ha kvittot på Kivra? och man förvirrat svarar öh va eh ja? (i meningen typ hur menar du va? får man det där också? varför det? nåja det är väl artigt att säga ja) så hamnar de bara där hädanefter.

Smart att vägra Kivra tycker jag som avskyr den. Men andra tycker säkert det är jättedumt och en superduper app.
 
Hur kan kvittona för matinköp, bara hamna på Kivra?

Jag, som vägrar Kivra, eftetsom det är ytterligare en av de mycket riskfyllda felanvändningarna av digital teknik/lagring, blir förvånad att det ens går att få mataffärens kvitton där.

Man kan välja att få dem på Kivra. Men om jag hade betalt kontant och inte dragit ICA kortet så får jag ju ett papperskvitto.

Jag tycker att det är bra med elektroniska kvitto eftersom jag annars snabbt slarvar bort just kvitton från mataffär.

Jag får elektroniska kvitto i andra butiker också t.ex. Kjell & Co.
 
Hur kan kvittona för matinköp, bara hamna på Kivra?

Jag, som vägrar Kivra, eftetsom det är ytterligare en av de mycket riskfyllda felanvändningarna av digital teknik/lagring, blir förvånad att det ens går att få mataffärens kvitton där.
Ica har börjat med att alla kvitton går till Kivra. Fick inte någon fråga alls om jag ville det eller ej.
 
Ett alternativ till Kivra är Min myndighetspost. Har det sedan många år och det fungerar bra för lönebesked, deklaration med mera.

Mina kvitton hamnar inte där utan jag får dem i handen. Även på Ica, var där nyss.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp