Fatta rätt galopp...

M

mamsi

Min systerdotter håller på att lära sig rida på min shettis...nu har de kommit till galoppen men hur vi än försöker fattar han oftast fel galopp...
Om jag sitter upp för att testa fattar han rätt varje gång...:smirk:
Hur ska jag hjälpa henne så att ponnyn fattar rätt? Finns det nåt bra trick?
Även när jag tömkör kan han fatta fel galopp, någon som har tips på hur jag ska göra då??:confused:

Sv: Fatta rätt galopp...

När fattar han del och när fattar han rätt. Är det när han är rättställd? Rakställd? Felställd? Rätt/fel i hörnen? Analysera!

Vi har provat på volt mest, men även på raksträcka... han verkar mest fatta den galopp han känner för... undrar om han inte gör det för att han vill göra som han vill med henne,
Hon gör övertydliga hjälper och har honom rättställd... får ändå inte till det!
Behöver nåt knep eller nåt

Ryttaren har nog inte tekniken och styrkan som gör att ponnyn tycker det är värt att anstränga sig och lyssna så noga, det är bara att träna så löser det sig nog! Gör olika övningar som gör att ryttaren får träna på galoppfattningar också. Det blir nog bra med lite träning! Fattar ponnyn rätt galopp när du longerar? i så fall kan ryttaren få öva på lina så hon får in tekniken ordentligt.

Min systerdotter håller på att lära sig rida på min shettis...nu har de kommit till galoppen men hur vi än försöker fattar han oftast fel galopp...
Om jag sitter upp för att testa fattar han rätt varje gång...:smirk:

:eek: :eek: :eek:

... fast du kanske inte är vuxen bara för att du har en systerdotter? :idea:

Eller så är hon smal och liten ;)

Men en shettis orkar mer än vad man tror, iallafall korta stunder!

Ja, det förstås!

Ja de ser ju starka ut.. men hur stor kan man vara då, för att sitta på en shettis? Det har väl snarare med längd än med tyngd att göra, eller?
*ingen koll på shettisar*

Jag red shettis tills jag vart för lång, inte för tung..
(skulle självklart inte rida shettis om jag var överviktig heller)
Men jag hade kunnat fortsätta ridit om jag ville men
det hindrar ju mig att utvecklas som ryttare och jag slutade
för hästens skull, just för det är svårt att balansera upp sig.

Sen hur mycket dom orkar bära
är det ju alltid upp till hur musklad hästen är, och kondisen osv.

Väntade mig den reaktionen....Jag är vuxen, väger 60 kg och anser inte att hästen går under av att bära mig i typ 10 min när jag vill visa något eller behöver tillrättavisa honom...
Shettisar e ju lite "busiga" ibland.
Han är dessutom en förvuxen shettis
Så var inte oroliga i det avseendet vet jag vad jag gör ;)

Oj ursäkta mig, ville inte låta så sur i tonen...insåg det när jag läste mitt eget inlägg...:angel:

Men finns det ingen som har nåt bra tips??
Hoppas ju som nån sa att det kommer med tiden...men skulle vilja underlätta det lite, hon kämpar ju så flickan!:bow:

Oj ursäkta mig, ville inte låta så sur i tonen...insåg det när jag läste mitt eget inlägg...:angel:

Jag blev mest förbluffad! Viktfrågan är en sak, men jag kan liksom inte se en vuxen människa med långa ben på en shettisrygg!
Hur man på något som helst vis kan ge hjälper när man måste knöckla ihop benen för att de inte ska släpa i marken... :D

...*sneglar nu lystet på närmaste shettis...*

Senast ändrad av en moderator:

Rid rakt fram ställ hästen åt höger, sen i ett hörn när ni svänger vänster gör ni galopp fattningen.

Jag brukar lära unghästarna rätt galopp så här!
Hoppas att det fungerar för er! :)

Rid rakt fram ställ hästen åt höger, sen i ett hörn när ni svänger vänster gör ni galopp fattningen.

Jag brukar lära unghästarna rätt galopp så här!
Hoppas att det fungerar för er! :)

JustMe: Det där lät smart, men jag är inte hundra på att jag fattar hur du menar? Kan du utveckla lite? (ursäkta trådkapning)

Ha ha jo man får ju liksom dra upp knäna lite för o komma åt.
Jag e inte så himla lång, tack och lov, 163 cm.
det svåraste e dock att inte vingla av...det e supersvårt med balansen när hästen e så liten....:o
man har inget framför sig och inget bakom sig.....och inget mellan bena:o, fast det e en annan historia:rofl::rofl:

Rid rakt fram ställ hästen åt höger, sen i ett hörn när ni svänger vänster gör ni galopp fattningen

Det ska vi prova...verkar som att det kan funka
Kommer säkert bli ett par avåkningar innan de förstår varandra...men det e inget nytt för dem:rofl:

Om hon rider i vänster varv, se till att yttertygeln (hö) är ordentligt sträckt och när galopphjälpen ges lägger hon över något mer vikt på inner (vä) sittben (utan att hamna snett i sadeln). Höger axel något tillbaka så att höften vrids om. Inte lätt med små envisa shettisar!!! Hoppas ni får rätt på problemet.

:eek: :eek: :eek:

... fast du kanske inte är vuxen bara för att du har en systerdotter? :idea:

antagligen satt hon bara upp för att se till att hästen skulle fatta rätt galopp, och inte för att rida ett hårt träningspass.:idea:

... som sagt, jag var mest förbluffad över att en vuxen människa över huvud taget kan sitta på en shettis utan att den får sex ben...

Men det e ju jättebra med sex ben!! Går så mycket fortare då!:rofl::rofl:

det kanske e därför han fattar rätt galopp när jag sitter på...det e ju jag som väljer galoppen!!:idea::banana::banana:

Jag blev mest förbluffad! Viktfrågan är en sak, men jag kan liksom inte se en vuxen människa med långa ben på en shettisrygg!
Hur man på något som helst vis kan ge hjälper när man måste knöckla ihop benen för att de inte ska släpa i marken... :D

...*sneglar nu lystet på närmaste shettis...*

Det beror väl på vad man anser att en vuxen människa är. Är det någon som är lång med långa ben?

Jag anser mig som vuxen kroppsmässigt då jag inte kommer bli längre och mina ben släpar då inte i backen när jag har suttit på shettisar.
Med mina 157 kanske jag inte är vuxen då? :eek: ;) ;)

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 404
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar