Jag tycker att komentaren från Joyride är onödig!!!
hon frågade en bra fråga, alla hästar är inte lika dana, ibland vill man bara ha lite extra hhjälp med nya saker.......blä på dig.
Svar på din fråga..... tja de finns juh inget universalt svar, men tipps att testa....... låta den stå inne o se andra hästar, eller ute ...... men de e nog ganska viktigt att du inte flyger på den med massa saker de första dagarna, låta den vänja sig vid dofter, stället osv...... gå med den bara, om den är jätte nervös ska den ha sällskap, då e de bra om man e fler juh.....som sagt ingen skrämsel men när du går med den låt saker finnas framme, låt den lukta o känna om den vill. Behandla den som en ung individ som den är. Min erfarenhet av kallblod är nog att de är rätt lätt mutade, mkt beröm från marken med gott godis o när den gör rätt.De e juh basalt, du vet nog egentligen innerst inne vad du ska göra ,men blivit kanske lite avvaktande när du hört om häste. Eller?
Tror att om du bara behandlar den lungt o ger mkt beröm o lite godis så tror jag att de inte blir ngra problem för dig alls. De kommer att bli som med de andra du ridit in de tar nog bara en extra vecka för att lära den de första, att ledas osv.
Lycka till...... tror på dig själv, de blir jätte bra.