Fattar ej hur man fäster en svängeln! Hjälp!?

P

PyseN_

ok, here´s the deal; shettis, ny sele, draglinor för första gången, shettisrockard. Och svängel. Och svängel fattar vi noll med. den ska sitta fast på mitten, på mitten av vagnen som jag fattar det. Åt vilka håll ska den vara rörlig? Ska den kunna svänga lodrätt upp och ner och vågrätt fram och tillbaka elr? (om nån fattade)
Själva problemet: Hur f*n fäster man den på rockarden?:confused: Ska försöka förklara, men det blir svårt, så min kompis (sandy_) ska sätta in bilder eftersom jag inte kan det.

Iaf, precis bakom hästrumpan på rockarden, mellan skaklarna (den sitter fast i dem) sitter det en stång. från den här stången går det ner som ett U på mitten och där ska svängeln fästas.
Ser man vagnen framifrån ser det ut typ såhär:
____
U (Ignorera mellanrummet mellan u & streck)

och det finns ingen annan möjlighet att den ska fätsas någon annanstans. Grejen är bara att det här U:et är precis som de andra stångarna en stång som är ca 1,5 - 2 cm lång i diametern och från svängeln går det upp två Bitar med en stor skruv imellan, så det är helt klart att man bara skruvar upp den sätter den runt stången och skruvar ihop. men mellanrummet mellan bitarna är mindre än 1 cm. Hur får man då på den på den 1,5 - 2 cm breda stången?
Vet ej vad det är för märke på vagnen.

Ni som kanske genom något under är lika konstig som jag och fattar beskrivningen, svara!!

Sv: Fattar ej hur man fäster en svängeln! Hjälp!?

sök på svängel så hittar du massor med tips och ideér.

jag förstår inte din beskrivning :o, försök sätta in bilder så kan säkert någon hjälpa dig.

Det var en rolig men svår beskrivning du kom med. :)

Svängeln ska inte rära sig upp och ner, utan bara fram och tillbaka åt samma håll som hästens bog rör sig. Har du en tolksele kan du koppla på den, ta i repet och då känner du varför svängeln behövs och hur den ska sitta.

Hur just din svängel ska sättas på, vet inte jag. Det är olika på alla rockarder. Det viktiga är att den sitter i rätt lä'ge och att den bara kan röra sig åt ett håll-fram och tillbaka. Givetvis ska just balken där ni sätter fast den hålla för några hundra kilo.

Jag ser fram emot bilder!

Här kommer de utlovade bilderna! :)

17335915.jpg

17335916.jpg

17335917.jpg

Ni måste fästa ett smalt plattjärn rakt ut från den där konstiga böjen, sen borrar ni hål i den o sätter fast svängeln.
Svängeln är gjord för omslagslinor.
Använd två muttrar eller låsmutter.

passa på att justera eventuella brister framme på skakeln. antingen har man ingen ring för selen, eller så har man en stor ring så skakeln kan glida i skakelhållarna när man svänger. Kolla så bakseleringen finns där och passar i längd till er baksele.

Det är lätt att göra fjädring på din vagn med, så kolla över det med :) Lika bra att passa på ju!

Tack så mycket! Nu ska jag be min sköthästs ägares sambo att börja fixa med den så kan vi äntligen köpa den nya selen vi så länge längtat efter!!:D

tack, tack:bow:

Lite trådkapning, men hur skulle du sätta fjädring på den? Ville gärna ha haft det på min också, men svetsarn (maken) trodde det skulle vara svårt, och då ville jag inte vänta utan komma igång och köra!
Men hjulen fäster på samma sätt på min.

Lotta

Tycker det vore fint och bra i säkerhetssynpunkt om du även satte nån fler planka därfram:)
Om det händer något är det mindre risk att fastna och ja. Snyggare:D

kapar framme vid tvärbalken som går mellan skaklarna, sätter dit två leder, och två fjädringar under sätet ner till balken där. det syns ju inte exakt hur det ser ut bakom, men jag tror det är rätt lätt. Svets och en kap bara.

http://www.stallberg.se/bullroc.jpg

Här ser du att korgen sitter bara fast med leder framme vid skakeln och sen med fjädrar bakom korgen i järnet. Jag har en sånhär. Dessa är lätta att höja med om man har något större än bponnyrumpa att sitta bakom. Samma princip kan säkert tillämpas på många rockarder.
Har ingen koll på vad fjädringen kostar.

Från 320 mm till 365 mm på driveout (www.driveout.se) kostar 320 för dem minsta. Förstås då säljs dem parvis.
Finntack säljer med tror dem ligger på samma pris där med.

För billigare kan man kolla på blocket på mopeder som säljs i små delar, där kan man göra ett riktigt kap ev. vissa bilar . ;)

Mvh
Emma

Liknande trådar

Körning Hej! Ska beställa en svängel till min shettisrockard, har varit i kontakt med driveout som rekommenderar svängel med vinklat fäste, att...
Svar
7
· Visningar
1 408
Senast: agtatoon
·
Körning Har väntat länge på min svängel men nu tror inte tillverkaren att någon av deras svänglar är lätta att fästa på min rockard. Så här...
Svar
12
· Visningar
5 274
Senast: majapia
·
Körning Har äntligen köpt en rockard efter att ha letat i över ett år :banana: Men jag skulle vilja förbättra den lite och behöver därför...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Snyggve
·
Körning Japp.. här kommer den då.. VARFÖR används draglinor...?? Jag har två shettisar, varav den ena körs regelbundet... Förlängde rockarden...
Svar
13
· Visningar
1 477
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama