Febern vill inte släppa-råd önskas!

G

Glad67

Min häst har en ordentlig förkylning, fått penicillin i 7 dagar. Veterinär har tagit blodprover, visar bra värden. Allt inom normalvärden. Ingen kvarka.
Hon hostar och snorar (gult slemmigt).

Hon blir inte bra stackarn.
Hon har haft feber från och till nu i 2 veckor, feberfri ena dagen, nästa dag 39,5 någon gång 39,9. Jag tempar henne morgon och kväll och har täta samtal med veterinär.
Hjärtat och lungorna är bra.

Hon äter lite och dricker okey. Magrar gör hon ju såklart, stackarn.

Vad mer kan man göra för henne, vad hade ni gjort?

Någon som haft en häst med sån här envis förkylning och feber?

Tacksam för all hjälp, jag blir så orolig för min älskling.

Sv: Febern vill inte släppa-råd önskas!

Jag antar att vet har tagit bakterieodling och virusprover eftersom du säger att det inte är kvarka?! Dessutom är det oerhört svårt att påvisa kvarka i odlingar. Men å andra sidan borde penicillinet hjälpt i så fall tycker man… hmm. Om det nu var den typen som tar även de bakterierna. Lycka till i alla fall.
MVH E

Min moster har häst i ett stall där ett sto fick samma symptom som din har. Visade inget speciellt heller. Har dock försvunnit helt men det har tagit uppemot 3-4 veckor

Gjorde de något resistensprov på bakterierna som ändå torde finnas? Annars är det rätt lönlöst att behandla med PC. Alltså har du lämnat in svabb från näsan?

Kontakta en djurhomeopat. De kan ge dig bra tips på vad du kan ge din häst för att hjälpa den bygga upp sitt immunförsvar igen.

Vi gjorde det till vår NF-valack som fick kvickdrag pga en virusinfektion. Efter många pencillinbehandlingar, kortison och en vecka i Skara var hans immunförsvar i botten. Vi tog hem ett benrangel till häst och det enda som återstod var att testa homeopati och akupunktur. Och efter ett halvår var han helt symptomfri och är fortfarande.

Hoppas pållen blir frisk snart!

Har vet. skickat in en odling från näsborren? Alla prover ger inte utslaget kvarka. Vår häst fick kvarka av en importerad häst och var jättedålig. Hon orkade inte äta, hostade så det for ut slem, rinniga näsborrar och feber runt 39-40,5 grader. Jag köpte långa tops på apoteket och skickade in det och fick tillbaka svar om att det var kvarka. En fråga... har någon mer häst fått samma symptomer i stallet? /-M-

Liknande trådar

Tävling Var går gränsen? Vi började tempa hästarna för ca 1,5 vecka sen när vi hörde talas om utbrott av EHV-1. Vi har 6 hästar som går...
Svar
1
· Visningar
1 339
Senast: Marty
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 814
Senast: Capybara
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 481
Senast: Ela
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 845
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar