Har hästen "alltid" gjort så, eller är det något nytt? Det kan ju ha hänt något som gjort att hästen fått en låsning eller snedhet som gör det svårt att gå i ena galoppen.
Min gamle häst slutade plötsligt för några år sedan att gå i vänster galopp. Under ridning, på lina, lös - alltid. Han var välskolad, så han fattade snällt vänster galopp när jag bad honom men gjorde sedan kvickt ett galoppombyte över till höger! Det tyckte jag var lite skumt, så en god vän som är "equine optimizer" (hästmassör i grunden, gått utbildning i akupunktur mm) fick komma ut och känna över honom. Det visade sig att han var rejält sned i bogen och även lite i bakdelen (diagonalt), sannolikt efter att ha "tacklat" en annan häst i hagen några veckor tidigare. Han fick en akupunkturbehandling, låsningen släppte och sedan gick han i båda galopperna igen! Nu kan jag tänka mig att det släppte så snabbt på honom för att han inte hade haft låsningen så länge, har hästen jobbat sig till låsningen över längre tid genom att snedbelasta så behövs det antagligen fler behandlingar. Men det är i alla fall ett tips att låta någon (equiterapeut, kiropraktor, massör, veterinär....) känna över hästen!