Fel i blup.se

quintess

Trådstartare
För skoj skulle var jag inne och slog på denna sida och fick mig en choch när jag såg att mitt eget sto är felreggat. Det finns ett till sto med samma namn och som är född samma år. På något sätt har de råkat förväxla dessa hästar och skrivit min häst stam på den andra och visse värsa. Men när jag sedan slår på hennes föl så har den "rätt stam". Dvs den har stam efter den "andra" hästen. Så fölet är rätt men stoet är fel....? :confused:

Hur kan det bli så här?

Dessutom om en häst dör borde inte det stå med att den hästen inte finns längre eller fortsätter den att stå iaf?
Jag hade en häst som gick bort för nu 5 år sedan men som jag fortfarande står som ägare på????

fattar ingenting.

Vem ska jag kontakta för att reda upp detta?

Sv: Fel i blup.se

Du ska fylla i det formuläret det finns länk till i högra kolumnen.

Hästar som dött de senaste åren har ofta dödsåret inskrivet, äldre hästar saknar ägare.

Det finns en knapp på sidan där du kan rapportera fel.

Har du rapporterat att din häst är död och skickat in passet?

Det finns en knapp på sidan där du kan rapportera fel.

Har du rapporterat att din häst är död och skickat in passet?

Ja allt är inskickat. har inget kvar på honom över huvud taget...
Ska rapportera fel på en gång så får jag se om det ordnar upp sig..
Bara lite oroväckande att på 3 hästar så är det två som är fel...
Hemsidan känns inte direkt pålitlig enligt mig iaf..
Självklart kan det hända misstag men så här...:mad:

Och dessutom står det att stoet i fråga endast fått ett föl... Det andra har vi på gården och hon är reggad och alla papper finns på henne. Men hon finns inte ens med...???

:(:confused:

När reggades det fölet ?

Många föl från 2007 finns inte med i blup ännu.

blup är inte komplett eller kvalitetssäkrad, men om vi hjälps åt att rapportera fel så blir den bättre och bättre

När reggades det fölet ?

Många föl från 2007 finns inte med i blup ännu.

blup är inte komplett eller kvalitetssäkrad, men om vi hjälps åt att rapportera fel så blir den bättre och bättre

denna är född 2001 så den borde ha hunnit blivit registrerad :grin:
Nåja, har felanmält nu iaf så det löser sig väl. Finns det någon annan bra sida att titta på som kanske är mer pålitlig eller rättare sagt kvalitetssäkrad ? :idea:

denna är född 2001 så den borde ha hunnit blivit registrerad :grin:
Nåja, har felanmält nu iaf så det löser sig väl. Finns det någon annan bra sida att titta på som kanske är mer pålitlig eller rättare sagt kvalitetssäkrad ? :idea:

Nej.

Blupen är en förhållandevis ny sida som ständigt uppdateras men som fortfarande inte är perfekt.

Du kommer alltid stå som ägare till den döda hästen iom att du är sista registrerade ägare, däremot ska det stå döds år på dom men det är nog också bara på nyare.
Då står det tex 1995-2008. Men du står som sagt kvar som ägare.

Du kommer alltid stå som ägare till den döda hästen iom att du är sista registrerade ägare, däremot ska det stå döds år på dom men det är nog också bara på nyare.
Då står det tex 1995-2008. Men du står som sagt kvar som ägare.

Denna dog som tre åring pga borelia dessvärre. så levde endast mellan 2000-2003 så det är väl ganska nytt... :confused:

Borde stå med men be dem rätt det också, har du skickat in passet för förstöring så ska ju dom ha bokfört det någonstans tycker man.

Mitt ena sto har en avkomma förr 2002 som står som död 2004 så din borde ju vara med tycker man..

Jag har märkt flera fel med mina hästar, och rapporterat alla. Det var för ca 1 år sedan, men ännu har ingenting ändrats. Bl.a. står det fel mankhöjd på ett av mina ston (står att hon var 165cm, men hon var bara 160cm, har dubbelkollat premieringspapprena)

Däremot står dödsår med på 2 av de 3 som är borttagna, de dog 1999 och 2003. Den som togs bort 2007 har inte mkt uppgifter alls.... Står som hingst, Namn okänt och inget dödsår. Är inte helt hundra på att han anmälts som avlivad heller, iom att det inte var jag som ägde honom då

De som sitter med databasen har helt enkelt inte tid med korrigeringar, om jag fattat saken rätt. De har fullt upp med att mata in löpande uppgifter, statistik och nyregistreringar. ASVH beklagar det hela men har inte folk till det.

Det kommer säkert rättas till så småningom, och på det stora hela tycker jag datasen är en fantastisk service! Inte många andra förbund som har något liknande gratis online!

Har din häst ett "svårt" namn?
Vi har en som blup inte alltid hittar. Beror på vilket humör sidan är på ;).
Men jag brukar söka på reg nr när jag söker på henne. Då får jag alltid upp henne. Så kanske du med behöver göra.
Sen har vi en häst som inte har en känd färg.. Blev lite snopen, hon är född 2005 så passet är ju inte så gammal och färgen står i passet...

Men även att det är en del fel, så är det en fantastisk sajt som tillåter en att hitta mycket info om hästarna i vårt land. Tänk egentligen så många hästar det finsn där ute och så få fel där är. JAG tycker den är jätte bra, sen så ska man ju alltid ta det med en nypa salt ang tävlings resultat o 3 års samt kvalitet. Men det är ju sånt som komemr att rättas till så småningom.

:D

Att blup sidan ens finns är ju en servic till oss som har hästar reggade i ASVH., jag tycker att den är jättebra även om det finns lite småfel här och där. Om alla hjälps åt och korrigerar dessa fel så kommer sidan att bli bättre och bättre.

Jag skickade in en hög med felanmälningar i höstas och fick dem korrigerade för någon vecka sedan. Fick ett trevligt mail med en rad om att det nu var korrigerat. Så nog jobbar de på att korrigera även om det tar lång tid.

Det finns ingen annan sida som är bättre och säkrar utan vi ska nog vara glada att denna sida finns:).

knapplån**

Jag blev glatt överraskad när jag fick detta mail igår!

"Hej Maria, jag är nu och rättar i BLUP på det som inkom i maj 2008. då kom ditt mail upp om resultat som 3-åring från 2002 och som du ser har vi lyckats få till det nu.

Tack för att du hjälper oss rätta i BLUP.

Uppdatering sker varje torsdagnatt.

Med vänlig hälsning"

Detta fick jag alltså från ASVH. Jag gjorde felanmälan i maj förra året. Så det tar tid, men de gör alltså så gott de kan och hinner. Jag blev iallafall mycket glad, eftersom hela mitt stos 3-årstest saknades där hon fick diplom. Nu är det fixat!

Senast ändrad:

kl

jag skickade in en ändring för någon månad sedan. Bara några dagar senare fick jag mejl tillbaka om att ändringen var utförd. Var förvånad över att det gick så fort!

undra om de har personalbrist? :angel:Skulle mer än gärna sitta och mata in fakta på blup. Den sidan är jag inne på dagligen! Så fortsätt skicka in ändringar, vi ska vara tacksamma över att ha en så bra sida!

:laugh:Jag har tagit ut ändringsblanketter till alla mina hästar och skickat in dessa och sedan dessutom skickat in bilder på dem och allt är ändrat utom den sista jag köpt, den finns också i två upplagor med fel härstammning på båda. en med rätt mamma och en med rätt pappa så nog har de jobb att göra med registreringarna , men hjälps vi alla åt så kommer det att bli jättebra till slut.Hoppas fler bilder kommer och dessa läggs in fort.

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
415
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 629
Senast: lilsan
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 888
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 421
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka