'Favorit i repris' - viktuppgång?

Alexandra_W

Trådstartare
Viktor har ju alltid varit svårfödd, och inte blev det bättre av kastrering heller. Jag har inväntat att han ska bli äldre, och i övrigt låtit det vara sålänge det håller sig på 'rätt sida' gränsen.

Det gör det fortfarande ska tilläggas, håller sig på rätt sida gränsen, men det börjar närma sig gränsen. Skrället har sen i februari tappat 3 kg, och tycks vara komplett övertygad om att han *egentligen* är en greyhound i riesenkläder. (Han har ju vinthundslånga ben, så han tycks som sagt vara övertygad *s*)

Och nu springer han i princip av sig mer och mer när jag ökat motionen (läs han springer med när jag kör shettisen) så känns som jag måste göra ett nytt försökt att hejda eländet.

Frågan är om det är ide att höja maten, jag är tveksam? Tidigare fick han mer, men det gav liksom ingen skillnad, så risken är väl att det inte 'fastnar' nu heller? =/ Han äter Bozita Robur Genuine Lamb & Rice, 23% protein och 13% fett, omsättnbar energi 1457 kJ/100g. Jag är inte egentligen förtjust i maten, dels har den för låga värden för honom, och ingredienslistan är inte i min smak eg då den är risbaserad. Men, han är foderallergiker och det har INTE varit lätt hitta ett foder han tål tyvärr. Han äter 12 dl uppdelat på tre mål, nu absolut senaste tiden delat på 2 mål för att se om det blev skillnad men det blev det icke.

Han får även olja (1dl/dag) samt en försvarlig mängd märgben (märgen är ju fettrik, och han får sådana mängder att den nog bör räknas med, han får 2 - 4 stora märgben/vecka)

Provat lägga på både köttfärs och rent kött. Men köttfärs av nöt är ju rätt låg fettprocent på, och jag har tyvärr inte heller märkt någon skillnad när han fått 100 - 200 gram kött som tillägg heller.
Han tycker MYCKET om ris och grönsaker (nej han är inte riiiktigt som andra hundar), men det lär ju knappast göra något för vikten ens om han får en 'hel bunke'/dag?

Han är generellt plättlätt att fodra och 'äter allt', (dock ej helt rått kött, man får dela det annars försöker han bara gräva ner det eller går omkring med det i munnen och gnäller för han inte hittar något bra grävställe inomhus...)

Så, vad gör man? Han är fullt frisk för övrigt, så det är 'bara' svårföddhet som är anledningen, ingen sjukdom/sjuklig anledning till att han är tunn.

Sv: 'Favorit i repris' - viktuppgång?

Vi har lite samma problem med unghunden här hemma. Han ser ut som ett spjälstaket snart trots att vi trycker i honom så mkt det går (han matvägrar i perioder). Har övervägt att börja med kraftigare färskfoder men vet inte om han skulle äta det så värst mkt mer än han äter det vanliga färskfodret som han får idag.

Har du provat att ge köttfärs+olja under lite längre tid? Kan ju ta ett tag innan det syns på dem så att säga. Annars är det svårt skulle jag säga. Hade en diskussion för ett tag sedan med en person som hävdade att hundar blir tjocka på kolhydrater. Testa att utöka med kokta grönsaker+ris ett tag?

Åh, jag har tyvärr inget tips att ge, men jag är nästan lite avundsjuk på själva problemet... Jag kan knappt ge min unghund någonting utan att hon blir tjock och hon är väärldens matvrak. Hon äter magnusson meat & biscuit och det borde ju inte vara så väldigt lätt att gå upp i vikt av det trodde jag.

Haha.. Vi kan byta hundar ett tag så kanske jag kan få ner gamlingen till normalhull igen. ;) Unghunden går på Eukanuba Preformance toppat med färskfoder och han skulle behöva äta dubbelt så mycket känns det som. Allt han stoppar i sig verkar bara försvinna. Kanske skulle prova avmaska honom en sväng - han stoppar i sig en del underligt ute...

Min ena Schäferhane, 3 år, okastrerad, kvalsterallergihund är likaså han otroligt svår i hullet!
Hans normala vikt ligger runt 40 kg, senast jag vägde honom visade vågen 37 kg men han har vägt mindre än så innan...
Jag trodde mig ha testat i stort sett ALLT i matväg, foderbyte både torr och färsk, diverse oljor och annat "skit" jag blivit rekommenderad att ha i maten, men det hjälpte inte.

Tills för några veckor sedan fick jag tipset av en vän att ge honom ren och skär grädde i maten, desperat som jag var(är) så testade jag och se på fan!
Han har nu Äntligen börjat lägga på sig och det väldigt fint!:bow::laugh::bow:

Jo provat olja och köttfärs/kött i flera månader (2 eller 3, minns inte men kan kolla), men med liten effekt. Tyvärr, och rätt förvånande, då jag ju haft greyhounds i många år, och då i den 'intressanta' kombinationen svårfödd och kräsen och 'äta som en fågel'. Så jag kände mig inte direkt bekymrad initialt, för V är ju en riesen - och ÄTER precis allt man ger honom. Dvs inte som greyisarna som åt lite lite och sen 'nä, mätt'.

Jag har också hört det där med kolhydrater, men jag har varit/år tveksam, känns som det möjligen gäller för de som har lätt att lägga på hullet? Sen skadar det ju inte att prova, men finns det något bättre jag inte tänkt på än är ju det bra. Eller så ger man både och, men lär ju bli rätt stora mängder ris för att ge någon som helst effekt, det är ju mest 'bulk', alltså 'mycket fluff för lite näring'? Dock inga problem med att han inte orkar äta upp - det lär knappast inträffa. (Och det är anledningen att jag inte provat fri tillgång, jag tror han skulle äta på tok för mycket så att han överfyller magsäcken)

Min ena Schäferhane, 3 år, okastrerad, kvalsterallergihund är likaså han otroligt svår i hullet!
Hans normala vikt ligger runt 40 kg, senast jag vägde honom visade vågen 37 kg men han har vägt mindre än så innan...
Jag trodde mig ha testat i stort sett ALLT i matväg, foderbyte både torr och färsk, diverse oljor och annat "skit" jag blivit rekommenderad att ha i maten, men det hjälpte inte.

Tills för några veckor sedan fick jag tipset av en vän att ge honom ren och skär grädde i maten, desperat som jag var(är) så testade jag och se på fan!
Han har nu Äntligen börjat lägga på sig och det väldigt fint!:bow::laugh::bow:

Jag vet inte om han tål mejeriprodukter - men får väl helt enkelt göra en provokation med det att se! Hur mkt grädde har du gett?

Viktor är ca 75 cm i mkh, och borde väga kring 40-strecket han med. Idag stannade den elaksinnade vågen på 33,6 kg. Rekordnoteringen so far in life är 36.x (36,3 eller nåt, minns inte) kg. Han har dock som sagt både tappat OCH växt sen dess. Så vågen borde gått uppåt, och hulltappet är nog eg större än kilona visat iom att han lagt på sig muskelmassa, även om han behöver mer sån också. Men det 'unghundstaniga' är borta.

Jag trodde faktiskt inte han gått ner i kilo. Hull vet jag ju han gått ner i, men trodde han sas stått kvar i kilo iom att han 'breddat' och musklat, dvs kilo stilla och hull ner. Men tji fick jag.

Tillägg: Han är ganska precis 2 år för de som inte vet det, 2 år och 8 dagar om vi ska vara vääldigt exakta ;)

Jag har ju också haft trådar i ämnet så jag vet hur det känns. Cerberus var ju dock kräsen också. Men även när jag fick honom att äta lade han inte på sig. Inte förrän jag bytte till Vom og Hundemat. Han gick ganska raskt upp i vikt plus lade på sig mer muskler, och nu skulle han säkert bli tjock om jag fortsatte ge samma mängd som jag gjorde i början. Och DET trodde jag aldrig skulle kunna hända. :D

Annars verkar du ju ha provat det mesta som olja och ägg och ister? Knepigt med foderallergin som ju gör det svårare att testa nya foder. Cerberus kunde jag ju iaf byta foder på utan problem, han bara åt mer eller mindre och bajsade mer eller mindre av de olika. :crazy:

Ägg tål han inte tyvärr (annars var det välanvänt knep på greyisarna). Ister har jag bara hittat från gris (kanske bara FINNS från gris? :confused:) och han tål ju inte det. Jag tyckte ju som sagt initialt att 'ha, inga problem, det här är jag expert på, få upp hullet' - just iom jag så många år lirkade med greyisarna, som likt din C var kräsna och små i maten med. Så HUR svårt kunde det vara tjocka på en 'jag äter allt du häller i skålen, till sista smulan'-riesen liksom? Det var INNAN jag insåg hur mkt allergin ställer till det :crazy:

Det jag VET han inte tål är ägg, kyckling och gris.
Det jag VET han tål är nöt, lamm, vilt, häst, ris, potatis och solrosolja. Samt iaf havren som är i fodret han äter nu, den är 'specialprocessad' vad det nu betyder, antagligen inget *s*)

Sen tål han linfrö, lucern/alfalfa, betmassa och några andra sådana 'rutiningredienser'.

Sen är det eg mer eller mindre frågetecken kring övrigt. Jag har inte 'orkat' (pga rädslan väcka en reaktion) provocera med så himla mkt mer. Det finns dock ett antal foder han kliat på som inte innehållit något av de jag VET att han INTE tål - så det finns garanterat fler saker han inte tål, men de är ännu oidentifierade.

Har du möjlighet att fodra med färskfoder?
Nordic kan jag varmt rekomendera isåfall.

Vill inte ge färskfoder nej. Dels pga praktiska anledningar - svårt få tag på och jag har svårt att förvara det (skulle få ställa en frys typ i vardagsrummet), dels pga att jag inte hittat något som näringsmässigt ger mer än torrfodret, om jag inte ska ge enorma mängder.

Min svårfodrade tik (smal och kräsen) fungerar hittills bäst på Acanas sport and agility. Annars är det ju många som avråder en från att använda sig av högenergifoder, då risken är att hunden bara får mer energi att göra av med, men här fungerar det i alla fall bra. Näringsvärdet ligger på 4650 kcal/kg, 33% råprotein och 24 % fett. Acana innehåller en del spannmål men de har ju även orijen-mat som visserligen är lite dyrare med spannmålsfri. Jag toppar dessutom med lax eller kyckling som jag köper fryst och malen från djuraffären, speciellt laxen funkar bra som viktökare.

Trodde aldrig det skulle vara så här knepigt att ha smal hund, har fått omvärdera alla principer jag någonsin haft om "Hur Man Fodrar Hundar", men det verkar ljusna nu då vi på de två-tre senaste utställningarna inte fått kritiken "slank" eller "fodrar ännu viss massa"...

Är ju alltid extra svårt när de inte tål allting; det går ju liksom inte att rekommendera vad som helst då. Min "tunnis" - Garibaldi, den enda av våra som inte är kastrerad - såg för hemsk ut för knappt ett år sedan. Han var drygt två men såg ut som snarare 9-10 månader, man började se revbenen och nog för att jag hellre har en lite för smal än lite för tjock hund men det finns gränser.

Han var då i sin kräsna fas och vägrade äta färskfoder (som annars är det jag har bäst erfarenhet av, de verkar helt enkelt ta upp näringen mycket bättre så man måste inte ge lika kopiösa mängder som med ett torrfoder) så vi testade till slut Royal Canins Energy 4800. Succé; han gillade fodret OCH han gick fint upp i vikt.

Men förmodligen så tål inte Viktor det, jag har inte kollat innehållsförteckningen men jag gissar att det säkert finns en massa saker i det som han inte tål...

Det jag skulle rekommendera - om han tål det - är annars Kronch Pemmikan energikaka: http://www.kronch.se/kronch_pemmikan.html#fss

Jäklar vilken bra effekt, testade det på "gamlingen" Kenzo när han var tanig och klen unghund och åt dåligt (pga. tonsillit men det hade vi inte lyckats utröna just då). Efter kanske två veckor var vi på besök hos uppfödaren, som konstaterade att vi kanske skulle fundera på att banta Kenzo lite.... :eek: och jag inser, när jag tittar på hunden, att han är RUND.....

Så otroligt effektivt! Paketen är på 400 gram, vi gav en ruta (50 gr) per dag har jag för mig (men det kan ha varit en ruta två gånger om dagen) och på två veckor gick alltså hunden från att vara på gränsen till för tunn, till att vara på gränsen till för rund....

Frågan är väl om Viktor tål det.... det innehåller fisk, sen kommer jag inte ihåg exakt mer vad som är i, och jag kan naturligtvis inte hitta nån innehållsförteckning just nu bara för det. :mad:

Nu hittade jag innehållsförteckning, visserligen på engelska men ändå... tyvärr innehåller det gris, så det lär väl inte funka för Viktor då... :(

"Pig fat, fishmeal, glucose, maize, barley, vegetable fat, brewers yeast, rice, sugar beet, garlic, vitamins, minerals"

Senast ändrad:

Svarar flera

Äsch då ang den där energikakan, annars lät det ju himla bra - och enkelt =)

RC Energy 4300 innehåller ospec fågel och animaliskt fett, dock, jag tar 'trots' allergin gärna emot fodertips, bara 'tipsaren' står ut med att jag ev svarar 'går inte/tål inte'. För även om jag sökt och sökt foder så dels är det ett bra tag sen jag sökte nu, och dessutom så har jag knappast kollat ALLA sorter som finns, jag har googlat i viss mån, samt kollat foderbilens sortiment. Men det finns ju säkerligen minst lika många foder till, så nånstans kan det ju finnas ett som han endera tål ingredienslistan på - eller det är såpass få 'osäkra' ingredienser att jag kan göra en provokation och se!

Vad gäller Acana har jag kikat lite på deras lamm och äpple. Det som gjort att jag inte provat är att det innehåller så mycket 'krafs' - dvs det finns potentiellt så mycket han ev kan reagera på, alltså typ pumpa, kardborre, malva etc. Det finns dock inget i ingredienslistan jag VET han inte tål. Sen vet jag inte hur stor skillnad näringsvärdet gör? Acana =3950 kcal/kg jmf med Robur 1457 kj/100 gram = 14570 kj/kg = 3480 kcal/kg(?). Hur mycket måste man eg 'upp' i kcal/kj för att få skillnad? Vad sjutton är kcal/kj-behovet hos en hund eg? Jag har ju tänkt lite som att om 1 dl olja + X märgben ovanpå Robur inte hjälper, så måste man upp ganska rejält i kcal för att få skillnad, men det kanske är feltänkt?

Sen, smältbarhet påverkar ju med, eller hur man ska säga. Vet greyisarna, när de gick från sitt högenergifoder + tillägg till på pappret 'sämre' medicinskt leverfoder utan tillägg så trodde jag ju att den friska (utan leverfel) skulle bli tunn som attans. Det blev hon inte. Sett samma sak med katterna, när de gick från sitt kvalitetsfoder till på pappret mycket sämre foder, medicinskt foder för njurarna pga njurkatten, så den friska honan som HELA LIVET varit ett tunnis, hon är lite FÖR rund nu. Enligt vet är det den kraftigt ökade smältbarheten/upptagligheten som gör det. Dock känns det lite riskabelt/knas att sätta en frisk tvåårig hund på medicinskt foder för en åkomma han inte har för att få upp honom i hull :devil: Men den parametern lär ju spela in med, även på 'vanlig' mat - frågan är bara hur man 'hittar' den?

Acanas agility innehåller dock tyvärr flera av de saker han inte tål, både kyckling och ägg. Men som sagt, kikat på lamm & äpple förr men avstått pga ovan.

Sen, smältbarhet påverkar ju med, eller hur man ska säga. Vet greyisarna, när de gick från sitt högenergifoder + tillägg till på pappret 'sämre' medicinskt leverfoder utan tillägg så trodde jag ju att den friska (utan leverfel) skulle bli tunn som attans. Det blev hon inte. Sett samma sak med katterna, när de gick från sitt kvalitetsfoder till på pappret mycket sämre foder, medicinskt foder för njurarna pga njurkatten, så den friska honan som HELA LIVET varit ett tunnis, hon är lite FÖR rund nu. Enligt vet är det den kraftigt ökade smältbarheten/upptagligheten som gör det. Dock känns det lite riskabelt/knas att sätta en frisk tvåårig hund på medicinskt foder för en åkomma han inte har för att få upp honom i hull :devil: Men den parametern lär ju spela in med, även på 'vanlig' mat - frågan är bara hur man 'hittar' den?

Det är väl kanske därför färskfoder fungerar så bra, det verkar vara rejält hög smältbarhet där. När vi ger våra enbart färskfoder så är det inte mycket som de presterar i form av bajshögar. Sen ger vi iofs även light-torrfoder till de två "gamlingarna" som dessutom är kastrerade; skulle vi ge enbart färskfoder skulle de rulla fram.

Tunnis-Garibaldi äter numera med god aptit och äter då nästan bara färskfoder (Nordic) och håller vikten fint på det, trots att han inte äter några enorma mängder av det och är en tämligen aktiv hund. När vi gav RC Energy 4800 fick vi ge betydligt större portioner för att hålla honom i samma hull.

Vi gav tidigare Fodax och det var då ännu svårare att hålla "tjockisarna" i vettigt hull, men pga att Garibaldi inte gillar Fodax (jag nämnde väl att han är kräsen... :angel: ) så bytte vi till Nordic, vilket ju då också passade våra kastrerade tjockisar bra. ;) Dock innehåller Fodax kyckling så det är väl inget alternativ för Viktor ändå.

Hur som helst, jag skulle rösta på färskfoder.... kan vara värt att ställa en frysbox i vardagsrummet ändå kanske.... ;)

RC Enery 4300 har funkat på min. Dock får jag hålla med Galathea, Vom og Hundemat har verkat under!! :) DEt kan du ju faktiskt ge som komplement? utöver det fodret han äter nu.

Jag har också haft ett spjälstaket till riesenhane under hela uppväxten och
jag vill nog ändå säga, ha tålamod. När min var två var han inte på långa vägar färdigväxt. Idag är han fyra och har breddat sig och lägger på sig bättre. Jag ville dessutom inte ha en 55-kilosklump då jag håller på med räddning och det sliter ganska mycket på stora tunga hundar.
Det som fungerade bäst på min när han var som smalast var ProPlan högenergifoder men det tror jag inte din kan äta.
Vidare satsade jag mycket på att bygga muskler. Dvs inte bara "spring" utan fysträning.

delvi kl

Ja, eller om lamm går bra så finns det ju fårtalg, det vet jag att många köper till sina hundar. Hör efter med någon fårbonde, om du har tillgång till frys? Brorsan i princip skänker bort talg och slaktrester när han slaktar, så det borde inte bli så dyrt heller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka