Fd halt häst

Y

Yllop

En häst som tidigare vart halt, 2 gånger!
Ena gången en sträckning i låret..

Törs man köpa en fd halting?

Sv: Fd halt häst

Vad berodde den andra hältan på?

Hur länge var den halt?

Att bli tillfälligt halt ett par dagar av en sträckning eller vrickning är väl ingen fara. Det beror ju helt och hållet på vad hältan kom sig av, och hur länge hästen var halt. Och hur den är nu.

Veterinärbesikta den, så får du väl svar på hur den är nu.

En häst som tidigare vart halt, 2 gånger!
Ena gången en sträckning i låret..

Törs man köpa en fd halting?

Den ägare som säjer att hästen aldrig har varit halt, är en ägare som inte kan se hälta. Då kan det vara riskabelt att köpa av den anledningen. Det finns tyvärr många som rider på halta hästar.

En hälta är ett symptom på att något gör ont och inte ett fel i sig. Så för att veta om fd hältor är illa måste man veta dess orsaker.

Hälsning Maja

Som andra redan sagt- det beror helt på vad hältan beror på!! De flesta hästar har någon gång sträckt sig i hagen, gått omkull i hagen eller gjort något annat som kan framkalla hälta. Jag skulle vara mer försiktig om hältan beror t ex broskbildning pga felaktig belastning under lång period är det bara vanliga sträckningar brukar det inte vara farligt...

Alla hästar har väl mer eller mindre slagit sig någon gång så det gjort ont i foten=hälta. Hör efter vad det berodde på. En sträckning som är ordentligt utläkt är helt klart inget att bry sig om. Det kan ju hända vem som elst när som helst och borde inte vara något problem. Fråga hur hästen tränats efter detta och hur det fungerat.

Böjprov och vet undersökning i köpet bara. man är aldrig garanterad att hästen håller sig frisk änd sen i längden. Låt vet titta extra på det som varit skadat förut.

Vet inte en enda häst som inte nån gång i sitt liv varit halt.. tror inte det är nån fara med att köpa den.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 585
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
554
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka