skogersson

Trådstartare
åh min lilla plutta har fått feber(16v). Igår kväll åt hon sin majsgröt och ersättning som vanligt.Efter en stund pydde hon upp det mesta. Hade då lite feber 37,8.
Har sovit gott, kissat lite. Har inte kissat nu på morgonen men har bajsat ett jättelass. Normalt och sen väldigt löst. Har 38 graders feber. Fått alvedon och druckit socker/salt vatten. Pratar och skrattar lite ändå.Har inte kräkts sedan ikår kväll.
Tänkte på uvi??

Sv: feber

Det där är inte särskilt hög temp på en bäbis.
Se till att hon dricker ordentligt - är hon lite febrig så försvinner mer vätska via svettning = mindre urinmängd.
Tror nog du kan avvakta lugnt ett tag till.

Jag tror knappt att sjukvården talar om feber på så små barn om de inte har över 39, allt annat kallas för "arbetstemperatur". Äter och dricker hon bara skapligt behöver du inte oroa dig, vad får dig att tro uvi?

Man ska väl inte ge alvedon om de har 39 grader eller mer, enligt mitt bvc alla fall, för kroppen ska ju i första hand få försöka bekämpa åkomman själv.Skönt att din skrutta mår bättre alla fall.:)

Man kan ge alvedon om de är påverkade av febern, så att de mår dåligt, men man behöver inte nödvändigtvis ge det bara för att termometern visar förhöjd temperatur. Låt allmäntillståndet avgöra.

Jag ger inte febernedsättande förrän tempen är ca 39 grader. Det gjorde jag inte ens när sonen var pytteliten. Det är bättre att kroppen får jobba lite. Man behöver inte ens ge nåt vid 39 grader, om inte barnet/bebisen är allmänpåverkad.

37,8 räknas inte som feber. Och man ska inte ge salt till småttingar under ett år, deras njurar är outvecklade och kan ta skada. Man ger mer vätska istället, tex vatten, bröstmjölk om man ammar eller ersättning. :idea:

Vet inte varför du tror hon hade UVI för att hon fick lite förhöjd temp och kräktes? Med småttingar kan det ofta vara så att när tarmen är full kan de inte äta lika mycket (stoppar upp nerifrån så att säga) och kanske t.o.m. kräks lite. Eller så hade hon helt enkelt fått i sig för mycket mat på en gång. Hon är ju bara 4 mån. Hon bajsade ett jättelass säger du, det var ju bra. Och hon var ju glad sen, alltid skönt att få ur sig skiten. :D

Man ska väl inte ge alvedon om de har 39 grader eller mer, enligt mitt bvc alla fall, för kroppen ska ju i första hand få försöka bekämpa åkomman själv.Skönt att din skrutta mår bättre alla fall.:)

menar naturligtvis om de har under 39 grader, man ger febernedsättande från 39 grader och uppåt, hade visst skrivit lite tokigt.

Men salt i vätskeersättning kan man ge, när min son var ca 3 mån fick han magsjuka och var då i kontakt med sjukvårdsupplysningen och fick recept på vätskeersättning.Och den innehåller tror jag 1 tsk salt och 6 msk socker.
Vätskersättningen tas upp av slemhinnorn i munnen för att återställa salt/sockerbalansen i kroppen och ges inte i stora mängder så det saltet tar ju inte jnurarna nägon skada av.

Ja jag pratade oxå med rådgivningen och det var hel OK att ge socker/salt lösning. Hon fick bara en alvedonsupp...första barnet så man överbeskyddar väl lite. Tack.

Precis som många har sagt här inne! Håll koll på att hon äter, sover och dricker ordentligt! Börjar hon få över 38,5 och börjar må riktigt dåligt, då bör du ta kontakt med läkarna.
Eftersom jag själv blir dålig bara jag har ett par grader över 37 så blev jag orolig när lilltösen fick över 37,5 men BVC och HC sa bara att återkomma om det blev värre. Stackars liten hostade och hade sådan snuva. Hon har hunnit vara förkyld ett par gånger nu sedan hon föddes i somras.
Alla runt om mig reagerar över att hon rosslar i halsen osv eller andas konstigt. Men BVC säger bara att det inte är någon fara. Det är bara luftrören som är för mjuka än och så kommer hon vara tills hon är två år.

Ja jag oxå blir ju dålig på väldigt låg temp.Därför tänker man att lillan oxå blir det, mn dom är tåliga. Opåverkade nästan.
Hon hr ätt bra idag och har inte hräkts å jag antar att hon reko nu. Så sa jag igår oxåoch då kom det en kaskad av spy. Men hon är som vanligt idag :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 049
Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
8 081
Hästvård För 3 veckor sedan inträffade det ofattbara, jag hittar min älskade häst död i sin box på morgonen :cry: Han hade vart sjuk en kortare...
Svar
18
· Visningar
5 032
Senast: kamomillo
·
Småbarn Elina, 15 månader, har feber. Sjukt mycket feber. Hon hade en klassisk tredagarsfeber förra veckan, ca 39 grader i 3 dygn och sedan röda...
Svar
4
· Visningar
17 789
Senast: mimmipigg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka