Feber... Men tävling

B

_buke_

Jag ska tävla v.9.
Och det är en ponny som "grannen" mitt över har haft 40 graders feber, snorig och hostig för 1 vecka sen.
Ponnyn ska ändå komma till tävlingen, är det inte 2 veckors karens på detta eller har jag fel? :eek:
Jag vill ju inte att min ponny ska bli sjuk :(

Tacksam för svar om ni vet något :)

Sv: Feber... Men tävling

3 veckor är det som gäller.

Saxat från TR 1, mom 111, punkt 7:

Ryttare som ska delta i tävling i Sverige respektive i internationell tävling är skyldig
att se till att:
• hästen ej under de senaste tre veckorna före tävlingens början, visat några
tecken på smittsam sjukdom.
• hästen under de senaste tre veckorna före tävlingens början, icke varit uppställd
i stall, där smittsam sjukdom så vitt ryttaren vet förekommit ej heller i
stall där misstanke om sådan sjukdom förekommit.
• hästen är erforderligt tränad för tävlingsdeltagande, samt så vitt ryttaren vet
fullt frisk.

Snorig, febrig och hostig häst anser jag kunna vara tecken på smittsam sjukdom, och även om det inte är det så är ju frågan ifall en häst som haft de symptomen kan anses som "fullt frisk" redan inom en vecka, eller erforderligt tränad.... Jag antar att ryttaren inte ridit under hästans sjukdomstid?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: Grazing
·
Tävling Var går gränsen? Vi började tempa hästarna för ca 1,5 vecka sen när vi hörde talas om utbrott av EHV-1. Vi har 6 hästar som går...
Svar
1
· Visningar
1 353
Senast: Marty
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
837
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka