feber o lösdrift

A

anvandarnamn

min 3 åriga häst hade 40 graders feber nu ikväll och går normalt i lösdrift, i en flock på fyra hästar.

bör jag sätta in henne i box?

hur hade ni gjort?

Sv: feber o lösdrift

Det beror på flera omständigheter hur jag gjort.
Är hästen påverkad och tagen av febern hade jag definitivt tänkt på att stalla in honom om han är lugnt i box. Är han relativt pigg så hade jag låtit min gå kvar ute men hållit ett extra koll på honom.

Jag skulle definitivt stalla in...
Feber + kyla är ingen bra kombination. Kanske det blir regn också om du har otur.

Jag hade nog ställt in henne, för säkerhetsskull. Om hon är lugn och van vid att stå inne.

Hur är flocken? Får hon ro så hon kan äta ordentligt? Lägga sig ner? Rör flocken mycket på sig? Får hon vara i fred?

Hur mår hon för övrigt? Äter som hon ska? :)

Jag skulle nog velat stalla in. Har lösdrift, hade det var en varm sommarnatt och hästen är en lugn individ så hade det inte vart några problem.
Nu är det ganska knepiga temperaturer ute, Vi hade nästan frost inatt, men runt tolv på dagen så var det upp till 20 grader.
Har du ingen möjlighet att stalla in så fundera på att täcka med ett täcke som andas och iaf håller vätan ute om regn skulle komma.
Bara för att de har lösdrift så betyder det tyvärr inte att de väljer att stå inne vid kasst väder.

Hoppas hästen kryar på sig

JAg hann inte vänta på era svar, kom på att jag visste det själv.

Jag åkte tillbaka och tog in henne och en kompis.

Hon hade 40,5 grader och är hyffsat pigg. Kan inte hitta nånting annat konstigt på henne mer än att hon har börjat fälla päls precis.

HAr varit i kontakt med vet som ska komma ut tidigt imorgon bitti och ska ta blodprov osv.

Rätt tänkt:laugh: Nu står hon inne i lugn och ro. Lättare för dig att se hur hon äter och dricker och hur mkt hon kissar, lös avföring etc.

Hoppas hon piggar på sig!

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 301
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 318
Senast: jemeni
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 354
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar