Fd hyresgäs hotar med anmälning

L

lattlurad

Observera att JAG inte har nått med saken att göra.

Vart kan man anmäla en hyresvärd och för vad?

Denn anser sig har rätt till att få tillbaks en kallhyra för att hyresvärden hyrt ut "hennes" box.
Hyresvärden anser sig ha rätt till uppsägningstid som hon ej betalat för som löper sig några dagar in i månadern efter.

Hyresvärden hyr inte ut på kallhyra utan en stor summa för "allt". Hennes kallhyra har hon räknat ut själv.

Hyresvärden hyr ut " en box i stallet" för att kunna flytta hästar som inte trivs bredvid varandra. Det har funnits box ledig under hela tiden.

Hyresvärden har muntligt avtal med 1 månads uppsägningstid. Uppsägningen var någon vecka in i månaden och flytten dagen efter.

Vit verksamhet om det har något med saken att göra.

Ska man bli rädd för en anmälan?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fd hyresgäs hotar med anmälning

Jag hade lutat mig tillbaka och nyfiket väntat på vad det ska anmälas för.

Ett ekonomiskt krav framställer man ju inte direkt så.

Fattar inte vad hyresgästen menar att det ska anmälas för? :confused:

Uppsägningstid är uppsägningstid och har man avtalat om en månad, oavsett om det är muntligt eller skriftligt, så är det det som gäller.

Om hyresgästen flyttar innan den månaden gått, så måste h*n iaf betala för hela månaden. Vad hyresvärden gör med den tomma boxen under den tiden har ju inte den fd hyresgästen med att göra OM det inte uttryckligen står i kontraktet att uppsägning inte behöver betalas i det fall boxen hyrs ut under den tiden.

Det du skriver om tom box, skulle dessutom kunna tolkas som att boxen inte hyrs ut. I ett stall hyr man en box, inte någon speciellt utpekad box.
Det är ju inte så att hästar är folkbokförda på ett boxnummer :angel:

Senast ändrad:

eftersom det finns en uppsägningstid och en box har varit ledig under hela tiden förstår jag inte varför hon inte ska betala? det kommer inte gå att anmäla..(och vart?) sen måste jag säga de va rätt sjysst av hyresvärden räkna ut en kallhyra istället för att ta ut full hyra..

Om hyresgästen flyttar innan den månaden gått, så måste h*n iaf betala för hela månaden. Vad hyresvärden gör med den tomma boxen under den tiden har ju inte den fd hyresgästen med att göra OM det inte uttryckligen står i kontraktet att uppsägning inte behöver betalas i det fall boxen hyrs ut under den tiden.

så har inte jag fattat det, hyresvärden har inte rätt att hyra ut boxen så länge som föregående hyresgäst betalar för den

så har inte jag fattat det, hyresvärden har inte rätt att hyra ut boxen så länge som föregående hyresgäst betalar för den

Det stämmer. Så länge man har kontrakt och betalar tiden ut så får boxen ej hyras ut till någon annan. Om jag har uppsägningstid till sista juni, men flyttar sista maj så får alltså "min" box inte hyras ut förrän efter sista juni. Jag ska med andra ord kunna komma tillbaka med min häst när jag vill under hela juni månad.

Ja, det stämmer. Men det behöver inte vara DEN boxen, det behöver bara vara EN box. Om stallägaren t ex flyttar sin häst och erbjuder den boxen så är allt OK.

Ja, det stämmer. Men det behöver inte vara DEN boxen, det behöver bara vara EN box. Om stallägaren t ex flyttar sin häst och erbjuder den boxen så är allt OK.

Ja, såvida den stämmer överens med tidigare box, om det står tex mått, fönster eller liknande i kontraktet.

Det kan också argumenteras att har man väl avflyttat har man inte rätt att ta boxen i anspråk längre. Det lär nog hålla rätt långt.

Det du skriver om tom box, skulle dessutom kunna tolkas som att boxen inte hyrs ut. I ett stall hyr man en box, inte någon speciellt utpekad box.
Det är ju inte så att hästar är folkbokförda på ett boxnummer :angel:

Du kan mycket väl hyra en viss specifik box.
Har stått i flera stall där stallägaren skrivit in i kontraktet att man inte hyr en specifik box just pga detta.

Jag förstår, som andra, inte vad hyresgästen ska anmäla stallägaren för?

Vad hotar den att anmäla om?

Det är fd hyresgästen som räknat ut en kallhyra som denne vill ha tillbaka. Hyresvärden tänker inte betala något.

Senast ändrad av en moderator:

Det är den stora frågan som ingen fått svar på.....
Inga andra frågor som ställts till vederbörande har man fått svar på heller.

Om jag hyr ett utrymme och i avtalet gått med på en månads uppsägning. Så ligger det vid det.
Spelar ingen roll om jag använder utrymmet eller ej.
Värden tillhandahåller 15 kvadratmeter och han/hon som hyr gör vad hon/han vill med det.
Inga som helst krav kan ställas på värden.

Om det finns annan övekommelse så gäller väl den och ingen annan?

Stallägaren har flyttat på hästar flera gånger i stallet, ställt andra hästar i boxar som hyresgäster flyttat ut ifrån innan tiden som dom betalat för gått ut. Utan konstigheter för alla andra anser att han har haft rätt till det. Eftersom att det är sakt så.

Om det finns annan övekommelse så gäller väl den och ingen annan?

Vad finns det för annan överenskommelse?

Jag är en avtalsnörd men skriftliga avtal så man har allt klart och nedskrivet känns så mycket tryggare än muntliga avtal. Då behöver man ju inte tänka på "vad som sagts".

aha, då e det självklart hon ska betala full hyra under uppsägningstiden och lär inte få några pengar tillbaka..

Men en fråga allmänt, om man betalar hyra under uppsägningstiden för allt, kan man då gå å ta mat och sedan åka med det till nya stallet?(alltså den mängd som denne skulle få om man stod kvar i stallet..)

För att svara på din fråga vad hyresgästen kan göra:
Om hyresgästen anser att hyresvärden är återbetalningsskyldig så har det uppstått en fordran.
Hyresgästen kan kräva betalning av hyresvärden via Kronofogden eller tingsrätt.
Det är dock en kostsam process, med oviss utgång för hyresgästen, såvida det inte är en ansenlig summa pengar det handlar om. Så jag tror att det är ytterst osannolikt att hyresgästen i detta fall gör verklighet i sitt "hot" om anmälan.. Finns där dessutom ett avtal som motsäger hyresgästens rättighet till återbetalning så har hyresvärden inget att oroa sig för.

Senast ändrad:

enligt jurist ska tydligen hyresvärden ha det ganska vattentätt.

Så fallet avslutat, tills vidare iaf :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
2 075
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig... 2
Svar
21
· Visningar
4 390
Senast: Piaff
·
Relationer En vän har råkat skaffa sig en religiös fanatiker som inneboende, redan samma dag som hon flyttade in så uppstod problemen och nu har... 7 8 9
Svar
172
· Visningar
29 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka