feber & skakar efter vaccin ?

Sv: feber & skakar efter vaccin ?

jag tänkte ringa Helsingborg imorgon o höra vad som säger .

Visst kan hästar få reaktioner på vaccinet. Ofta reagerar de inte på själva "viruset" utan på adjuvanset - ett ämne i vaccinet som har till uppgift att reta immunförsvaret så att antikroppssvaret blir så stort som möjligt. Lokal svullnad, ömhet och lindrig temp.stegring är vanliga symptom. Ibland fås istället en infektion på stickstället pga att något skit följt med kanylen in - smutsig hästhals t ex.

I det sistnämnda fallet bör behandling sättas in. I båda fallen kan en böld bildas, i det första exemplet en aseptisk (ingen infektion). Håll koll och kontakta vet om symptomen inte ger med sig på några dagar eller om hästen får mer besvär.

En allergisk reaktion på vaccinet brukar komma i samband med vaccinationen och ger mer allmänna symptom som vingliget, svettningar osv.

I och med att vaccinet belastar hästens immunförsvar så finns en risk att subkliniska infektioner bryter ut efter vaccination (subklinisk = infektion som hästen lyckas hålls stången och som därför inte ger några symptom). Det är ofta orsaken när en häst efter vaccination insjuknar med hosta och feber.

nu väcker jag den här lite äldre tråden... min häst fick ett broddtramp i söndags. feberfri söndag och måndag. måndag lunch fick han vaccin mot stelkramp, botulism och influensa. feberfri på kvällen. på morgonen (idag) hade han 38,3 (har 37,6 ca). ska jag vara orolig för infektion för broddtrampet eller är det troligen vaccinet som gav honom feber? han har inga symptom i övrigt. ingen minskad aptit. och där han har broddtrampet var han ej svullen eller varm. ngt öm dock men det har han varit hela tiden.

behöver era kloka råd nu!!

Om broddtrampet ser fint ut så skulle jag gissa på att febern kommer pga vaccinet.En av mina får alltid upp mot 39 efter vaccination och det sitter i 2-3 dagar.Se till att hästen dricker mkt bara.

Om broddtrampet ser fint ut så skulle jag gissa på att febern kommer pga vaccinet.En av mina får alltid upp mot 39 efter vaccination och det sitter i 2-3 dagar.Se till att hästen dricker mkt bara.

ja såret ser inte värre ut än i söndags när han fick det, så det kanske bara är vaccinationen då... de kanske får riktigt hög feber av en infektion?! eller?

Om såret inte ser infekterat ut så har jag svårt att tro att febern beror på det,är nog vaccinationen som spökar.Men ha koll på såret så att det inte börjar "smeta"

*kl*

Hur länge efter vaccinationen anser man att det är "normalt" med biverkningar? Alltså att man kan koppla det till vaccinationen.
För ca 11 dagar sen blev min häst vaccinerad mot hästinfluensa, ca en vecka efteråt märkte jag att den hostade, verkade dock inte allmänpåverkad, ingen feber, pyttelite genomskinligt snor ur näsan men det var bara just den dagen sen har jag inte sett något snor.
Hästen blev dålig i magen ungefär i samma veva (hösilaget förmodligen, inte kolik) så jag misstänker att immunförsvaret kanske var nedsatt iom det.
Nu har den hostat enstaka gånger i ca 4 dagar, dock tycker jag det är lite konstigt att hagkompisen också hostat ett par gånger.
Ska såklart prata med vet. om det för säkerhets skull, men jag är nyfiken på hur stor sannolikhet det är att det har med vaccinationen att göra.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 692
Senast: skuggi
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 785
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag som precis började andas ut då hästen varken fallit död ner i allergichock eller fått en prokainchock hittade istället idag en stor...
2
Svar
39
· Visningar
10 448
Senast: Kirre
·
Hästvård Tänkte höra om någon mer än jag råkat ut för detta? Har ett konstigt problem med mitt 4-åriga sto Tindra. Hon har som liten fått...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Java87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka