Fatta galopp på rakt spår

fruxolisa

Trådstartare
Hej!

Hur gör ni när ni fattar galopp på rakt spår? På volten fattar min häst hur fin galopp som helst. Man kan först fatta galopp på volten och sedan gallopera på fyrkantsspåret och hon går fortfarande kvar i samma fina form och ökar knappt farten. Men problemen kommer när man ska fatta galoppen på rakt spår, hon vill gärna springa in i galoppen men det är ju inte så bra. Jag har prövat med mycket, men det har inte hjälpt...:(

Min häst är ett 13-årigt varmblodssto. Hon är fint musklad och går i fin form i alla gångarter.

/Lisa:banana:

Sv: Fatta galopp på rakt spår

Har du testat att fatta galopp från en sluta?
Det brukar funka på de flesta hästar, eftersom att man i en sluta sitter i rätt vinkel med höfter och skänklar för galopp.

Hur gör ni när ni fattar galopp på rakt spår?

Ger galoppskänkel och han fattar direkt, fråns skritt och halt också. Minns dock att han hade svårt för att fatta galopp 4 år sedan när jag började rida honom, men vi har tränar mycket. Och det är väl det jag kan rekomendera dig också: börja rida för instruktör. :)

Det brukar funka på de flesta hästar, eftersom att man i en sluta sitter i rätt vinkel med höfter och skänklar för galopp.

nej det har jag inte testat! får göra det nästa gång det blir paddockridning :)

Hur gör ni när ni fattar galopp på rakt spår?

Ger galoppskänkel och han fattar direkt, fråns skritt och halt också. Minns dock att han hade svårt för att fatta galopp 4 år sedan när jag började rida honom, men vi har tränar mycket. Och det är väl det jag kan rekomendera dig också: börja rida för instruktör. :)

Jag har ridit några ggr för instruktör. har haft min häst i knappt 1 år och när hon kom orkade hon knappt skritta i 20 min så det har ju gått framåt om man säger så! men jag skall verkligen ta upp det där med instruktör och börja rida oftare för instruktör.

Så gör jag också :)

Fast ibland när hästen är alldeles för på och det är nästan omöjligt att få honom gå i en sluta utan att sprattla omkring med benen hej vilt så genvägar jag och ställer honom utåt med huvudet och sedan bara "släpper iväg" honom. Då blir det alltid rätt galopp också men det är ju inte rätt väg dit när man ska lära sig rätt och fel galopp ;)

Så gör jag också :)

Fast ibland när hästen är alldeles för på och det är nästan omöjligt att få honom gå i en sluta utan att sprattla omkring med benen hej vilt så genvägar jag och ställer honom utåt med huvudet och sedan bara "släpper iväg" honom. Då blir det alltid rätt galopp också men det är ju inte rätt väg dit när man ska lära sig rätt och fel galopp ;)

när min häst är pigg tar hon ut all sin energi på att jobba ordentligt- utan att man knappt behöver göra någonting. Hon är väldigt lätt att få ner i form och hon fattar alltid rätt galopp, hon kan nästan galoppombyte med:) fast bara på volt till volt men ändå :) släpper man iväg henne på rakspåret så fattar hon galopp till slut- men det är ju inte det jag vill utan jag vill få en fin galopp från arbetstrav. Sen är hon lite rolig för om man hoppar och hon vet att hon skall hoppa- då fattar hon hur fin galopp som helst på rakspår- mitt på långsidan från skritt! hon e lite rolig hon :)

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 722
Senast: Ramona
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 756
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar