Favorit i repris - knaprar på bettet

Alexandra_W

Trådstartare
Skrev ju om treårsstoet som börjat knapra på bettet, dvs hon lyckas plocka upp det och tuggar på det så man hör ljudet av tänder mot metall. Tycks inte störd eller irriterad när hon gör det, ingen riktigt bra röd tråd i när hon gör det men det är aningens mer vanligt att hon gör det i situationer där det krävs något av henne och/eller när hon är ivrig och otålig att t ex komma iväg (läs: Hon kan stå och knapra på stallgången t ex).

Hon är tandkollad (UA utom en vargtand på vä sida som inte stör henne), hon tar bettet villig, följer tygeltagen, lika lätt att svänga åt båda hållen, tar lagom stöd på bettet etc.

Har provat lite olika bett, men utan större resultat. Hon går på tredelat med rundad mittdel. Parerstänger eller inte, olika form på mundelen etc ger ingen skillnad. Rakt bett så försvann ju knaprandet (det går inte att lyfta), men hon tog åt helsike för mycket stöd i handen (blev väldigt tung och lång) på det. Har inte provat tvådelat än då hästen formligen HATADE det som yngre.

Jag är ingen vän av nosgrimmor med nedre rem, och anser det vara att dölja symptomen istället för att lösa problemen. Men tillslut blev jag ju såpass frustrerad över att inte varken komma på varför eller lösa det så jag faktiskt provat med nosgrimma. Varken engelsk nosgrimma med acchenrem (normalspänd, går in tre små Alexfingrar mellan) eller remontnosgrimma (normalspänd) löste dock det hela. På något jäkla vis lyckades hon likförbaskat få upp bettet och knapra på det?? Och att dra igen truten på henne (dvs spänna nosgrimman för hårt) är inget jag ens överväger att prova. Utan nosgrimma gör heller ingen skillnad. Och hon blev inte heller på något vis störd/irriterad/annorlunda i övrigt av att ha nosgrimma.

Provat både 10.5 cm bett och 11.5 cm bett men hon lyfter bägge. Hon är nog eg en storlek 11, då 10.5 är väl tight. Ingen som helst skillnad mellan storlekarna hur hon beter sig. Så det beror inte på att det bara är för lång, tyvärr.

Hon har bettet ganska högt (hon vill ha det där), men kan kanske höja ett hack till, men då börjar vi prata måånga rynkor?

Nu har jag bara att prova tvådelat igen. Har dock inget hopp om att det eg ska lösa det då hon dels avskydde det som pesten som yngre (bara att ha det i munnen), och hon dessutom (som araber ofta har) har ganska låg gom (och dessutom tjock tunga). Men ska prova tvådelat med både lösa och fasta ringar.

men sen har jag SLUT på ideer?

Jag kan ju låta henne hållas då hon inte verkar missnöjd på något vis och det inte påverka ridningen. Men det lär knappast vara ett dugg bra för tänderna att tugga på metall, och om beteendet blir befäst kommer hon att stadigt förlora poäng i dressyr om hon knaprar sådär. Så jag vill gärna lösa det hela.

Så, slå kloka huvudena ihop nu.

Sv: Favorit i repris - knaprar på bettet

Prova ett "icke metall"- bett kanske? Det kanske inte är lika kul att knapra på? Typ Happy Mouth eller gummiklätt. Läderbett finns ju också. Fast det är svårt att få tag på ngt smalt nog till en arabmun :crazy: Finns väl även "betttejp" som man kan linda runt sitt vanliga bett för att få en mjuk yta på tror jag...

Jag hade iaf ett welsh sto som hatade metallbett och joxade som sjutton om hon inte fick ha sitt älskade gummiklädda. Det värsta hon visste var ett tredelat med kopparmittendel.

Senast ändrad:

Problemet är precis det som du skriver - syntetbetten blir för tjocka. Jag bettvande henne (efter att hon gått i taket över att ha METALL i sin lilla mun *s*) på ett happy mouth. Det accepterades (sen om det var att hon var äldre eller HM det vet jag eg inte då det var cirkus ett år mellan tillfällena), men såfort det var dags att ta i bettet så talade hon om att happy mouthbettet INTE var i hennes smak.

Då fick hon ett tredelat med rundad mittdel som hon sa 'tackar' om. Inga problem, inget knaprande - ingenting. När hon växte ur det och skulle ha etts törre köpte jag ett sweet iron med kopparmundel. Hästen gick i taket. Insåg efter lite klurande att mittdelen var ställd åt andra hållet mot på hennes vanliga och det var det hon reagerade på. Fick ett likadant tredelat som hon haft innan, men en storlek större och var nöjd igen.

Sen i våras (efter benbitsoperationen och att ha vilat ett bra tag, ingen aning om det ens har med saken att göra) så kom knaprandet. på samma bett som fungerat bra innan. Provade byta storlek neråt på det men ingen skillnad som sagt. Och då fick hon ett med exakt samma mundel men med fasta ringar och parerstänger (dvs ett fullcheek) men nehepp.. Provat några andra tredelade med rundad mittdel och mittdelen ställd åt rätt håll men ingen skillnad.

Kom på när jag skrev i annat forum om det att jag kan prova det tredelade med kula jag har till valacken. Dock tveksam iom att det är ganska tjockt, men prova går ju.

Men vet någon var det finns smalare syntetbett så är jag intresserad, men Happy Mouth blir för tjocka =/

Men jag tror inte det är metallen som är problemet iom att hon fungerat prima på metall innan. Men som sagt, jag har rätt slut på ideer så nu är jag beredd att prova det mesta. fast helst om det går tävlingsgodkänt för dressyr :crazy:

hade det varit en äldre häst hade jag gett henne ett rakt pelham, men det känns inte som det riktigt hör hemma i en unghästmun, och är inte tävlingsgodkänt heller för den delen.

Hej!
En häst som knaprar på bettet som du beskriver har av någon anledning lagt sig till ovanan att "suga upp" ett delat bett och klämma fast det mellan de första premolarerna. Orsaken är i de flesta fall att bettet är för långt eller sitter för långt ner - följden blir att det retar i gomtaket och utlöser den reflex som är avsedd att föra en tugga mat till kindtandskvarnen. Det som händer är att P2:an (första premolaren, vargtanden ej räknad) i överkäken blir skålformad och slät som ett gammalt marmorgolv. Ofta fås en liten näbb i dess framkant - denna misstar tyvärr många veterinärer och hästtandtekniker för hake, vilket alltså är fel benämning. Där skålen i överkäkens P2:a ses finns motsvarande "backe" i underkäken. Om det felaktiga beteendet får fortgå finns risk för att bettet får en tandreglerande effekt, P2:an i överkäken vrids utåt och tandraden mister sitt täta samband med risk för foderinpackningar till följd.

Lösningen heter rakt bett, omöjligt att suga upp. Har själv en valack som fungerar bra på en sorts Mylerbett också - där har man ju lite större möjlighet till inverkan. Jag tycker att du resonerar helt rätt ang nosgrimma, en sådan stänger in ett problem och skapar spänningar. Själva gnaget brukar inte försvinna.

Mitt tips är iallafall rakt bett under en period för att hästen ska "glömma" sin ovana, därefter prova ett kortare bett än de du haft hittills, gärna tredelat.

Lycka till!
(och be att få känna på P2 i överkäken vid nästa tandkontroll, kan nästan lova att de inte är det minsta skrovliga utan blanka och välpolerade! På tuggytan alltså!)

Instämmer helt med TantEster här. Jag har själv en valack som förstört sina främre kindtänder av just denna anledning. Han rids nu utan problem på rakt bett.

Han har även ett annat problem, nämligen att han gnisslar tänder när man kommer åt honom i ridningen och han tvingas börja jobba (han är av naturen lite lat och har dessutom exteriören emot sig när det gäller korrekt form) eller när han blir lite uppspelt.

Jag är mycket intresserad av vilket Mylerbett du använder TantEster!? Vill gärna hitta ett bett med vilket det blir lättare att inverka rätt i dressyrarbetet.

En häst som knaprar på bettet som du beskriver har av någon anledning lagt sig till ovanan att "suga upp" ett delat bett och klämma fast det mellan de första premolarerna

Ja, precis det jag skrev hände ju. Och vad jag vill undvika.

Orsaken är i de flesta fall att bettet är för långt eller sitter för långt ner - följden blir att det retar i gomtaket och utlöser den reflex som är avsedd att föra en tugga mat till kindtandskvarnen.

Tyvärr så stämmer ju inget av de där i hennes fall =/ Det är inte för långt ner, och hon gör likadant på både 10.5 och 11.5 bett. Och 10.5 bettet är väldigt tight och eg för litet, så det går inte att ha mindre.

Men o det nu är tuggreflexen - VARFÖR gör hon det 'nu ochd å' utan röd tråd, och varför började hon plötsligt med det? Man får ju inte glömma att hon i 6 månader gick på samma bett utan minsta lilla knaprande någonsin!?! (Min personliga teiori är att hon av någon anledning gjort det av reflex eller liknande kanske, men att hon nu gör det medvetet. Dvs det styrs inte av att bettet retar reflexer utan hon tar upp det medvetet. Det är dock bara en teori)

Och tandproblem är ju just det jag är bekymrad över blir orsaken.

Lösningen heter rakt bett, omöjligt att suga upp. Har själv en valack som fungerar bra på en sorts Mylerbett också - där har man ju lite större möjlighet till inverkan. Jag tycker att du resonerar helt rätt ang nosgrimma, en sådan stänger in ett problem och skapar spänningar. Själva gnaget brukar inte försvinna.

Mitt tips är iallafall rakt bett under en period för att hästen ska "glömma" sin ovana, därefter prova ett kortare bett än de du haft hittills, gärna tredelat.

Jag har som jag skrev testat rakt bett och visst stoppar det symptomen eftersom det inte går att lyfta, men det är tyvärr ändå inte ett fungerande alternativ att rida på. Och jag kan inte ha kortare bett än de jag provat i hennes mun om hon inte ska ha bettringarna i munnen..

Lycka till!
(och be att få känna på P2 i överkäken vid nästa tandkontroll, kan nästan lova att de inte är det minsta skrovliga utan blanka och välpolerade! På tuggytan alltså!)

p2 ser bra ut än iaf, hon har ju inte gjort det så länge tack och lov, men just vad metall + hästtänder gör med varandra är ju anledningen till att jag vill få bukt med det. För det lär inte vara mycket tänder kvar om tio år annars..

Har hon inte någon tandväxling på g nu då? Angående att det dykt upp nu igen nyligen menar jag?

Jag har ju som du kanske vet, en liten olycksfågel här hemma, som inte mått så bra i sina leder emellanåt, och han gör som du beskriver med bettet under dressyrarbete då det är mycket runtomkring så att han blir spänd men också ibland ute då jag efteråt upplevt att han har ont i musklerna i ländrygg och i nacke. Har bett massören känna på honom en sån dag och hon har direkt kunnat bekräfta oerhörda spänningar i nacken och till viss del i ländrygg. Hennes teori är att tuggandet framkallas av att han känner smärta/obehag främst i nacken. Han är en ganska spänd häst rent allmänt, blir lätt upprörd när hans vardag på något sätt rubbas så möjligen om man hade hittat vägen till en mera avspänd häst och undvikit att jobba honom alltför mycket de dagar då han är som mest spänd.

Jag vet ju inte om detta överhuvudtaget stämmer överens med hur ni har det men tänkte att det kunde vara ett tips på varför?

Om man sen funderar på metall och om man kan hitta ett smalt icke-metallbett så tänkte jag på om man kan linda bettet med sån där vit sjukvårdstejp? Vi gjorde nämligen så på metallapporterna då våra tjänstehundar skulle läras in på att plocka upp dem och vilja hålla dem i ett fast grepp. Hundtänder är ju rätt vassa men den tejpen höll för det mesta och kanske man behövde linda om ett par gånger om året bara. På en häst är det möjligt att man får linda om och byta tejp oftare, men det kanske kan vara värt att prova? Lite kinkigt på ett tredelat men det går, linda fram till där det ledas och sen påbörja igen efter ledningen, ja du fattar säkert vad jag menar!

Håller med TantEsther. Använd ett rakt en tid tills hästen har blivit av med ovanan att dra upp bettet. Är det inte en arab du har? Prova ett mindre bett. Vet ett halvblod på 170 cm som hade ett 10,5 cm kort bett. Var alldeles lagom till han.

Håller med TantEsther. Använd ett rakt en tid tills hästen har blivit av med ovanan att dra upp bettet. Är det inte en arab du har? Prova ett mindre bett. Vet ett halvblod på 170 cm som hade ett 10,5 cm kort bett. Var alldeles lagom till han.

Skriver jag så otydligt eller läser ni inte? :confused:

Jag har skrivit:
hon gör likadant på både 10.5 och 11.5 bett. Och 10.5 bettet är väldigt tight och eg för litet, så det går inte att ha mindre.

Och jag kan inte ha kortare bett än de jag provat i hennes mun om hon inte ska ha bettringarna i munnen..

Provat både 10.5 cm bett och 11.5 cm bett men hon lyfter bägge. Hon är nog eg en storlek 11, då 10.5 är väl tight

Och ang rakt bett:
bett så försvann ju knaprandet (det går inte att lyfta), men hon tog åt helsike för mycket stöd i handen (blev väldigt tung och lång) på det.

Jag har som jag skrev testat rakt bett och visst stoppar det symptomen eftersom det inte går att lyfta, men det är tyvärr ändå inte ett fungerande alternativ att rida på.

Jag har ju som du kanske vet, en liten olycksfågel här hemma, som inte mått så bra i sina leder emellanåt, och han gör som du beskriver med bettet under dressyrarbete då det är mycket runtomkring så att han blir spänd men också ibland ute då jag efteråt upplevt att han har ont i musklerna i ländrygg och i nacke. Har bett massören känna på honom en sån dag och hon har direkt kunnat bekräfta oerhörda spänningar i nacken och till viss del i ländrygg. Hennes teori är att tuggandet framkallas av att han känner smärta/obehag främst i nacken. Han är en ganska spänd häst rent allmänt, blir lätt upprörd när hans vardag på något sätt rubbas så möjligen om man hade hittat vägen till en mera avspänd häst och undvikit att jobba honom alltför mycket de dagar då han är som mest spänd.

Det där var ju det jag först var inne på eftersom det kom när hon sattes igång efter benbitsoperationen. Dvs att hon hade ont/spänningar. Hon verkade dock inte ha ont, men hon var sned och snedheten rättades. Bra tänkte jag, då har jag hittat problemet. Och kanske hade jag det men nu är det en ovana? Jag vet inte. Men det har varit på samma 'nivå' hela tiden, och hon är ju både veterinär och kiropraktorkollad så det förslår. Men jag är inte alls förvånad om knirpandet BÖRJADE pga just den anledningen du beskriver.

Damen är generellt väldigt avspänd, men om hon spänner sig blir ju knaprandet mer, så helt klart spelar det in (och även ivrighet spelar in). Men hon kan gå avslappnat på lång tygel och knapra med så hela svaret är inte det heller.. Därför jag är inne på att det var en överslagreaktion som helt eller delvis nu blivit en ovana?

Har faktiskt lekt med tanken att skaffa en pulsmätare bara för att verkligen utesluta att hon inte VERKAR lugn som en filbunke men är stressad ändå.. Jag tror ju inte att det är så, men OM det vore så skulle det ju förklara saken.

Jag vet ju inte om detta överhuvudtaget stämmer överens med hur ni har det men tänkte att det kunde vara ett tips på varför?

Mm, jättesnällt. Valacken min gnisslade förresten sådär med bettet som du beskriver när han blev spänd i sina yngre dagar. Och den herrn har ju LÄTT för att bli spänd. Det försvann dock med åren, så hoppas du reder ut det med min med =)

Om man sen funderar på metall och om man kan hitta ett smalt icke-metallbett så tänkte jag på om man kan linda bettet med sån där vit sjukvårdstejp?

Det ska stå om man INTE kan hitta va? *lite förvirrad*?

Vi gjorde nämligen så på metallapporterna då våra tjänstehundar skulle läras in på att plocka upp dem och vilja hålla dem i ett fast grepp. Hundtänder är ju rätt vassa men den tejpen höll för det mesta och kanske man behövde linda om ett par gånger om året bara. På en häst är det möjligt att man får linda om och byta tejp oftare, men det kanske kan vara värt att prova? Lite kinkigt på ett tredelat men det går, linda fram till där det ledas och sen påbörja igen efter ledningen, ja du fattar säkert vad jag menar

Vad ska man linda med då? och hur stor plats tar 'lindningen'? FÖr finns ju inte smalare tredelat med den här mittdelen i smalare än hon har, och blir det mkt tjockare avtejpen kan det ju bli problem?

Har hon inte någon tandväxling på g nu då? Angående att det dykt upp nu igen nyligen menar jag?

Det har inte kommit igen, hon har börjat ridas igen. Så det har nog funnits där hela tiden sen när det dök upp första gången.

Kollade ju tänderna på henne i samband med stygntagningen efter OP (eftersom jag hittat en molar i krubban) och inget att anmärka på då utan såg jättefint ut. Sen kollade jag igen när hon knirpat ett tag men inte slutade efter ett tag - ingenting. Och så bad jag dem kolla munnen på henne när hon opererades på Ultuna nu - ingenting.

Men från början var jag ju säker på att det hängde ihop med tandfällningen, men det verkar inte så.

Spentejp är det ju många som använder på betten.

Men jag misstänker att du redan tänkt på det, det är svårt att hjälpa dig med utvägar, för du har ju redan tänkt på allt.

Jag skriver som jag skrev i din förra tråd.

Jag tror inte du behöver orora dig ang att rida på rakt bett i perioder.
Jag gör så med min dressyrvalack. Han går ömsom på rakt bett, tredelat och kandar. Jag varvar också med att rida utan nosgrimma, med remont eller engelsk.

Spentejp är det ju många som använder på betten.

Men jag misstänker att du redan tänkt på det, det är svårt att hjälpa dig med utvägar, för du har ju redan tänkt på allt.

Jag skriver som jag skrev i din förra tråd.

Jag tror inte du behöver orora dig ang att rida på rakt bett i perioder.
Jag gör så med min dressyrvalack. Han går ömsom på rakt bett, tredelat och kandar. Jag varvar också med att rida utan nosgrimma, med remont eller engelsk.

Sådant där snögg alltså? Och faktiskt inte tänkt på att linda bettet.. Hur tjockt blir det av snöggen, vet du det?

Ang rakt så känns de faktiskt som om det skulle göra mer skada än nytta iom att hon blir så förbenat framtung och tycker att matte kan bära henne lite. Och jag tror inte hennes framben alls skulle må bra av det någon längre stund.. Därför jag är motvillig till det.

Jag vet faktiskt inte vad det heter... Det är konstruerat för att ge tungfrihet (men det är väl tveksamt om den där lilla porten gör någon nytta enl TL) och så består det av två yttre delar som går att rotera separat... Jag växlar mellan att rida på detta, rakt pelham och vanligt rakt bett. Mylerbettet och pelhambettet kräver mer ridning, herrn har lätt för att knäppa av lite i nacken av dessa bett. Vanligt rakt känns som att köra traktor utan servo, men jag försöker ändå använda det för att motverka effekten av de andra skarpare betten. Kräver mer ridning! Delade bett fungerar inte överhuvudtaget, även om storleken nu är bättre anpassad (enl TL´s teorier) så har nog min häst lagt sig till med ovanan.

Till TS - verkar inte som om du vill ha råd som inte passar dig? Vad många anser vara ett lagom långt bett är i själva verket ett för långt, jag vet inte vad du har för häst eller vilken bettstorlek som passar (förutom det du själv säger, alltså). Hästen kommer att gnaga på bettet alldeles oavsett material, men om du bara är ute efter en ljuddämpande effekt så finns det smala silikonbett att få tag på. Ridning på rakt bett kräver mer ben, men min uppfattning är inte att bettet i sig ska omöjliggöra en korrekt form. Fö är det ett vedertaget faktum att det finns ett receptoriskt område i gomtaket, när tuggan stimulerar detta utlöses den första delen av hästens sväljreflex, som jag skrev tidigare matas då tuggan bak till kindtandsområdet. Om man stimulerar detta med ett bett utlöses reflexen, bettet sugs upp, hästen knaprar en stund, "spottar" ut bettet och så kan processen upprepas. Som sagt väldokumenterat exempel på betselskador/skador av felatkig utrustning. Att ett rakt bett fungerar för dessa hästar beror inte enbart på att det inte går att suga upp (felaktigt intsällda sidostycken kan fö tillåta att hästen lyfter upp även ett rakt bett) utan framförallt på att bettet inte "säckar" ner i gommen (delade bett som är lite för långa vinklar sig ju nedåt sas). Ta till dig eller strunta i det, om du tyckte att jag var för ingående i mitt förra inlägg så berodde det på att jag ville tydliggöra för andra bukefalister som kanske känner igen sig och får en aha-upplevelse.

Näe, framtung är ingen hit, det håller jag med om, när jag tänker efter så kan nog min valack få samma tendens med det raka i början av ett pass, fast jag skrittar mest ut på det.

Snögg vet jag inte om det kallas, jag har själv aldrig använt det, min uppfattning är att det inte alls blir så tjockt.

Jag fick tips om att använda det på kandarstången, då jag tyckte min valack hade lite samma tendens som du beskriver att Kele har.

Hans första kindtand på överkäken, höger sida, är lite nersliten av bettet.
Jag skäms och får skylla på mig själv, och att han är 16 år....:crazy:

Till TS - verkar inte som om du vill ha råd som inte passar dig? Vad många anser vara ett lagom långt bett är i själva verket ett för långt, jag vet inte vad du har för häst eller vilken bettstorlek som passar (förutom det du själv säger, alltså).

Jag har koll på vad de 'nya' (inte så nya längre) rönen om välpassande bett säger. Sen frångår jag de med valacken, som 'ska' ha 10.5, men vill ha 11.5 och då får han det väl.

Men mindre än 10.5 kan stoet inte ha, då hamnar bettringarna i mungipan/munnen. Så det är alltså inte som jag hittat på. Jag lovar att var det så enkelt att lösa problemet som att köpa ett kortare skulle jag gjort det. Btw har du någon förklaring till att hon gick prima på bettet i mer än 6 månader för att SEN börja knapra? Då borde det enligt mig bero på något annat än att svälj/tuggreflexen retas?

Hästen kommer att gnaga på bettet alldeles oavsett material, men om du bara är ute efter en ljuddämpande effekt så finns det smala silikonbett att få tag på.
nej, jag är inte i första hand ute efter ljuddämpning, utan att få bort knaprandet. Däremot om jag inte lyckas med det så lär ett lindat bett vara snällare mot tänderna. Och om jag lindar och hon slutar knapra så är det ju ett tecken på att hon trots allt av någon anledning inte vill ha metallbett längre, och att jag får försöka söka syntetbett av annan sort än HM.

Ridning på rakt bett kräver mer ben, men min uppfattning är inte att bettet i sig ska omöjliggöra en korrekt form.

Och jag är av uppfattningen att en treåring som tycker 'bär mig' på rakt bett inte bör gå på det raka bettet såpass tidigt i utbildningen. Valacken kan ta aningens för mycket stöd på rakt bett med, och där är det precis som du skriver mer ridning som krävs. Men han är betydligt mer välskolad också, och orkar dessutom mer. Varför stoet med rakt bett tycker det är en bra ide att matte kan bära henne vet jag inte, hon svarar på uppresande tygeltag på det men man får göra både många och kraftiga. Och när hon då på tredelat tar lagom stöd på bettet och vi kan koncentrera oss mer på själva ridningen så väljer jag just nu att prioritera det. jag är föga hjälpt av kotledsinflammationer fram liksom.

Fö är det ett vedertaget faktum att det finns ett receptoriskt område i gomtaket, när tuggan stimulerar detta utlöses den första delen av hästens sväljreflex, som jag skrev tidigare matas då tuggan bak till kindtandsområdet.

Jo jag vet, de gapar ju om du petar i gomtaket med. Och är svaret varf valacken med låg kom inte fungerar alls på tvådelat, han får 'länken' i gomtaket.

Som sagt väldokumenterat exempel på betselskador/skador av felatkig utrustning. Att ett rakt bett fungerar för dessa hästar beror inte enbart på att det inte går att suga upp (felaktigt intsällda sidostycken kan fö tillåta att hästen lyfter upp även ett rakt bett) utan framförallt på att bettet inte "säckar" ner i gommen (delade bett som är lite för långa vinklar sig ju nedåt sas). Ta till dig eller strunta i det,

Jag har aldrig protesterat mot att det är så, jag både vet det och har upplevt det (det var genom trial and error jag lärde mig det i samband med valackens bettletande). Däremot ser jag inte att det är orsaken i unghästens fall. Men du får gärna förklara varför hon efter över 6 mån tid 'plötsligt' får reflexer triggade av bettet? Kan du förklara det ska jag vara beredd att omvärdera det? (En helt annan fråga btw - valacken fipplade hela tiden med bettet såfort man hade kontakt med det, damen knirpar ju lite hur som, om jag rider 30 minuter så är totala antalet knirpminuter kanske 5. Och kan vara uppdelat på allt från 5 - 15 ggr. och inte avhängigt om jag tar i tygeln eller ej)

Bettlöst en period?
Jag tror nog inte heller att det här med sväljreflexen är enda förklaringen. När hästen väl har börjat - kanske att man har ändrat något i utrustningen tillfälligt eller att den blir mer känslig för stimulit i takt med att man ökar kraven - tror jag att det blir till en ful ovana, hästen roar sig helt enkelt med att knapra bett! Eller får utlopp för lite inlärningsstress. Min valack knaprar mest på lång tygel, ungefär som om han tycker att det ska fan gå här och ha tråkigt (iofs lyfter jag väl bettet till en lite bättre position med kort tygel).

När jag hittade Mylerbettet till min kille (för x antal år sedan) så var det efter principen prova igenom varenda tänkbart bett för att försöka hitta ett där han varken knorpade eller gapade (på den tiden visste jag inte exakt vad han gjorde, bara att han var obekväm). Jag ville absolut inte spänna åt nosgrimman utan hitta ett för honom acceptabelt alternativ. Du får köra samma och testa dig fram. Myler är väl inte heller förenligt med dressyr(tävlande)? Variera bett.

Håller med om att det naturligtvis inte är fördelaktigt att rida på ett bett som verkligen inte fungerar och där man istället riskerar andra problem, bla kotledinfl som du själv skrev.

Rakt silikon? Är lite koniskt och böjligt, kanske svårare att hänga sig i? (Men det blir stora tuggmärken, talar vis av erfarenhet..)

Lycka till!

Bettlöst en period?

Hon har fungerat bra på ponnyhack, inte ridit så mkt på det dock (bara den korta perioden med munsåren). Så det är ju ett alternativ - men hjälper det då? Alltså, hur stor är chansen att tuggandet är borta när man sätter bett i munnen sen?

När jag hittade Mylerbettet till min kille (för x antal år sedan) så var det efter principen prova igenom varenda tänkbart bett för att försöka hitta ett där han varken knorpade eller gapade (på den tiden visste jag inte exakt vad han gjorde, bara att han var obekväm). Jag ville absolut inte spänna åt nosgrimman utan hitta ett för honom acceptabelt alternativ. Du får köra samma och testa dig fram. Myler är väl inte heller förenligt med dressyr(tävlande)? Variera bett.

Nej, man får inte tävla på Myler heller. Jag testade mig ju fram med valacken med, och till viss del med damen (även om jag fick testa betydigt mer med valacken, gick igenom ett par ridsportsaffärers utbud. Dock var jag ju där helt lost på varför, så många av bettet kan jag nu idag se var helt onödigt ta från hyllan eg. Men var ju inte förrän jag hittade rätt bett och började undra varför just DET fungerade som jag insåg låg gom-problemet etc. Men när jag väl gjorde det så har jag aldrig köpt ett bett åt honom som han inte gillat. Men det är ju rätt enkelt när man vet att det är tungtryck och åter tungtryck han vill ha.).

Jag skulle gärna testa Myler då jag tycker en hel del av deras 'grundbett' verkar väldigt sympatiska. Men jag har tyvärr inte råd att skicka efter/köpa hem bett som sen inte passar med den prislappen som Myler har. Skulle gärna vilja prova först då, men här ute i skogen finns ingen som säljer Myler. Vet någon nånstans där man får prova Mylerbett innan köp så tipsa gärna! Vet att det finns sådana tjänster i andra länder, men inte sett det i Sverige? (Från lokala ridsportsaffären får jag ju lämna tillbaka bettet efter 1 provning om hästen inte tycker om det, men det gäller inte bett de måste ta hem utanför deras normala leverantörer, dvs bett som de sen inte kan hänga på hyllan och sälja)

Håller med om att det naturligtvis inte är fördelaktigt att rida på ett bett som verkligen inte fungerar och där man istället riskerar andra problem, bla kotledinfl som du själv skrev.

Mm, och damen har ju känsliga framkotor, därför jag är extra nojig.

Rakt silikon? Är lite koniskt och böjligt, kanske svårare att hänga sig i? (Men det blir stora tuggmärken, talar vis av erfarenhet..)

Har du någon bild eller annan info?

Sprenger har tydligen ett 'duo bett' som är i mjuk syntet (med stålvajer) och som ska vara böjligare än ett vanligt rakt. Jag snubblade över det på nätet, och ser ut som ett rakt syntetbett med 'avsmalnande mittdel', dvs det smalnar av som om det skulle bli ledat men är oledat. Står dock att det uppmuntrar tuggande så mja? Inte heller tävlingsgodkänt dock, men jag börjar misströsta att hitta ett tävlingsgodkänt just nu (om inte tvådelat funkar då, borde komma på posten i nästa vecka). Men, jag måste ju bli av med (helst inte bara dölja som sagt) problemet, annars lär vi inte kunna tävla med någon större framgång i alla fall, domare är tämligen allergiska mot bettknaprande..

Det skall naturligtvis vara INTE!

Jag vet inte vad det kallas för men det är av den sorts tejp som man t ex kan använda för att hålla sportlindor på plats, den är kanske 1 dryg cm bred, lite hal på ena sidan och klistrig på andra. När vi lindar apporter så blir det inte så särskilt tjockt, den är väldigt mjuk och smidig tejpen. Köper den på Apoteket, sorry att jag inte kan ge dig något namn på den.

Jag tror att du är inne på rätt spår att det hänger ihop med spänningar, kanske möjligen att det senare har utvecklats till en ovana. Tvivlar på att det har med tänderna att göra eller m fel längd på bettet, misstänker att du har rätt bra koll nämligen efter att ha läst många av dina tidigare inlägg.

Hoppas att du hittar lösningen!

Liknande trådar

Utrustning Jag har inte haft min häst jättelänge och vid första tandläkarbesöket visar det sig att han tuggat ner tänderna bak väldigt mycket. Jag...
Svar
9
· Visningar
1 050
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 403
Utrustning Jag planerar att prova ett nytt bett på min röda dam och har hittat en bild på ett jag tror skulle passa henne. Idag rider jag henne på...
Svar
12
· Visningar
1 499
Senast: Shaggy
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 001
Senast: Líf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka