FEI:s nya regler för spänning av nosgrimman

Från 1 maj kontrolleras nosgrimmor med ett mätinstrument vid tävlingar arrangerade av FEI. En för hårt spänd nosgrimma kan leda till diskvalificering och ett gult kort.
Nu får man bara hoppas att de genomför det också. Har det inte förekommit förut att folk sluppit testa för att hästen enligt utsago inte ville vara med, eller har jag drömt det?

Jag känner lite att regler hit och dit inte verkar spela någon roll om det inte efterföljs eller ifall "den är så duktig så detta bortser vi från" varianten. Tycker ofta det låter så..känns som att vissa får lite göra det dom vill och det tittas bort.

Hoppas jag har fel, bra att det går framåt iallafall.

• Gilla
Reactions: Sel
Nu får man bara hoppas att de genomför det också. Har det inte förekommit förut att folk sluppit testa för att hästen enligt utsago inte ville vara med, eller har jag drömt det?
I Sverige ska man stänga av om hästen inte går att kolla. Vet inte hur det funkar internationellt men det lär vara likt.

Den enda hästen jag (som ÖD) haft problem att kolla hade så klart sår i munnen så det är inte en anledning att låta bli..

I Sverige ska man stänga av om hästen inte går att kolla. Vet inte hur det funkar internationellt men det lär vara likt.

Den enda hästen jag (som ÖD) haft problem att kolla hade så klart sår i munnen så det är inte en anledning att låta bli..
Jag är rätt säker på att det dök upp i en artikel här på forumet, men jag har ingen aning om hur jag ska hitta den igen. 😅

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Efter det omfattande utbrottet av herpesviruset EHV-1 tidigare i år har FEI tagit fram en rad regler som gäller för deltagande hästar på...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sedan årsskiftet är det reglerat hur hårt nosgrimmor får vara spända på danska tävlingar. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
337
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Från och med 1 juni måste alla veterinärer som tjänstgör på en officiell FEI-tävling ansöka om ett särskilt...
Svar
0
· Visningar
528
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tratt och vattenskål
  • Hönstråden II