Fel på katteungen?

R

rattalskare

Lilla Baloo har nu blivit 10-11 veckor gammal :banana: Har fortfarande väldigt svårt med maten. Så länge han äter modersmjölk är det ok men så fort vi minskar ner till 1/gång dagen. Så får han diarré, den är lite blaskig men någon enstaka "korv" kan förekomma men då är den lös. har blivit vaccinerad och avmaskad nu. Hans mat när han är bra i magen är följande:

ris med lite blötmat
torrfoder
modersmjölkersättning 2/ggr dag

När han har diarré

torrfoder
ris med kattmat (i mindre mängd)
moders.ersättning 1/ggr dag eller inget alls.

kokt torsk ibland

Kan det vara för att han tjuver den stora kissens mat eller? Då är det torrfoder vi prtar om.

Sv: Fel på katteungen?

Mina kattungar äter torrfoder och dricker vatten från ca 7-8 veckors ålder, samtidigt som dom diar. Diandet trappas dock ner hela tiden. Har aldrig haft problem med diareér.
Eftersom kattungen får ersättning, så finns det ingen mamma med i bilden ?
Kan ju kanske vara en mag/tarmstörning som behöver kikas på av vet.? och ev medicineras..

Nej så rätt så. Den hittades i en kartong i skogen när den var 5-6 veckor. Så det kan inte vara någon mat allergi då?

Om du inte vill fara till vet direkt och kolla och kattungen är pigg och alert, så ge samma mat i några dagar och se om inte magen stabiliserar sig.. Kan ju vara så enkelt att det är foderbytena som orsakar diareérna...

Okej, Nej vill inte åka till vet i onödan då vi har väldigt dålig ekonomi just nu.. Men han är allert och diareén varar bara ett par dagar..

En hel del katter är faktiskt känsliga mot RIS. Prova att ta bort riset en tid. Min ungkatt jag hade tålde inte ris.

Ris :eek: Veterinären min mamma rådfrågade sade att just kokt ris skulle hjälpa mot diareé. Ska prova att ta bort riset.

Måste bara säga att han nästan spyr varje dag och då är det just riset som kommer upp inget annat. Även fast det sista han åt var torrfoder. :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Vid diarré fyller ris ingen som helst funktion, det är risavkok som kan ge effekt. Jag brukar ge rå nötfärs och morotspuré (har en stoppande effekt) när någon av katterna har diarré. Kokt fisk med morotspuré funkar också bra.

Okej. Men då förstår jag inte varför veterinären ger en sådan rekomadition

:banana: :bump: :banana: Han har inte haft diareé eller spytt sedan vi slutade med riset Och han har dessutom blivit ännu livligare :banana: :bump: :banana:

rattalskare skrev:
Okej. Men då förstår jag inte varför veterinären ger en sådan rekomadition
Det är inte alla veterinärer som vet om det faktiskt.....
Jätteroligt att det hjälpte!!! Vad glad jag blir! :)

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
492
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 347
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 933
Senast: Voeux
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 729
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II