fel med katt i en etta?

V

Vim

jag har precis skaffat mig en egen etta.
saknar min katt som numera bor hemma hos mamma och är så sugen på att skaffa en igen.
men är det grymt att ha en katt i en etta i stan? kommer ju inte kunna gå ut mer än i koppel.
borde jag isf ha två så de får sällskap av varann när jag jobbar?
vet ju flera som har en katt i en etta och det kanske funkar men det känns ändå lite fel?

Sv: fel med katt i en etta?

Hej,
När jag var yngre och bodde i stan i en etta så hade jag 3 st perser i en etta på 40 m2... Satte upp flera stora klätterställningar och gissa om de for runt (inte många dukar/mattor som låg där de skulle :rofl: ... Jag tycker det inte är något problem, kattar får ju motion också genom att hoppa och klättra. Men 2 st så de har sällskap skulle jag ha, särskilt om du är borta hela dagen.
Hälsningar Lillemim

Hej hej
Jag bor i en etta på 35 kvm och har en perser, och det går hur bra som helst. Han är hur busig som helst och precis som ovanstående så ligger varken mattor eller dukar på plats speciellt länge.. :)
Jag är hemma rätt mycket nu eftersom jag pluggar men när jag får jobb funderar jag på att skaffa en liten kompis till honom.
Så jag tycker et är klart att du ska skaffa katt!! :bump:

Optimalt är det väl inte, eftersom de får väldigt liten yta att busa runt på. Jag har haft två katter på 36 m2 som inte fixade det. De hade sån extrem överskottsenergi att det utvecklade sig till rena olater, åtminstone för den ena.

Men visst ska du ha katt!! :banana: Mitt råd är att skaffa en vuxen katt, som är garanterat lugn, eller en unge av en lugn ras. Jag hade aldrig köpt en "bondkattunge" igen för att ha i en etta. Fast mina var ju extrema....

Min då 1-åriga britthona bodde med mig och den gamla jättelugna kissen i en etta under 9 månader. Det funkade bra men jag märkte tydligt vad boendeytan har betydelse, både när vi flyttade dit från en stor villa och när vi flyttade därifrån till en 3:a.

Nej inte om du skaffar en kattunge och vänjer den som innekatt, alt. koppel!

Jag har 2 devon rex (väldig aktiv ras) på 27 kvm och dom går det ingen nöd på. Har klätterträd å roliga bokhyllor att klättra i och dom får vara överallt. Tycker dom verkar trivas mer här än i gamla lägenheten som var 65 kvm.

Haukur skrev:
Jag har 2 devon rex (väldig aktiv ras) på 27 kvm och dom går det ingen nöd på. Har klätterträd å roliga bokhyllor att klättra i och dom får vara överallt. Tycker dom verkar trivas mer här än i gamla lägenheten som var 65 kvm.

Devon rex är dock sådana katter som gärna håller sig nära husse/matte. Jag bor i en trea på 65 kvm, men katterna (devon rex) är alltid i samma rum som matte eller husse. Det blir väldigt påtagligt när man har 6 stycken. :D

Alla katter är inte sådana.

Nej det är inga problem(oftast)att ha katt i en etta. Katter ligger för det mesta å sover eller tvättar sig. Katter vänjer sig snabbt som kattunge att vara inne katt.

Det beror på katten. Min syster hade en katt i en tvåa på 60 m2 och det var för litet för honom, han fick flytta hem till mamma där han kunde vara ute och gå lös, det passade honom mycket bättre. Men man märker på honom på vintern när det är för kallt att gå ut(enligt honom) att han blir agressiv av att vara inne för mycket.

Min katt tycker jag verkar trivas mycket bättre sen jag flyttade från 37 till 87 m2. Nu har hon mycket bättre plats att leka och mössen åker inte in under möblerna hela tiden. Sen kan hon vara i ett annat rum om det kommer en besökare hon inte gillar.
Men när jag bodde i den lilla lägenheten tänkte jag inte på det, utan jag märkte skillnaden först när jag flyttade.

Tycker inte det är fel, bara den får tillräckligt med sällskap och stimulans. Du kan ju skaffa nån klätterställning och ordna någon speciell plats där katten kan dra sig undan om den vill det.
Tror också det är en bra idé det du sa om att skaffa en till när du börjar jobba, den kanske känner sig ensam annars.
Men klart du ska ha katt, dom är ju underbara! :love:

Tror visst att det kan gå bara bra, men räkna med att få sätta av mycket tid till att leka och umgås med katten/katterna.

Att ha innekatt och på liten yta är en helt annan grej än att ha utekatt på landet, som kommer och går som den vill. Kissen blir ju helt beroende av dig för alla sina behov, på gott och ont. Innekatten är inte självgående, inte självständig, men tycker man kommer den närmare och får en intimare relation. I alla fall känner jag så efter att ha haft både inne- och utekatter.

tack för alla svar!

jag funderar lite på att adoptera en vuxen hemlös katt, finns ju överflöd av såna på djurhem i sthlm, eller så får de bli en eller två små kattungar :) tänkte skaffa den/dom till sommaren då jag är ledig lite så den får vänja sig och slipper vara ensam så mycket i början.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 019
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 648
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka