Febertermometer

Trasdockan

Trådstartare
Kan man använda en vanlig människo-termometer till häst? Om man knyter fast ett balsnöre så den inte kan försvinna.

Sv: Febertermometer

min erfarenhet är snarare att den vill hoppa ut! om den dessutom åker in så kommer den ju ut när hästen bajjar nästa gång?!

förstår inte hästägares rädsla för detta!

Ja det går bra.

Kimmis87: Jag tror inte många är rädda för det utan det är en ren säkerhetsåtgärd.

Behovet av balsnöre är ju från den tiden termometrarna innehöll kvicksliver och var av glas. Då hade det varit mindre kul om den försvann.

Och visst kan du använda en för mäniska.

Jag använder en vanlig för människor och utan balsnöre. Inga problem alls, och då har jag en busig ettåring som tempas varje dag just nu. Har aldrig varit med om att tempen varit på väg att försvinna in, varken på henne eller någon annan häst. Mer som nån annan sa då, att den åker ut istället...

***delvis knapplån***

Jag tror att det där med balsnöre är en kvarleva från kvicksilvertermometrarnas tid - inte så kul om hästen skulle bajsa ut termometern och sedan trampa på den :eek:

Och i stora stall, tävlingsstall, tempar man hästarna rutinmässigt morgon och kväll. Då är det praktiskt att sätta ett balsnöre på termometern och sedan fästa balsnöret med en tvättklämma i hästens svans :cool:

Immer

men om man tempar morgon och kväll så är det väl enklare att bara köpa en termometer som bara tar 2 sek att ta tempen, eller?

Finns det sådana termometrar att använda till hästar? Var får man tag på dem? Har bara hittat vanliga 3 minuters tempar.

Ang. att köpa termometer, var noga och kolla att det är en sådan termometer som man använder i rumpan. Blir lite onödiga utgifter när man upptäcker att man köpt en temp som inte går att använda i rumpan :angel:

Mvh Jordgubba :)

Jag vet inte. Men jag har heller aldrig jobbat i stora tävlingsstall - fast jag vet att man gör på det viset där när man tempar.
Du kanske har mer erfarenhet av det?

Immer

Jag har aldrig sett två sekunders termometrar till häst, bara till mäniska, en sån som man stoppar i örat.
Jag vet att sjukhusen slutat använda dem, då de inte var tillförlitliga. Själv har jag en 45 sekundermodell, funkar utmärkt.

Jag har en jättesnabb termometer,jättebra, till min hund kan mna använda en sån till hästen oxå?

Hjälp!! tempade min halvblodsettåring och han vände o knep snabbt med svansen och termometern var borta! har tempat 1000tals ggr o har aldrig varit i näreheten av detta, snarare har de velat trycka ut den. Det är en vit digitaltermometer. Har någon erfarenhet?? Det är några timmar sedan han har bajsat en g och ingen termomete....måste vi ta ut vet o göra rektalbehandling??

Jag har aldrig sett två sekunders termometrar till häst, bara till mäniska, en sån som man stoppar i örat.
Jag vet att sjukhusen slutat använda dem, då de inte var tillförlitliga.

När jag var på akuten i november 2012 hade de örontermometer.
*ser att tråden är 5 år gammal* :D

ja jag såg att det var gammal tråd! Men jag letade o letade efter info men hittar ingen o inte hur man lägger in en ny fråga heller är inte så erfaren på Bfalos.

Jag hade nog ringt vet och rådfrågat nu på en gång åtminstone. Jag tror inte att termometern kan försvinna in i kroppen, tarmrörelserna för ju allting åt andra hållet, dvs ut. Däremot skulle jag oroa mig för att termometern kan hamna på tvären i ändtarmen och eventuellt perforera tarmväggen. Och då blir det ju inte roligt. Så ring vet nu på en gång och hör vad de tror.

GLADA NYHETER!!!! .....vet inte om man ska börja tro på ngn högre makt el vad men efter att kollat, kännt longerat funderat ikväll...så bara fick jag en stark känsla att näe...den åkte aldrig in! han tryckte ut den istället när han tog steget åt sidan o viftade till m svansenn den ligger i boxen....tog raspen o petade runt lite o ...vips där låg den!... PUH! Nu ska jag göra 10 goda gärningar.
Och efter att konsulterat många!, det verkar som det är sällan el aldrig som termometrar åker in!

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
452
Senast: Mearas
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
271
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka