Fel i signalementsbeskrivningen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Snowball
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 905

Snowball

Trådstartare
Kanske är fel ställe i så fall får jag be moderator vara snäll och flytta tråden.

I våras fick jag en liten brun hingstunge med bläs och vit strumpa vänster bak. I september var det dags för idmärkning och ansökan om pass. Vid det laget var bläsen nästan rosa på ett ställe på nosryggen. Veterinären menade på att det rosa skulle bli brunt??? och ritade en kort bläs och snopp på pappret. Jag blev ganska förvånad men jag är inte så van vid signalementsbeskrivning, vilket jag trodde veterinären var. Men nu är bläsen så klart kritvit och obruten hela vägen från pannan ända ner till mulen. Alltså stämmer inte signalementsbeskrivningen i passet. Hur allvarligt är detta? Måste man rätta till det här på något sätt?

Sv: Fel i signalementsbeskrivningen?

Vad säger rasföreningen?
Liknande sak hände mig. Det står svartbrun som färg i min skimmels pass. Jag tyckte det var tydligt att han skulle bli skimmel för han var redan grå runt ögonen och under svansen när han blev ritad. Nu har han blivit skimmel men jag låter det stå kvar i passet ändå. Eftersom han är chippad går det ju alltid att identifiera hästen i alla fall.

Har inte varit i kontakt med rasföreningen än, fick passet för några veckor sedan. Jag har dessutom tänkt att behålla hästen i alla fall ett par år till men det är mycket möjligt han kommer säljas längre fram och då är det ju surt om det inte stämmer.

Så jag frågar på Buke först. Tänkte också som så att han är ju chippad men varför har man signalementsbeskrivning i så fall? Borde det inte räcka med chippet?

Det har ju hänt att chippen "försvunnit" dvs vandrat iväg. Så det är väl därför man ska ha både signalements beskrivning och chip.

Men o andra sidan har ju vissa föreningar slutat med att det kravet utan du kansk själv som uppfödare/hästägare leka skissa och gissa och skicka in. Den hamnar dock inte i passet men i föreningens arkiv för ev. framtida kontroll.

Tror det är ganska vanligt med fel i signalementet. Min häst står tex som gulbrun :grin:. Tyvärr är hon ju helt klart vanligt brun och har dessutom två föräldrar utan gulanlag dvs hon kan genetiskt inte vara gulbrun så vissa id-kontrollanter har helt klart inte koll.

En av mina vänner har dessutom fått sin väldigt svarta häst registrerad som mörkbrun av en annan kontrollant med motiveringen att "det finns inga svarta hästar" :grin:

Svara mig själv

•I de fall hästens signalement behöver korrigeras måste en ny signalementsbeskrivning göras. Därefter ska denna skickas till ASVH tillsammans med hästpasset för korrigering

Så står det på ASVHs sida. Men det står ingenting om i vilka fall signalementet behöver korrigeras?

Min fick två vita bakkotor.. vad jag vet har hon bara en...

ringde upp, å de sa att jag skulle köra tip-ex innan jag skickade in papprena :cool:

Fast jag har ju redan fått passet kan väl gärna inte använda tippex i passet?

nää det kanske inte är det bäst :D

reklamera?
Det måste man väl kunna göra? Du har ju betalt för en tjänst (signalementsbeskrivning) som har urtförts inkorrekt!

Jag har precis mailat till ASVH eftersom passet till fölet hade felstavat namn. Hon heter L'Etoile och i passet står det L'Etolie... Jag skrev ändå namnet TVÅ gånger med extra tydlig textning så hmmm.

Veterinären som ID beskrev ritade fel, hon målade av höger bak på vänster bakbens bilden så det var bara att åka tillbaka och ändra vilket hon gjorde med text att hon gjort fel, så nu står det i passet...:grin:

God Jul!

Jag har också mailat till ASVH men inte fått svar än. lär väl inte få förrän efter helgerna antar jag. Tittade på en del kort och som nyfödd är bläsen vit hela vägen men vid ca tre månaders ålder ser det faktiskt ut som om bläsen slutar högre upp. Jag försökte ju vara duktig och skicka in passet i god tid hade jag väntat skulle det nog inte blivit fel.

Jag fick också fel i passet på min fjolårsunge. En vit överläpp som rann uppåt blev en snopp. ASVH höll med om att det var fle när jag mailade foto på näsan och gick med på att ändra.

Hakar på tråden...

Min -08 hade en lurig färg fram till i somras och blev reggad som mörkfux (både skimmel och brun fanns också som alternativ). Nu har han tydligt svart man och svans och är alltså brun, men en himla massa stickelhår.

Måste det göras en ny "komplett" signalementsbeskrivning för detta? Och när bör den göras, snarast möjligt eller kan drt vänta?

Låt det vänta tills han fällt av vinterpälsen, så att det inte finns några tveksamheter vid nästa färgbestämning.

Så du behövde inte göra någon ny signalementsbeskrivning? Jag kan i och för sig förstå att veterinären trodde bläsen slutade högre upp. På kort vid tre månaders ålder är bläsen så att säga suddig och grårosa längst ner på nosryggen

Det är framförallt lättare att göra en korrekt färgbestämning i sommarpäls än i vinterpäls.

En av mina vänner har dessutom fått sin väldigt svarta häst registrerad som mörkbrun av en annan kontrollant med motiveringen att "det finns inga svarta hästar" :grin:

Precis så sa "min" kontrollant också när hon var ute för att göra en signalements beskrivning på min unghäst. Jag kan garantera att han är svart och borde stå som svart i passet. Ska försöka ändra det nån gång, :P

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 384
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka