Fattar noll ;D

L

Love_Maya

Hej!

Har gjort höanalys och fattar inte så mycket på det som står. Det står så här:

Torrsubstans 84,5 %
Råprotein 68 g/kgTS.........Min = 50 | Max = 180
Smältbart råprotein 33 g/kgTS.........
OE (Omsättbar energi) 9,1 MJ/kgTS.........Min = 8,0 | Max = 11,7
Hästberäkningar ----
Råprotein 57,5 g/kg foder
Smältbart råprotein 28 g/kg foder
OE (Omsättbar energi) 7,7 MJ/kg foder
Kalcium 2,7 g/kgTS.........Min = 1,5 | Max = 5,0
Fosfor 2,4 g/kgTS.........Min = 1,0 | Max = 3,0
Magnesium 1,1 g/kgTS.........Min = 0,7 | Max = 2,0
Kalium 11,5 g/kgTS.........Min = 15,0 | Max = 30,0

Vilket utav smältbar råproetin, råprotein & OE är det som är rätt? De längst upp eller är det hästberäkningar. På kalium är det under min men hästen kommer ju få kraftfoder med (ska till granngården och få gratis foderstat idag) så det borde väl inte vara något farligt? Vad gör kalium för nått?

Men är höet BRA eller DÅLIGT? ;) Min häst kommer få fri tillgång på det ute mellan 6.00 och 16.30 på ett ungefär (olika när man rider och så ju). Hur mycket tror ni hon äter utav detta höet? Hon är ju glupsk när det gäller gräs och hö är hon väl LITE mer glupsk än "normalt" ;D

Kram
 
Sv: Fattar noll ;D

Jag har rensat och sparat de värdena som är väsentliga när du ska räkna ut en foderstat, samt räknat om mineralvärdena till g/kg foder:

Torrsubstans 84,5 %
Smältbart råprotein 28 g/kg foder
OE (Omsättbar energi) 7,7 MJ/kg foder
Kalcium 2,3 g/kg foder
Fosfor 2,0g/kg foder
Magnesium 1,0 g/kg foder
Kalium 9,7 g/kg foder

Värdena per kg torrsubstans (TS) är mer användbara när man jämför olika foderpartier som kan ha olika TS-halt. När man räknar används värdena per kg foder eftersom hästen äter hela fodret, sas, inte bara torrsubstansen.

Höet är för övrigt ingen superhöjdare, det fattas rätt mycket protein.
 
Sv: Fattar noll ;D

okej. Det var inte bra. :( Jaha. Höet är ju 1 år gammalt kan det ha något med det att göra? Får ju inte köpa in eget grovfoder som sagt men tror du höet "räcker" till om hon får fri tillgång och hon rids ju högst 4 gånger i veckan (oftast bara 3)..?

Kram

PS. Hon kommer få kraftfoder med. D.S
 
Sv: Fattar noll ;D

Nej, det har inget med åldern att göra, såvida det inte möglat och näringen "ätits upp" av möglet.

Det är inte säkert att det funkar med fri tillgång på detta hö, det kan eventuellt ge en bukig häst.

Ge ett proteinfodermedel istället för ett energirikt kraftfoder, typ soja, lucern eller något ur Kraffts gröna serie.
 
Sv: Fattar noll ;D

Okej. Var på Granngården nu och hon sa att jag skulle ge 1 kg lucern hackad strå och sen 1,5 kg groov 90 om dagen + fri tillgång på det höet. Är det en bra foderstat? Min häst är väldigt väldigt väldigt kräsen och hon måste ha blött foder annars skiter hon i att äta det. Det går inte med vatten (om det inte smakar gott som typ betfor-vatten), så kan man inte ge bara 100 gram betfor med? Sen är jag osäker på att hon kommer äta lucern, smakar det sött eller? Kan man ta hem ett "smakprov" från granngården för det är ju onödigt att köpa en 25 kg säck om hon inte äter det. Om man inte får i henne lucern hackad strå kan man inte ge lucern pellets istället?

Åhh glömde säga att hon får 2 dl sojamjöl nu.

Kram
 
Sv: Fattar noll ;D

Groov 90 räcker inte för att täcka proteinbehovet, även om du ger lusern och soja. Groov 125 låter mer vettigt.

Hur mycket hö tror du hon äter?

Visst går det bra att blanda i lite betfor, och mineraler behövs också.
 
Sv: Fattar noll ;D

Vet inte om jag missat det men man sitter och ger råd på en foderstat och vill att du ska tillsätta mer protein ?

Är det jag som har missat vad det är för häst /ponny ?? och hur mycket den arbetar ?? ,,samt hur gammal den är ??

Detta är väll viktigt vid ett upplägg av en foderstat .

Miia
 
Sv: Fattar noll ;D

Okej. Hon sa groov 90 men jag tyckte hon slog in den gamla groov på datorn och det är väl ändå groov 125? Sen så var proteinet inte så högt tyckte jag(man såg på en tabell hur mycket hästen skulle ha och vad den hade.). Men nu har vi ju köpt groov 90 .. Ska jag ge något mer proteinfoder då?

Hon räknade in 7 kg (trodde hon bara åt så mycket) men jag tror hon äter 9-10 kg i alla fall. Hon äter upp 3-4 kg på kvällen + fri tillgång då på dagen och då borde hon väl äta 6 kg i alla fall?

Okej. Hon äter inte mineraler/vitaminer om jag blandar det i fodret. Fastän jag bara tar pyttelite så äter hon inte fodret då.. :( Hur gör man då? Men PM:a mig istället är du snäll. Kan inte du prova och räkna ut en foderstat åt min pålle på internet? :) Så får jag se hur det blir då. :D

Miaa:
Det är en liten häst/ponny, 9 år gammal, varmblodig travare som går ner i vikt LÄTT, rids bara 4 dagar i veckan men då i mycket dressyr. Just nu är hon normal i hullet (var mycket tjockare för 3-4 veckor sen när de kom upp från sommarhagen nu har hon gått ner sig rejält men är fortfarande fin.). Väger väl ca 400-430 kg. Har ju bara mätt med ett vägmåttband.
 
Sv: Fattar noll ;D

Det är ingen som angett att hon ska ge en viss mängd foder, bara att det behöver proteinkompletteras ganska ordentligt.
Och det gör det ju nästan oavsett vilken häst det gäller, så det är mer generella råd vi gett hittills.
 
Sv: Fattar noll ;D

Det är ingen som angett att hon ska ge en viss mängd foder, bara att det behöver proteinkompletteras ganska ordentligt.
Och det gör det ju nästan oavsett vilken häst det gäller, så det är mer generella råd vi gett hittills.

Till en liten lättfödd ponny så torde den proteinhalten räcka !

Men nu är det ju inte det men det var ju ingen som visste och det är väll det viktigaste innan man ger foderåd vad det är för häst ålder samt träningsmässigt ?
Vilket är lika viktigt som hur mycket protein det är i fodret .
Jag fodrar inte min shettis på samma sätt som mina stora hästar och inte ens dom får lika mat eftersom dom tillgodogör sig maten olika :)
 
Sv: Fattar noll ;D

Till en liten lättfödd ponny så torde den proteinhalten räcka !

Hur? :confused:
Alla hästar har i princip samma grundbehov av protein, det är en gammal myt att ponnyer skulle behöva mindre (= brist).
 
Sv: Fattar noll ;D

Det är inte proteinet hästarna blir feta av utan energin. Den extra energin lagras som fett i kroppen, överskottet av protein kissas ut.
 
Sv: Fattar noll ;D

Vet inte om jag missat det men man sitter och ger råd på en foderstat och vill att du ska tillsätta mer protein ?

Är det jag som har missat vad det är för häst /ponny ?? och hur mycket den arbetar ?? ,,samt hur gammal den är ??

Detta är väll viktigt vid ett upplägg av en foderstat .

Miia
Jag balanserade upp den foderstat hon fått rekommenderad. Balansen mellan protein och energi är viktig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 026
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp