FEH/kg????

S

Sunnyann

Jag forstår inte min höanalys. Vad betyder feh/kg?? Mitt hö har 2feh/kg.... Hmm. Nån som vet?

Sv: FEH/kg????

Det betyder om jag inte missminner mig på svenska MJ, dvs energi. Men det finns en omvandlare som jag inte har tillgång till nu men kanske någon annan har det.
Drabbades av detta när jag skulle räkna foderstater till en gäng islandshästar på Island och fick en sådan analys.:o

Det betyder foderenhet häst. En FEh motsvarar energin i ett kg korn (bygg). För att krångla till det beräknar Sverige energin på ett litet annat sätt än vad man gör i FEhsystemet! Men du kan i praktiken översätta det som ovan.
Dock verkar det helt osannolikt att höet skulle ha 2 foderenheter = 2 kg korn per kg. Står det inte att det går åt 2kg av ditt hö att uppnå 1 foderenhet? HH

I storleksordningen 11-14MJ. Det skulle alltså vara mer sannolikt med 2 kg av ditt hö per FEh i stället för2 FEh per kg hö. HH

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
607
Senast: Hello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur