B
blohme
Sv: feber & skakar efter vaccin ?
jag tänkte ringa Helsingborg imorgon o höra vad som säger .
jag tänkte ringa Helsingborg imorgon o höra vad som säger .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visst kan hästar få reaktioner på vaccinet. Ofta reagerar de inte på själva "viruset" utan på adjuvanset - ett ämne i vaccinet som har till uppgift att reta immunförsvaret så att antikroppssvaret blir så stort som möjligt. Lokal svullnad, ömhet och lindrig temp.stegring är vanliga symptom. Ibland fås istället en infektion på stickstället pga att något skit följt med kanylen in - smutsig hästhals t ex.
I det sistnämnda fallet bör behandling sättas in. I båda fallen kan en böld bildas, i det första exemplet en aseptisk (ingen infektion). Håll koll och kontakta vet om symptomen inte ger med sig på några dagar eller om hästen får mer besvär.
En allergisk reaktion på vaccinet brukar komma i samband med vaccinationen och ger mer allmänna symptom som vingliget, svettningar osv.
I och med att vaccinet belastar hästens immunförsvar så finns en risk att subkliniska infektioner bryter ut efter vaccination (subklinisk = infektion som hästen lyckas hålls stången och som därför inte ger några symptom). Det är ofta orsaken när en häst efter vaccination insjuknar med hosta och feber.
Om broddtrampet ser fint ut så skulle jag gissa på att febern kommer pga vaccinet.En av mina får alltid upp mot 39 efter vaccination och det sitter i 2-3 dagar.Se till att hästen dricker mkt bara.