Feberfrågor.

Vita_N_6520

Trådstartare
Brukar hästar bli varmare när de har feber?
Jag hörde nångång att de inte blir det, men min häst har liten temperaturhöjning och hon känns ganska varm :crazy:

Är det normalt/vanligt att hästen höjer sin medeltemperatur, eller borde man misstänka att något är väldigt fel då?

Om hästen är sjuk, är det vanligt att tempen håller sig på samma nivå, eller brukar den höjas/sänkas?

Senast ändrad:
Sv: Feberfrågor.

Eftersom feber per defintion innebär en förhöjd kroppstemperatur så är svaret givet - ja, visst blir de varmare! Sedan är det ju inte säkert att temperaturen stiger så pass att du kan känna att hästen är varmare än normalt när du lägger handen på den.

Temperaturen varierar under dagen genom att den oftast är lite lägre på morgonen än på kvällen. Även varm väderlek och fysisk aktivitet höjer kroppstemperaturen något. Stress, smärta mm kan också påverka.

Vid sjukdom kan temperaturen variera stort från timme till timme. Många infektioner förlöper med en inledande period av hög kroppstemperatur (febertopp) som sedan åter sjunker till det normala eller strax däröver under resten av sjukdomsförloppet.

TantEster verkar ha full koll på läget. :)
Det finns en bra liten bok om hästhälsovård som man kan köpa på Apoteket. Rekommenderas!

Tack för bra svar.

Eftersom feber per defintion innebär en förhöjd kroppstemperatur så är svaret givet - ja, visst blir de varmare! Sedan är det ju inte säkert att temperaturen stiger så pass att du kan känna att hästen är varmare än normalt när du lägger handen på den.
Okej. Ja imorse var hon itne varm i kroppen, men igårkväll och ikväll var hon väldigt varm. Var brännhet att sitta på :crazy:

Temperaturen varierar under dagen genom att den oftast är lite lägre på morgonen än på kvällen. Även varm väderlek och fysisk aktivitet höjer kroppstemperaturen något. Stress, smärta mm kan också påverka.
Okej. Men jag syftar mer under längre perioder?..
Pållen hade en medeltemp på 36,5 innan, men den höjdes något några månader efter till ungefär 37 och har fortsatt vara det sen dess (höstas).

Vid sjukdom kan temperaturen variera stort från timme till timme. Många infektioner förlöper med en inledande period av hög kroppstemperatur (febertopp) som sedan åter sjunker till det normala eller strax däröver under resten av sjukdomsförloppet.

Min häst har inte haft jätte mycket feber (vissa säger att det inte en är feber), utan hade 37,8-37,9 igår och idag på kvällen. 37,6 på morgonen.
Så det är ju inte mycket mer än ½ (1) grad hon har höjt. :crazy:

Om hon var brännhet att sitta på var det sannolikt så att hon stått "parkerad" i solen!

De temperaturer du nämner räknas inte som feber på en häst.

Hon hade stått inne flera timmar och det hade inte varit soligt en ändå gång under dagen :p

Nej jag vet att vissa anser det. Men sist hon hade en liknande temperaturhöjning hade hon blivit ormbiten och var redigt dålig. :crazy:
Nu verkar hon dock "pigg och glad", men ser ändå mycket tröttare ut än hon brukar.

om hästen normalt ligger på 37 grader borde de väll räknas som "lätt" feber... en häst som normalt ligger på 37,9 har ju feber vid 38,5... de e ju lika mycket temperaturförhöjning :crazy:

Tips till TS:
Verkar hon hängig så rid inte din häst för hårt, annars kan du ka koll på henne när du rider... kolla så tempen inte stiger mer...
Hoppas de går bra :)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: Kilauea
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 735
Senast: Ceta
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 186
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka