E

Egonson

Om hästen är stel i nacken (bakom öronen) och i musklerna precis bakom sadeln, är det sviterna efter ridning i en felaktig form eller vad kan det bero på? :confused:
 
Sv: Fel form?

jag kan svara på detta om några dagar, min vän ska in på utredning för samma bekymmer..

antagligen är det dyl. låsningar/ ryggskott/ extem spändhet av någon orsak..

bäst att låta vet. kolla först innan man bara kör på & hoppas att det går över..

men fel ridning/ omkull ridning/ fastnat i något & ryckt till/ skelettära problem.. kan säkert vara inblandat...
 
Sv: Fel form?

Ja, en massör som behandlade min systers häst kände snabbt på min för att jag bad om det, och hon sa att hon var stel där bak på ryggen och i nacken (Longissimus Dorsi heter visst "muskelbullarna" där bakom sadeln enligt bilder jag hittade). Förklara närmre hann hon inte men detta var vad hon han känna.

Hon får nog känna igenom henne nsäta vecka så att jag vet vad jag ska göra eller inte göra :(
Nu är jag mest orolig för vad det kan bero på, hästen är ju trots allt 21 år gammal och inte kräver jag så mkt av henne, jag vill bara veta orsaken och om jag kan åtgärda något.
Jag känner mig skyldig på något sätt, att jag skulle orsakat henne detta och tänk om hon lider av det?
 
Sv: Fel form?

Hej. Jag kan tyvâr inte hjälpa dig men är nyfiken pâ resultatet, mânga hästar jag mött har liknande problem, oftast löser vi det med akupunktur och massage/osteopat. Tror att det ofta beror pâ spänningar. Ont bakom sadeln har ofta med magproblem att göra. Lât oss veta hur det gâr.
 
Sv: Fel form?

Ja visst ska jag berätta hur det går. Dock inte förrän om en vecka då vi har fått tid till massage (förhoppningsvis) tills dess har jag tänkt att bara rida lite lätt. Inget för mycket arbete.
 
Sv: Fel form?

för säkerhets skull & för hästens bästa, träna från mark med tömkörning eller liknande..
 
Sv: Fel form?

fnorr skrev:
Ont bakom sadeln har ofta med magproblem att göra.

berätta gärna mer!!!!
min är ju spänd överallt.. men vilat sen oktober, blir inte bättre :(

hon hade problem med magen när hon var i galoppträning på galoppen, hos mig börja hon äta mer stråfoder, hon fick hösilage första vintern (dec-maj)... i år feb-nu...
hon har fin skit, är avmaskad å allt sånt...
ändå är hon SÅÅÅÅÅÅ spänd.. å "korvarna" bakom sadeln spänner hon om man trycker, å de är STENHÅRDA...
sen är hon det i nacken oxå...
 
Sv: Fel form?

Min fux har dâ och dâ problem med magen, han är av den lättstressade, hispiga sorten. Detta yttrar sig i spänningar och ont i ryggen bakom sadeln. Vila har inte hjälpt, ger honom lugnande naturmedel ibland när han är som värst. Vara ute och äta gräs hjälper lite.......men det kommer och gâr. Nu har han varit bra ett tag, sedan blev det storm vilket han tyckte var läskigt....nu är han lite sämre igen. Mâste behandlas av hästosteopat emellanât+att vi ger "medicin". Har accepterat att jag fâr ha det som det är.....man lär sig känna igen teckena. Brukar longera eller galoppera nâgra varv för att han ska vara lite mindre spänd innan jag rider. Allt hänger liksom ihop...rädd....ont i magen...stress av det onda.....mera rädd. Har nu hört talas om ett foder som ändras efter ârstiderna...tycker det lâter intresseant. Min kan inte heller ha slickstenar, blir han stenhârd/heltokig av
 
Sv: Fel form?

En lösgjord häst ska ge känslan av att vara "loss" bakom öronen dvs nacken. En häst som är av den spända stirriga sorten, spänner först nacken.....där blir det ont tll slut. det gäller att hâlla dom lugna, men hos en del ligger urinstikterna dirket under hâremmen!!!Det är inte lätt, jag vet.:crazy:
 
Sv: Fel form?

Min häst verkar inte ha problem med magen (inte vad jag kan se/tro, men jag är ju ingen expert). Hon går på bete nu, naturbete parasitfritt.
Hon har alltså fri tillgång på naturlig mat hela dygnet om. Hon får B-vitamin och mineraler också + självklart rent vatten.
På vintern äter hon nästan bara hö+hösilage, ganska mycket och så lite betfor på det med mineraler och sådant i.

Hennes bajs ser normalt ut, kanske liiiiiite lösare än vanligt då men det är det ju alltid på betet, det är det på dom andra med.
Hon har aldrig haft fång eller kolik eller liknande, hon tål att äta i princip allt.

Hon stressar inte upp sig direkt ofta/mkt, nu dock när det har varit nya hästar i stallet och hon har fått flera starka brunster, så har honvarit ovanligt stirrig (nåja.. Hon gnäggar hela tiden, vill inte stå still och vill inte gärna gå hemifrån, det är stirrigt nog för henne :smirk: ).

Fast tror ni det skulle vara någon idé att ge henne något för magen ändå, vad skulle det vara i såna fall?

I övrigt rider jag med en Torsion Endurance bomfri sadel med väl tryckfördelande padd under. Rider med vanligt tredelat bett utan nosgrimma eller med lös remontgrimma. Aldrig hjälptygel. Rider mkt i skogen (naturligt lyfta på benen, klättra, osv.) Skrittar alltid minst 10 minuter på lång tygel innan ridningen.

Det är ju trots allt inte under sadeln hon är stel utan det är bakom och i nacken.. Hon har tendenser att spjärna emot i nacken, blir hon pigg och vill helst bestämma tempot själv så är det upp med huvudet och spänna nacken som gäller. Då åker ju ryggen ner lite med och då kanske hon spänner sig bakom sadeln för att "Kompensera"? Kanske att jag har hållt emot i tygeln för mycket när hon har blivit lite stark? :o Hon är annars mkt mjuk och trevlig i munnen..
Eller så är det tvärs om inte vet jag. Vi får se. När vi får veta vad det är om det är min ridning då, så ska jag verkligen kämpa för att hon ska vara mjukare och avslappnad.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fel form?

fnorr skrev:
Min fux har dâ och dâ problem med magen, han är av den lättstressade, hispiga sorten. Detta yttrar sig i spänningar och ont i ryggen bakom sadeln. Vila har inte hjälpt, ger honom lugnande naturmedel ibland när han är som värst. Vara ute och äta gräs hjälper lite.......men det kommer och gâr. Nu har han varit bra ett tag, sedan blev det storm vilket han tyckte var läskigt....nu är han lite sämre igen. Mâste behandlas av hästosteopat emellanât+att vi ger "medicin". Har accepterat att jag fâr ha det som det är.....man lär sig känna igen teckena. Brukar longera eller galoppera nâgra varv för att han ska vara lite mindre spänd innan jag rider. Allt hänger liksom ihop...rädd....ont i magen...stress av det onda.....mera rädd. Har nu hört talas om ett foder som ändras efter ârstiderna...tycker det lâter intresseant. Min kan inte heller ha slickstenar, blir han stenhârd/heltokig av

intressant... för hela min häst är bara superspänd.... :(
ska tömköra så hon kräks, så kanske hon blir trött å slappnar av ;)
å massa massage...
 
Sv: Fel form?

Det är döjobbigt med en spänd häst. Ibland känner man små ljuspunkter, min häst har t.ex väldigt avslappnad och harmonisk skritt. Men sen t.ex i traven, uurrh :crazy: Okej SÅ fruktansvärt spännd är hon inte men jag KAN bara inte få henne att släppa efter och bli mjuk så som jag vill.
Det bara stretar emot.
Galoppen är bättre, inte så spännt, dock ha vi inte jobbat så mkt med den så hon har inte satt några muskler till det ännu. Hon orkar inte galoppera långsamt så länge ännu, hon är van att få gå på framåt mera. Sedan galopperar hon bara i höger galopp. Det ska vi också lösa, jag kämpar på så gott jag kan tills hästen blir pensionär.
Har jag inte nått mitt mål då är det inte mkt att göra, hästen är ju så pass gammal (inte i kroppen, men på papperet) ändå men jag tänker prova få det bättre iaf :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fel form?

Är sadeln tillräckligt vid? En smal sadel kan ge upphov till spänningar där sadeln slutar/ländryggen.
Longissimus dorsi är en lång och stor muskel och går ändå från rumpan och fäster in på många ställen, bland annat på halskotorna.
Arbeta lite lätt från marken med hästen tills du har fått ut massören. fast jag tror att det skulle vara effektivare att ta ut en Equiterapeft som arbetar med akapunktur.
 
Sv: Fel form?

Jag har en bomfri sadel, nyligen nyinköpt Torsion Endurance. Har tagit ur framträet för det var för smalt, stoppade i konstull i stället (det är inte sadeln på anat sätt heller, hon var stel innan jag fick den).
Hann aldrig rida med det för smala framträet i heller, så det är inte det som har tryckt.
Har dock haft för smal sadel tidigare :( Men det var nu cirka 3 år sedan den rök.
Okej, men jag börjar iaf med massören eftersom vi har bestämt tid och hon bor väldigt nära vårt stall, jag tror att om det behövs annat än det hon håller på med (massage, laser och magneter och sådant) så rekommenderar hon vidare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fel form?

På tisdag ska pållan få lite behandling :)
Hon hann inte i dag.
 
Sv: Fel form?

Nu har hon fått behandling, hon tyckte det var sköööööööönt.. :love: Stod och sov och såg hur nöjd ut som helst. Hon fick först massage, sedan laserbehandling och sist mera massage med något liniment.
Nu ska jag massera två ggr i veckan med DrSchettes liniment eller Arnikagel, vid nacken (splenius eller vad den heter) och ryggen (Longissimus dorsi) samt precis framför virveln på bägge sidor. Har beställt B&T ryggvärmare också.

Hon behöver iaf ingen vidare behandling/återbesök, om jag följer min hemläxa ska inte det behövas sa hon :D :angel: För så allvarligt var det inte, det var "bara" ytliga spänningar i själva musklerna och inga bestående men om man säger så.
Jaja det ska jag iaf vara jättenoga med.

Anledningen? Ja det var så enkelt som att det var ridningen som var boven :crazy:
Jag har alltså inte ridit direkt jättefel, vi har bara skogsluffat utan några direkta krav och det har tydligen gjort spänningar i musklerna. Vi har liksom bara låtit henne gå eftersom hon är så svår, och det har gjort henne svårare.
Jag behöver ingen kritik ang. detta för jag är mycket medveten om att jag har gjort "fel" och kommer gottgöra detta på bästa sätt.
En lite annan anledning är att hon spänner sig när hon är pigg/mkt framåt, det har bidragit lite grann till detta.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 709
Senast: fio
·
Hästvård Min häst får ibland små bulor på ryggraden efter ridning. Inte alltid. Bara ibland. Precis nedanför manken. Dom ömmar inte och...
Svar
11
· Visningar
1 892
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 518
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp