Do as I do liknande praktiserar jag alltid med nya hästar. Jag har en förmåga att köpa hästar som antingen varit illa behandlade eller som är väldigt gröna, dvs. knappt hanterade och att då kunna visa på min andra häst är guld. Det ger så enormt mycket trygghet till den nya att se att den andra hästen är helt lugn och trygg med det jag gör.Lite är ju frågan också om hästar kan lära sig saker genom att se på andra. Tex om det ofta händer att andra haltar och de sen får komma in och matas eller liknande. Att göra samma sak som andra ”flockmedlemmar” i liknande situationer är ju ofta någonting positivt och innebär inte att det behöver finnas någonting ”beräknande” från hästens sida.
Skulle själv sagt att hästar inte kan lära sig saker på så sätt men efter att ha haft en häst som klurat ut hur man öppnar grindarna i hagen efter att ha sett hur människorna gör och sen haft en dotter till henne som alltid härmade allting som mamman gjorde till punkt och pricka så är jag inte riktigt lika säker längre. På hund finns ju en hel träningsmetod som bygger på ”do as I do” men jag vet inte om någon provat någonting liknande på häst.
Min dotters arab var supertydlig med om han ville vara ute eller inne på natten. Mitt sto som kom hit som unghäst lärde sig direkt och har sedan dess praktiserat samma sak.
Mitt senaste tillskott tyckte att det var jätteläskigt med uppsittning och pall eller annat att stå på vid uppsittning var också jätteotäckt. Efter att ha sett min andra häst ställa sig vid rampen så vågade han testa och efter tre gånger var det inga problem, han visste att det inte skulle bli otäckt. Så visst lär de sig genom att härma