Fått något konstigt på benen

E

EMLind

Hej!

Jag såg för någon dag sedan att min häst fått typ mjäll på benen och man kunde dra bort mindre tofsar av päls samt att de var kletigt närmast huden. Tänke kolla om någon kanske vet vad de kan vara och hur man behandlar det?

Mvh/EM

Sv: Fått något konstigt på benen

Kanske Rasp?

Sök lite här på Buke som kommer du hitta trådar om det...

Senast ändrad:

Låter som en bakteriell infektion av något slag. Du kan testa att schamponera benen med klorhexidinschampo, låt verka 10 minuter, skölj. Upprepa dagligen 3-4 ggr, därefter - om god effekt - var tredje dag ett par gånger.

Om det istället blir sämre kan det vara en bakt inf som kräver antibiotika eller ett problem av annat slag - ring då vet.

Om hästen har mkt ont eller är mkt svullen ska du inte vänta med att kontakta vet.

Jag läste om rasp men jag tror inte det är det...

Benen är varken svullna, varma eller har några sår. Han har inte heller ont av de.

Vart kan man köpa sånt schampo?

Åh, så hade min häst, fast inget kletigt, snarare flötigt.

31050062.jpg

31050064.jpg

31050065.jpg

Kom från ingenstans, hagarna har varit torra och fina och han var varken varm eller öm. Fick rådet att avvakta och se, och nu är det borta :confused:

låter som det min häst hade förra året, fick aldrig reda på vad det var men det var så som du beskrev det. nu så är det vitt hår där "såret" var. hon fick det på ena frambenet och ungefär där benskydden borde sitta, (dock så hade hon inga skydd/lindor under månaderna för såret pga hälta och vila)
torra hagar och sånt och vips en dag så åkte håret av :(:(
ska fota benet i morgon och lägga upp här.

låter som "vanlig" svamp, hästen har blivit för varm eller fuktig under skydd eller dylikt, eller kanske för tät päls och då blir det sådant. Försök få bort allt, tvätta gärna med ngt desinficerande för att torka ut.

Min får sånt på vintern ibland speciellt när hon denna vintern var tvungen att stå lindad väldigt mkt under dagarna.

Det kan finnas där ett tag innan man märker det, oftast är huden segare/tjockare där de har fått sådan. Känn efter på hästens ben lite då och då för att upptäcka det i tid, pilla sedan bort så mkt du kan för att låta den nya huden få luft.

låter som "vanlig" svamp, hästen har blivit för varm eller fuktig under skydd eller dylikt, eller kanske för tät päls och då blir det sådant. Försök få bort allt, tvätta gärna med ngt desinficerande för att torka ut.

Min får sånt på vintern ibland speciellt när hon denna vintern var tvungen att stå lindad väldigt mkt under dagarna.

Det kan finnas där ett tag innan man märker det, oftast är huden segare/tjockare där de har fått sådan. Känn efter på hästens ben lite då och då för att upptäcka det i tid, pilla sedan bort så mkt du kan för att låta den nya huden få luft.

Min häst har absolut aldrig någonting på bakbenen. Eller jo, han var lindad en dag i oktober pga överansträngning, men ingenting sen dess :S Kanske det var tjock päls i hans fall. (OBS: Jag är inte TS, verkar dock ha haft samma på min pålle)

min häst hade inte heller ngt på benen både månaden före och efter hår tappningen :(
(inte heller ts men då jag endast fick skavsår som förklaring då jag hade en sån här tråd så vill jag veta vad detta är för ngt)

nä men sådant kan sitta länge på benen innan man märker det och det kan även vara så att det blivit för fuktiga. Ända sättet att veta exakt vad det är är att be en vet. ta ett hudskrap och skicka in det på analys.

Tack för alla svar.

Min häst går också i torra och fina hagar. Har varken haft på sig skydd eller lindor.. Ska prova handla någon desinficerande och smörja in med det. Har hittills bara provat med vatten och lite såpa och de verkar hjälpa ev lite..

RubinNovak: De liknar lite det du har fotat fast inte lika "extremt".

Åh, så hade min häst, fast inget kletigt, snarare flötigt.

31050062.jpg

31050064.jpg

31050065.jpg

Kom från ingenstans, hagarna har varit torra och fina och han var varken varm eller öm. Fick rådet att avvakta och se, och nu är det borta :confused:

Exakt sådär har min häst! Han har fyra vita ben men endast bakbenen är drabbade, och bara i det vita området. Man kan dra bort tussar som ser ut som på din bild, och det är inte kladdigt under. Han är inte öm eller svullen, men det här fick han även förra året. Då klippte jag faktiskt benen och sen försvann problemen. Men jag har ingen aning om vad det kan vara.

min hästs ben var värre, men där så var det som att benet hade blivit skrapat och man fick med sig hud med tofsarna. nu är hon kritvit där "såret" var. (glömde fota idag men får komma ihåg det tills i morgon)

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 485
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 556
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025