Fatta galopp

Sv: Fatta galopp

Beror lite vad för häst du rider, fullblod, arab (galopphästar då) eller vanliga ridhästar. Men även där kan man få överasskningar. En Tinker som jag har ridit lite har förmodligen gått point to point löp på Irland för den svarade precis som en galopphäst... :angel:
 
Sv: Fatta galopp

Du drar fram innerskänkeln ett par cm och bak den yttre ungefär lika mycket, den vanligaste skänkelhjälpen för ridhästar. Samtidigt ger du ett mjukt stöd i handen och stabild, något drivande säte. Att ta hjälp av en tränare vore nog det bästa :)
 
Sv: Fatta galopp

Helt individuellt beroende på hur hästen är utbildad. Min gammelhäst har haft lite problem med att ta rätt galopper på kommando varpå jag nu förtydligat för henne genom att lägga lägga en liten vikt i inner stigbygel, flytta bak ytter höft (och därmed även benet), i det här läget fattar hon ofta galopp, annars antingen smackar jag en gång eller så kickar jag till henne löst med ytterbenet så faller hon in i galopp.
 
Sv: Fatta galopp

Beror lite vad för häst du rider, fullblod, arab (galopphästar då) eller vanliga ridhästar.

jag rider en gammal galoppör, han är omskolad till ridhäst men hr ändå rätt svårt med galoppen. hur fattar man galopp på en galopphäst? tänkte att han kanske förstår lite bättre då :d
 
Sv: Fatta galopp

ridhäst galopp och galopphäst galopp är 2 olika saker, galopp på banan är svårare än ute i terrängen oftast då man får mer gratis bjudning ute. (ute kan det räcka att man ställer sig i stigbyglarna och släpper fram hästen) på banan är det mer styrka som behövs, testa att fatta galopp över en bom/hinder när du kommer ur kortsidan galoppera rakt fram och ta ned till trav på kortsidan och göra samma sak i nästa hörn. när galopp fattningarna blir bra så kan du låta hästen rulla på ngt varv innan du fortsätter med fattningarna.

testa detta ute också, dvs fatta galopp, ta ner till samlad galopp, skritt galopp igen osv så hästen lär sig vänta på dig. galopp fattning är väldigt bra styrke träning och väldigt jobbigt för en otränad häst, så ha inte allt för jobbiga pass med fattningar varje dag. ha ca2 pass med fattningar och resten av veckan så smyger du in dem i övrig träning.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sommaren 2022 fattade Svensk Galopp beslut om att inte följa med till nya Jägersro. Nu har diskussionen om en gemensam anläggning...
Svar
0
· Visningar
165
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Har vi nån bukefalist med denna komb av diagnoser? Asperber kanske inte är rätt begrepp - men i så fall borde det vara Autism nivå 1...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: cirkus
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: Mrs Chippy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp