Fattar ej v galopp med medryttare

HannaAberg

Trådstartare
Hej på er!
Min ridtravare vägrar fatta vänster galopp i skogen med min medryttare. På banan går det bra, men inte i skogen. Med mig på ryggen fattar han båda galopperna utan problem alls. Med min medryttare vägrar han ta vänster galopp, men bara i skogen. Vad skulle ni ha gjort? Några erfarenheter av detta?

Mvh fundersam

Beror troligtvis inte på hästen utan på ryttaren.

Om ryttaren är oliksidig och ger olika hjälper beroende på vilket varv/vilken galopp så kan det göra att hästem inte förstår :)

Jag har själv haft problem med att jag är svag i höger varv, har lagt vikten fel osv men tack vare gym och hemmaträning så har det blivit bättre.

Att det sen bara är när det är uteritt är förmodligen för att hästen lärt sig vilken galopp som ska vara i vilket varv på banan. :)

Det är mest troligt ryttaren som är oliksidig som ni andra skriver. :) Drabbade mig en gång. Jag blev så spänd i en höft/rumpmuskel en gång att jag plötsligt inte kunde fatta höger galopp på min egen häst! Ett besök hos naprapaten och vips hade hästen lärt sig högerfattningar igen. ;) (Och jag blev rörligare i mitt bäcken)

Tack för ert engagemang! :) ni är lite inne på samma spår allihop. Men då undrar jag, varför fungerar det så bra på ridbanan men på en rak grusväg tar han bara höger galopp eller ingen galopp alls? Vikthjälper? :)

Tack för ert engagemang! :) ni är lite inne på samma spår allihop. Men då undrar jag, varför fungerar det så bra på ridbanan men på en rak grusväg tar han bara höger galopp eller ingen galopp alls? Vikthjälper? :)
Det har säkert en hel del att göra med att hästen per automatik blir mer inramad på en ridbana . Ute, om ryttaren inte är tillräckligt rutinerad att själv rama in hästen och känna hur den behöver rama in blir det svårare.

Ser du det som ett stort problem att hästen bara tar höger galopp ute med sin medryttare när det fungerar i övriga situationer?
Jag hade nämligen inte gjort något åt saken alls utan låtit häst och medryttare ta höger galopp ute och låtit dom jobba vidare med vänster galopp på banan.

Min häst tar naturligt höger galopp ute på rakt spår och han går säkert 75% av gångerna i höger galopp och 25% i vänster.
På banan tar han alltid rätt galopp.
Han är 19 år och har alltid gått såhär. Frisk och pigg och i princip aldrig skadad.

börja träna mer med raka spår :), dvs även på ridbanan bara fatta galopp på rakt spår, så som långsida, snett igenom och medellinje. aldrig ur sväng eller på volt tills fattningarna sitter.
sen ut och göra samma arbete på rak grusväg. om och om igen samla, fatta och galoppera några meter och sen fatta andra galoppen. rakrikta både ryttaren och hästen ordentligt och gör ryttaren mer medveten om sina hjälper.

Tack snälla för alla svar, jag ska diskutera med min medryttare och testa olika metoder. :) Ös på med fler idéer om ni har några!

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar