fatta galopp

P

puff93

om man rider i höger varv o ska fatta galopp. ska man lägga till höger el. vänster skänkel?:confused:

Sv: fatta galopp

Den variant jag fått lära mig på ridskolan är att trampa ner innerskänkeln (höger i det här fallet) och placera den något framför normalläget. Bäckenet ska följa med skänkeln framåt-nedåt. Ytterskänkeln flyttas tillbaka en aning. Lätta på innertygeln, ha stöd på yttertygeln, tänk galopp och be om galoppen med båda skänklar.

Jag har alltid fått lära mig att man ska ta fram inner höft. På en häst som inte är så känslig att det räcker kan man även flytta fram inner skänkel lite framför normalläget för att förstärka. Man ska dock se upp med att ta bak ytter skänkel då det lätt kan bli så att hästen flyttar in bakdelen och hamnar på tre spår. Så som jag lärt mig ska hästen fatta galopp för innerskänkeln och byta för ytterskänkeln.

Jag försöker fatta för främst innerhöften/sittbenet men det är inte alltid det går och då använder jag ytterskänkeln (som jag låter vara kvar på sitt vanliga ställe) också. Att använda innerskänkel och föröska fatta med innerhöften går inte lika bra, pröva själv!

Man ska inte fatta galopp genom att ta fram innerskänkeln om man vill kunna fatta med en framåtgående höft. Tar man fram innerskänkeln så åker nämligen innerhöften bakåt.

"Snälla häst, skulle Du kunna tänka Dig att galoppera lite..." :D
Förstår att det ser lite lustigt ut *ler*

Anledningen till att jag betonade ordet "be" är för att jag tycker det är viktigt att ge hästen en chans att fatta galopp. Alltför ofta ser jag stressade försök att mer eller mindre sparka in hästen i galoppen. Förmodligen (och förhoppningsvis) är det inte lika vanligt utanför ridskolevärlden.

Det beror ju också på hur hästen är skolad. Jag har ridit en del hästar som fattar galopp för ytterskänkeln, flytta bak ytterskänkeln en aning. Det låter i och för sig rätt så logiskt tycker jag, höger galopp börjar ju i vänster bakben.

Det finns ju en hel del olika sätt att fatta galopp på, de jag har lärt mig har alla följande saker gemensamt:

- vikten på inner sittben
- lätt i innerhanden
- stöd på yttertygeln
- ingen eller MYCKET liten ändring av position på skänklarna

Dessa tre olika sätt har jag lärt mig:

- fatta för inner skänkel
- fatta för ytterskänkel
- "gunga igång" galoppen, alltså sätt igång med sätet (svårt)

Det finns säkert en massa fler sätt, dessutom...

Jag tror att det viktigaste är att hitta det just din häst har lärt sig från början och förfina hjälperna därifrån.

Lycka till! :)

Jag har alltid fått lära mig att man ska ta fram inner höft. På en häst som inte är så känslig att det räcker kan man även flytta fram inner skänkel lite framför normalläget för att förstärka. Man ska dock se upp med att ta bak ytter skänkel då det lätt kan bli så att hästen flyttar in bakdelen och hamnar på tre spår. Så som jag lärt mig ska hästen fatta galopp för innerskänkeln och byta för ytterskänkeln.

Man ska fatta för båda, men man kan ju vara lite moderat med skänkeln, tar man i för mkt kommer givetvis hästen att flytta undan för den (det handlar alltid om så små hjälper som möjligt, när det gäller dressyr). Du byter för ytter ja, det stämmer.

Det jag fått lära mig (eller rättare sagt, det av alla varianter som fastnat för att det verkade bra/logiskt) är att tänka sig att man sitter som en fäktare står.
Om skänkel behövs använder jag ytter, för till skillnad från ett par andra här så har jag lärt mig att den ska föras ngt bakåt, egentligen "naturligt" pga höfterna placering snarare än att man flyttar skänkeln.

Innerskänkeln ska inte behövas - för jag vill att hästen redan innan galoppen ska ha lärt sig att hålla innerbogen på plats och inte t ex trilla in med den när man lägger till ytterskänkeln. Skulle innerskänkeln behövas så låter jag alltså hellre bli galoppfattningen och jobbar en liten stund på den biten och försöker sen fatta igen.

Men det viktigaste enligt den här metoden är timingen. Att man fattar när ytterbak är i luften.

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 677
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama