Fd galoppör med benskada

N

nettis35

Jag har tittat på en häst som tränat galopp tills för 2 år sen (hon är 11 år). Hon har aldrig gått löp utan baar tränat. Anledningen är enligt ägaren att hon höll inte för löp pga att hon fick en snedbelastning på vänster fram för att hon varit felskodd. Detta ska vara utläkt. Hon har inte varit riden på de sista 2 åren pga att hon fått föl, men är igångsatt sen 2-3 månader. När jag provred henne så tyckte jag att hon markerade på vänster fram. Inte så mycket att hon haltade, men nåt kändes inte rätt. Efter att ridit i ca 30 min varav vi avslutade med att hoppa några gånger över 30 cm hinder så vägrade hon att gå i vänster varv. Jag tycker att det känns som att det är nåt fel med vänster fram, men ägaren säger att det är det inte. Hon var inte varm eller svullen. Vad tror ni? Ska jag passa mig för att köpa en sån häst? Jag har inga tävlingsambitioner men är hoppryttare och vill ut på Pay and Jumps samt små lokaltävlingar. Hästen är inte hoppad mer än det jag gjorde på provridningen (bara lite löshoppad). Anledningen till att jag funderar på att köpa henne är att hon var i övrigt jättetrevlig!
 
Sv: Fd galoppör med benskada

Avstå från köp. Något är fel. Oavsett vad som är fel kommer det att krävas tid och pengar för att - om möjligt - avhjälpa det.

Om du är väldigt sugen på hästen, klinikbesiktiga hos veterinär du litar på.
 
Sv: Fd galoppör med benskada

Varför fortsatte de träna henne om hon inte skulle hålla för löp? När skulle hon fått denna felbelastningsskada?
Det låter lite skumt men i vilket fall så tycker jag du ska rida hästen fler gånger för att känna efter mer. Om du e fortsatt intresserad så klinikbesikitga henne innan ev. köp. Kolla upp det extra noga. Kan tänka mig att du får et hyfsat pris men en häst som inte håller blir dyr i längden. Kanske reagerade hon på just hoppningen? Trist för dig som vill hoppa om hon inte håller för det.
Har själv ett fullblod o hon har varit mig till stor glädje. Hon var 2 när jag köpte henne (från banan, skadefri men liten). Nu e hon nio o i år har hon fått sitt första föl.
Om du trivs med hästen så tycker jag att den inte håller för löp kan vara ok. Men du bör kolla så din känsla inte stämmer. Tror vet. att hon inte håller för den ridning du vill utöva så chansa inte. Vi har en varmblodstravare med en utläkt senskada, hans prognos e att han klarar träningen o ett par löp men inte mer. Men promenadridning o lättare träning håller han för. Det blir ju lite andra påfrestningar om de ska gå i löpträning.
 
Sv: Fd galoppör med benskada

Hej!

Jag tror att du ska ta dig en riktig funderare. Du märkte ju själv att hästen inte var helt "ren" när du provred henne. Om du ska köpa så gör ABSOLUT en undersökning på klinik... Blir rädd att du bara får stå där med ett brustet hjärta och tom plånbok sedan. Köp en frisk häst - de finns! Sedan kan man aldrig garantera någonting - en frisk häst kan också t.ex. bryta ett ben nästa dag, men köp inte ett uppenbart problem. LYCKA TILL!:)
 
Sv: Fd galoppör med benskada

kl
Kan ju inte komma sen och hävda dolt fel heller, kanske reservation på försäkringen också.
Ser inte bra ut tyvärr.
 
Sv: Fd galoppör med benskada

Ni har helt rätt- det finns andra hästar. Jag har hela tiden haft den här känslan i ryggraden att det inte känns riktigt bra, och även om hon blir billig i inköp så är det ju inte kul om hon går sönder rätt så snart. Så jag struntar i denna hästen och letar vidare! Tack för era svar!!
 
Sv: Fd galoppör med benskada

Absolut rätt beslut. :idea:

Det brukar bli dyrt med en häst som inte vill gå i ett varv.
 

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 311
Senast: Alexandra_W
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 527
Senast: scizofren
·
Hästvård Mitten av juni: Hästen gått på bete i en månad dygnet runt men ridits varje dag men ej så hårt. Hästen stallas in och börjar tränas...
Svar
14
· Visningar
1 630
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp