feber & skakar efter vaccin ?

B

blohme

Hej.
Nu får jag fråga er kloka bukare.

hade veterinären ute och fick min häst vaccinerad igår.
det var en vanlig årlig spruta mot hästinfluensa och hon fick även mot stelkramp.

imorse hade hon inte ätit upp allt sig hö, jag vet inte om det var för att hon blev stressad av att hon som släppte ut kom innan hon ätit upp (hon slutar äta när hon märker att hon snart ska ut) eller om det var något annat.

men iaf, vid lunch var hon som vanligt iallafall, och nu i em när jag skulle ta in henne så skakade hon, men hon var varm under täcket.
Hon hade 38 i temp , brukar ligga på 36,5.
Hon var väldigt öm i halsen och gick ifrån mig när jag skulle klappa henne på halsen.

Har inte varit med om de beteendet innan .
Någon som har förslag på vad det kan vara ? eller om det kan bli så efter man vaccinerat?

/Orolig hästägare!

Sv: feber & skakar efter vaccin ?

det är säkert vaccinet. man sprutar ju in viruset i liten mängd för att immunförsvaret ska reagera och bilda antikroppar. ibland, särskilt om hästen hade dåligt immunförsvar, så blir den sjuk istället.

Vet att dom kan reagera när man sprutar dom i halsen, men det är väl precis efter man har sprutat bara? Typ inom 10 minuter... Dethär låter ju lite annorlunda.

okej, men hur ska jag reagera på det då?
bara låta det vara och kolla tempen ?

ska igentligen åka upp till skolan imorgon med henne (20mil) ,
funderar på om jag ska låta henne stå hemma tills nästa helg och ta upp henne då istället ?

det skulle kanske kunna vara så , men har lite svårt att tro det då hon är boss i hagen och dom andra hästarna är väldigt försiktiga att närma sig henne då hon är en riktigt :devil:-el

nej, åk ingenstans med henne nu!

jag tycker du kan ringa din vet. och höra vad han tycker du ska göra. antagligen säger han låt henne ta det lugnt och håll henne varm. se till att hon dricker ordentligt! ge betfor om hon inte vill dricka vatten. avvakta och se hur det utvecklar sig.

2 av mina hästar brukar alltid få feber efter vaccination,sitter i ca 2 dygn på dem.Matlusten brukar inte va nått vidare,jag håller koll på tempen och hur mkt de dricker.

har aldrig hört talas om att en häst blivit sjuk efter vaccination:( men däremot vet jag att det är oerhört viktigt att ta det lugnt, vid vanligt vaccin ska hästen vila i 3-4 dagar eftersom kroppen ska kunna ta upp vaccinet ordentligt och bilda nya antikroppar(tror det var så veterinär sa):idea: Men jag tycker att du borde ringa veterinär;)

tack för svaret.
Jag ringde vet innan, hon sa att hon inte kunde göra något & att jag skulle ringa om det blev värre, fråga inte om transport då jag kom & tänka på det efteråt.

Hej.
Nu får jag fråga er kloka bukare.

hade veterinären ute och fick min häst vaccinerad igår.
det var en vanlig årlig spruta mot hästinfluensa och hon fick även mot stelkramp.

imorse hade hon inte ätit upp allt sig hö, jag vet inte om det var för att hon blev stressad av att hon som släppte ut kom innan hon ätit upp (hon slutar äta när hon märker att hon snart ska ut) eller om det var något annat.

men iaf, vid lunch var hon som vanligt iallafall, och nu i em när jag skulle ta in henne så skakade hon, men hon var varm under täcket.
Hon hade 38 i temp , brukar ligga på 36,5.
Hon var väldigt öm i halsen och gick ifrån mig när jag skulle klappa henne på halsen.

Har inte varit med om de beteendet innan .
Någon som har förslag på vad det kan vara ? eller om det kan bli så efter man vaccinerat?

/Orolig hästägare!

Hej!
Du skriver att hon verkar öm i halsen efter vaccinationen, se upp så att hon inte får en böld som växer vid sticket. Om hon får det blanda Orudis salva och Hirudoid salva och stryk på 2-3 ggr om dagen. Jag har själv varit med om detta två ggr och det är inte trevligt när om bölden blir varfylld och till sist spricker.

kolla tempen på henne vid 9 tiden.
fortfarande på 38 ...

hon ska stå hemma nu tills helgen, om hon är bättre får hon åka upp då.

nu har jag lite ångest över att åka ifrån henne en hel vecka :crazy::crazy:
har inte lämnat henne i någon annans händer förut :crazy:

Hej!
Du skriver att hon verkar öm i halsen efter vaccinationen, se upp så att hon inte får en böld som växer vid sticket. Om hon får det blanda Orudis salva och Hirudoid salva och stryk på 2-3 ggr om dagen. Jag har själv varit med om detta två ggr och det är inte trevligt när om bölden blir varfylld och till sist spricker.

usch! de låter inte kul ...
ska be hon som ska sköta henne ha koll efter det ..

Min kallblodstravare fick alltid lite förhöjd temp och lite lite hosta efter A2-vaccination. (Vilade alltid två veckor efter.)

Det är bra att du ringt veterinären, för även om de inte gör något så ska alla biverkningar rapporteras.

jag har låtit henne stå hemma i skåne ...
så är febern borta helt på onsdag så kommer hon upp till mej till helgen ..

Visst kan hästar få reaktioner på vaccinet. Ofta reagerar de inte på själva "viruset" utan på adjuvanset - ett ämne i vaccinet som har till uppgift att reta immunförsvaret så att antikroppssvaret blir så stort som möjligt. Lokal svullnad, ömhet och lindrig temp.stegring är vanliga symptom. Ibland fås istället en infektion på stickstället pga att något skit följt med kanylen in - smutsig hästhals t ex.

I det sistnämnda fallet bör behandling sättas in. I båda fallen kan en böld bildas, i det första exemplet en aseptisk (ingen infektion). Håll koll och kontakta vet om symptomen inte ger med sig på några dagar eller om hästen får mer besvär.

En allergisk reaktion på vaccinet brukar komma i samband med vaccinationen och ger mer allmänna symptom som vingliget, svettningar osv.

I och med att vaccinet belastar hästens immunförsvar så finns en risk att subkliniska infektioner bryter ut efter vaccination (subklinisk = infektion som hästen lyckas hålls stången och som därför inte ger några symptom). Det är ofta orsaken när en häst efter vaccination insjuknar med hosta och feber.

Min häst blev också jättedålig en gång efter vaccinering (med ett då nytt vacc). Han fick en bamsebula på halsen, 39 graders feber, ingen matlust samt vinglig. Så han blev riktigt dålig. Höll i sig i 2 dygn och var helt bra efter 3:e dygnet. Ingen åtgärd från vet, men det blev inrapporterat och han var den enda under det året som reagerade på just det vaccet.

tack för ditt svar ... :)
tror inte det beror på smuts , jag borsta henne noga innan och vet tvätta henne också..

men ska ha koll på det ändå ..

skriver lite här igen ...

veterinären kom ut i tisdags tror jag, gav henne en spruta med finadyl och gjorde inget mer, han sa att det skulle gå över på några dagar om allt stod rätt till .

i fredags låg hon på 37,9 och i lördags 37,7 , jag blev superglad men igår så hade den gått upp till 38,1 igen ...

detta är knäppt ...

Kanske skulle ringa att rådfråga en annan vet. eftesom det inte ger med sig och din nuvarande vet. inte ve3rkar ha ngt bra svar.
Det hade nog jag gjort.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 692
Senast: skuggi
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 785
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag som precis började andas ut då hästen varken fallit död ner i allergichock eller fått en prokainchock hittade istället idag en stor...
2
Svar
39
· Visningar
10 448
Senast: Kirre
·
Hästvård Tänkte höra om någon mer än jag råkat ut för detta? Har ett konstigt problem med mitt 4-åriga sto Tindra. Hon har som liten fått...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Java87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka