fått tillbaka trasig utrustning.

Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

Jag har när jag lånat ut min ponny skrivit en utförlig utrustningslista där det står vad som ev. är trasigt eller anmärkningsvärt med grejerna.

Jag har också skrivit i att allt ska återlämnas i det skick det var vid utlämnandet med undantag för normalt slitage och att allt slitage som inte kan härföras till normalt slitage skall ersättas, och att alla grejer som är så sönder att de är obrukbara skall ersättas.

Ska man vara riktigt ordentlig bör man även ta kort av sakerna innan de skickas med för att vara helt säker på skicket. Nu har jag inte skickat med några dyrare saker så jag struntade i korten.

Passet får du naturligtvis betala, men chippningen kan de inte kräva om du inte har gått med på det.

I övrigt är det ett jättestort ansvar att skicka iväg en häst på foder. Man måste kolla och kolla eftersomman fortfarande har allt ansvar för hästen men inte har möjlighet att sköta den.
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

Oj vad alla här var rediga då !!! :smirk:

Jag är väldigt seriös, lånade ut min häst på foder. Skrev ner allt, allt var i ordning men hade ändå trassel när det skulle lämmas tillbaka då fodervärden inte ville betala som det stod i kontraktet för återtransport av sakerna.

Så sluta hacka på trådskaparen och varför ifrågasätta att hon lämnar ut sin häst på foder, det har väl inte ni med att göra eller?
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

varför tro du att jag hämtade hem hästen?
eller jag hittade några som kunde ta hand om hästen bättre än jag själv har möjlighet till
hade jag inte brytt mej om henne hade hon kunnat gå kvar
o dessutom om man inte åker ut och ser hur hästen verkligen må kan fodervärdar ljuga ganska mycket, och står hon en bit bort har man inte möjlighet att åka dit hela tiden.
Folk ljuger en jävla massa.

och så många fodervärdar har det faktiskt inte varit. hon är hos tredje nu, och det är 2,5 år sen jag lämnade bort henne.
 
Senast ändrad:
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

jo passet vet jag att jag ska betala, men chipning tro du jag kan strunta i då?

men vem betalar selen? eller det har jag ju redan tvingast göra men ha jag rätt att kräva pengar av dom?
mycket störande att jag slarvade ju med de kontraktet.
fast om det står att det medföljer en sele måste man väl ändå utgå från att den håller ihop?

jag kolla till mina hästar så mycket det bara går men står dom långt bort är det svårt då folk inte alltid håller sej till sanningen via telefon och mail.
men har hästen inte mått bra när jag varit där har jag sett till att säga upp kontraktet.
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

Alltså...jag hade nog betalat chippningen om det var min ponny. Men jag kan inte se att du har någon skyldighet att göra det eftersom det inte är lag på det och du inte har godkänt det.

Selen vet jag inte. Det kniviga är väl egentligen att den var trasig redan när du lämnade den. Det är kanske så helt enkelt att du får bita i det sura äpplet och ta det som en lärdom att skriva noggrannare i kontraktet till nästa gång. Men det kanske går att diskutera med fodervärdarna? Eller är ni helt osams? Annars kanske ni kan stå för lite var?

Visst är det svårt att hålla koll om hästen står långt borta. Just därför har jag satt en maxgräns för hur långt bort jag lånat ut mina ponnier. Så att jag vet att jag har möjlighet att åka och hälsa på och kolla läget. Jättetråkigt med folk som dels sköterhästen dåligt och dels ljuger om det. Tyvärr finns det mycket konstigt folk. Jag har kanske haft lite tur med mina fodervärdar. De har varit kanon!
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

jag tycker ju det ör en väldigt stor skillnad på lite trasig och användbar och helt sönder och oanvändbar
vi e jätteosams nu, dom menar på att det är jättelätt att laga selen så de kan jag stå för
jag bry mej inte om ifall det är svårt eller lätt, den är oanvändbar och jag har inget lust att börja greja det med det det första jag gör.
sen menar dom på att eftersom jga fick en nosgrimma va dom (som jag inte ens vill ha) ska jag inte klaga på att selen är sönder.

att selen var sönder kommer kosta mej över 2000, det jag kräver av domär typ 300. så det är inte det att jag är snål, jag kommer förlora massor på det i vilket fall
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

Ja, jag vet inte. Om jag vore dem skulle ju jag absolut inte bråka om300:-. Men hur menar du? Att det kostar 300:- att laga den eller att det kostar 2000:- att köpa en ny?

Vissa människor går helt enkelt inte att diskutera med tyvärr. Och då är det bara att ta tag i saken och ta smällen. Och lära sig till nästa gång att skriva ordentligt och ta bilder och kolla tre gånger extra vad det är för folk man lånar ut hästen till. Sen kan det bli fel i alla fall. Eller också så lånar man inte med utrustning, eller kanske tar en depositionsavgift för utrustningen som man kan hålla inne om den missköts.
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

dom kräver mej på 300kr för id-kontrollanten, dock inte sett nåt kvitto på detta
(eg kräver dom 300 för chipmärkning också, men det har jag aldrig bett dom göra)
eftesom dom nya fodervärdaran ville ha en körponny blev dom inte helt glada närselen va sönder, så det va bara för mej att fixa upp en ny
körde upp en jag hade utlånad, resa på 60 mil.
så nu måste jag köpa en ny sele till dom jag hade lånat ut den till, kostar 1100, samt fick upp den till dom, resa på 30 mil om jag väljer att köra upp
vilket jag kommer göra så jag säkert ser att selen passar så det inte kan bli bråk om det senare.

trams att bråka eg, hade inte orkat bry mej om det inte va så att dom kräver pengar av mej
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

Oj, tror spontant att du ställer upp lite för mycket?

Man måste ju inte låna ut utrustning med ponnyn. Eller hade ni redan skrivit det i kontraktet? Och varför måste du köpa en ny sele till dem som had elånat din andra? Låter konstigt tycker jag?
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

jagär alldeles för snäll, jag vet

kontrakte var ju redan skrivit när vi hämtade hästen så det var mitt ansvar att se till att det fanns en sele.

ha ju en annan häst ute på foder och dom fick med min helt nya sele då jag kom på att det inte va läga att köra in ponnyn jag har hemma.
men den ponnyn har växt endel sen dom fick henne och selen va på gränsen att va för liten så hellre än att köpa en till liten sele så tog jag den till dom som fick trasig sele och köpa en större som även passar min ponny hemma den dagen jag ska köra in honom.
Hänger du med?
och eftersom det står i deras kontrakt att dom fik mede en ny sele måste jag ju fixa det till dom, det var ju jag som krånglade och hämtad eden gamla, ska ju eg va glad att dom lämnade ifrån sej den men 0 dagars varsel.

sen komemr jag dessutom VETA helt säkert att båda hästarna har helt nya selar som passar, dvs det kan inte bli problem vid återlämnande om dom haft sönder nåt, utan då ör det solklart att det är deras fel
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

Aha, då förstår jag.

Men du har väl isf skrivit skick nu då och tagit kort? Så slipper du få problem igen!

Hopas att det går bättre för dig med hästarna och grejerna i framtiden!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 329
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • A-kelpie, tollare eller collie?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp