Feber och inflammation i juvret trots att hon inte är dräktig??

S

Skrutt

Givetvis på en helg också!
Mitt sto (ej dräktig) var tjock framför juvret igår morse i "kanalen" och det var väldigt stort, ej varmt och ingen reaktion på henne när jag tryckte, kände mm. Det är bara på en sida!!
Imorse så hade det flyttat sig bakåt så spenen är tjock nu och så är det varmare men mindre svullet.
Har försökt att nå någon slags jour men inget svar...
VAD TUSAN KAN DET VARA???

Kan vara ödem eller också inflammation. Skall nu ut å kolla om fingeravtrycken blir kvar i svullnaden...

ta tempen. är det juverinflammation har hon feber och ömmar i juvret. juverinflammation kan sto få även om dom inte är dräktiga. det kan vara en hormonförändring oxå. då blir juvren lite spända och "sväller" upp ner mot magen på bägge sidorna. inget farligt utan går över av sig själv.

Hon hade feber och ömmade inte utan vart bara mer och mer irriterad på mej när jag kände efter, men ont hade hon inte.
Igår kom vet. ut å konstaterade att inflammation var det nog... så nu medicineras hon. Skönt

Jag hade ett sto på inridning som fick samma symptom som din häst. Svullen och tjock av varierad grad framför juvret. Ibland var hon mycket påverkad av det (så att hon rörde sig dåligt bak).

Problemet var att det inte försvann och att vi aldrig hittade någon orsak! :crazy: Ägaren till hästen var veterinär och undersökte med SLU, Skara osv.

Först trodde vi att det berodde på ett getingstick eller något sådant. Men då det inte gick ner på två veckor så började ägaren kolla runt. Sen trodde de på proteinöverskott och foderstaten ändrades. Ingen skillnad...

Tyvärr blev hon aldrig av med besvären men hon funkade ju hyfsat ändå. Hon fick tyvärr avlivas ett halvår senare pga annan skada.

/C

Liknande trådar

Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 380
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar