Fått en häst på inridning, behöver tips!

S

smiling_sun

Kommer snart en häst hem till mig som jag ska rida in under sommaren. Hästen är ett kallblod och tre år. Han är inte så mycket hanterad och har aldrig varit hemifrån. Nu vill jag ha lite råd och tips för hur jag ska göra "starten" så bra som möjligt för honom. Vill att han ska bli lugn och trygg. Nu menar jag mest innan jag börjar med sadel och sånt, hade tänkt börja tömköra honom innan. Tips på hur man gör en bra start för honom?

Sv: Fått en häst på inridning, behöver tips!

ÖHH det här kan nog låta vasst men detta är min omedelbara tanke.
Jag bara undrar varför du ska rida in en häst om du inte har det mest basala i hästhantering i ryggmärgen?
Eller vad är det du undrar....vill du ha övningstips....Eller vill du veta hur länge han ska vara i stallet innan du börjar jobba med honom...
Vad vill du veta ?

Jag har ridit in ett antal hästar, så visst är jag van! ;) Tänkte bara höra hur ni gör för att hästen ska känna sig trygg när den kommer till nytt ställe och med en massa nya saker. Typ övningar, skrämsel övningar mm.

smiling_sun skrev:
Kommer snart en häst hem till mig som jag ska rida in under sommaren. Hästen är ett kallblod och tre år. Han är inte så mycket hanterad och har aldrig varit hemifrån. Nu vill jag ha lite råd och tips för hur jag ska göra "starten" så bra som möjligt för honom. Vill att han ska bli lugn och trygg. Nu menar jag mest innan jag börjar med sadel och sånt, hade tänkt börja tömköra honom innan. Tips på hur man gör en bra start för honom?

Låt hästen första dan få stå i boxen, ev få komma ut en stund på kvällen. Det viktigaste är att du ser att hästen är "lugn" innan du släpper ut den. Sen kan man släppa ut i hage, pyssla, beta för hand, longera lite lätt.. Sen beroende på hur han reagerar för sånt så kan du gå vidare. Lycka till ;)

smiling_sun skrev:
Jag har ridit in ett antal hästar, så visst är jag van! ;) Tänkte bara höra hur ni gör för att hästen ska känna sig trygg när den kommer till nytt ställe och med en massa nya saker. Typ övningar, skrämsel övningar mm.

Är du en van inridare så skall du själv ha dom svaren tycker jag, sen är det inte fel om de om tips från andra. :smirk:

Jag tycker att komentaren från Joyride är onödig!!! :mad:
hon frågade en bra fråga, alla hästar är inte lika dana, ibland vill man bara ha lite extra hhjälp med nya saker.......blä på dig.

Svar på din fråga..... tja de finns juh inget universalt svar, men tipps att testa....... låta den stå inne o se andra hästar, eller ute ...... men de e nog ganska viktigt att du inte flyger på den med massa saker de första dagarna, låta den vänja sig vid dofter, stället osv...... gå med den bara, om den är jätte nervös ska den ha sällskap, då e de bra om man e fler juh.....som sagt ingen skrämsel men när du går med den låt saker finnas framme, låt den lukta o känna om den vill. Behandla den som en ung individ som den är. Min erfarenhet av kallblod är nog att de är rätt lätt mutade, mkt beröm från marken med gott godis o när den gör rätt.De e juh basalt, du vet nog egentligen innerst inne vad du ska göra ,men blivit kanske lite avvaktande när du hört om häste. Eller?
Tror att om du bara behandlar den lungt o ger mkt beröm o lite godis så tror jag att de inte blir ngra problem för dig alls. De kommer att bli som med de andra du ridit in de tar nog bara en extra vecka för att lära den de första, att ledas osv.
Lycka till...... tror på dig själv, de blir jätte bra.

Hur gjorde du med de andra du red in, för att få dom trygga och lugna? Viktigt är ju att ge den tid så att den kommer till ro och känner sig avslappnad.

Tack! Ja jag tyckte med det var lite onödigt! Jag indrar ju bara hur ni gör, jag menar, alla gör ju olika det vet vi ju, när det gäller hästfolk! :smirk: Jag är van vid att rida in, men har aldrig tagit hem en häst för det, utan dom har stått kvar. Och det är lite skillnad tycker jag, då är det så mycket mer som ska göras innan man kan börja med själva inridningen! Men som sagt, tack för ditt svar! :)
beatrice2 skrev:
Jag tycker att komentaren från Joyride är onödig!!! :mad:
hon frågade en bra fråga, alla hästar är inte lika dana, ibland vill man bara ha lite extra hhjälp med nya saker.......blä på dig.

Svar på din fråga..... tja de finns juh inget universalt svar, men tipps att testa....... låta den stå inne o se andra hästar, eller ute ...... men de e nog ganska viktigt att du inte flyger på den med massa saker de första dagarna, låta den vänja sig vid dofter, stället osv...... gå med den bara, om den är jätte nervös ska den ha sällskap, då e de bra om man e fler juh.....som sagt ingen skrämsel men när du går med den låt saker finnas framme, låt den lukta o känna om den vill. Behandla den som en ung individ som den är. Min erfarenhet av kallblod är nog att de är rätt lätt mutade, mkt beröm från marken med gott godis o när den gör rätt.De e juh basalt, du vet nog egentligen innerst inne vad du ska göra ,men blivit kanske lite avvaktande när du hört om häste. Eller?
Tror att om du bara behandlar den lungt o ger mkt beröm o lite godis så tror jag att de inte blir ngra problem för dig alls. De kommer att bli som med de andra du ridit in de tar nog bara en extra vecka för att lära den de första, att ledas osv.
Lycka till...... tror på dig själv, de blir jätte bra.

Kommentaren från Joyride ÄR befogad !
Om man är "van" att rida in hästar så behöver man inte ställa frågor om hur man ska bete sej, och allra minst här! "en blind som leder en blind! :smirk:

Bill skrev:
Kommentaren från Joyride ÄR befogad !
Om man är "van" att rida in hästar så behöver man inte ställa frågor om hur man ska bete sej, och allra minst här! "en blind som leder en blind! :smirk:

Bill(o andraknäppgökar):
Hon bad om hjälp o inte dumma kommentarer... blir så uttråkad ibland när man ser folk som svarar så osmart! Om hon ber om hjälp vill hon väl ha det, o inte massa idiotiska kommentarer som jag anser att vissa är! Har förmodligen missförstått vad forumet är till för...

smiling_sun: Hoppas det går bra för er! Behöver du hjälp eller har frågor/funderingar så är det bara att skriva.. är vad det här forumet är til för :D ;)

Jag vill bara påpeka att jag även skrev att det inte är fel att fråga om tips och råd. Men tycker att hon bör ha en egen uppfattning om hur man skall bete sig med en sådan häst :smirk:

*knapplån*

Tänkte ungefär som Bill och Joyride mfl FÖRST men sedan när du sa att du hade ridit in hästar hemma hos dem och inte fått hem en häst till dig (spec inte en som aldrig varit hemifrån) så fattar jag maningen med frågeställningen;)

Det bästa är om du låter hästen stå i boxen ngra timmar först och kan hälsa lite på ngn häst den sen ska gå med (om den inte ska gå själv). Då får den vänja sig vid stället och de andra hästarna får vänja sig vid att det kommit en ny + att den får lite av det nya stallets dofter, viktigare än man kan tro. Sedan så släpp ihop den antingen med "alla" eller en häst först om det verkar lite "hetsigt" och låt den gå ute i hagen ngra dagar. Hantera den som vanligt, liten promenad senare kanske. Förhoppningsvis så vänjer sig hästen fort och du kan börja jobba mer med efter kanske en vecka (dvs under den veckan så har du visat ungefär var du står och hur den får bete sig i normal hantering, dvs den får inte springa över dig o så vidare ;)).

Lycka till!

Så man måste "smöra" här? Jag bara uttryckte min uppfattning. Är det så att man måste fråga om hur man ska bära sej åt för att rida in en häst, då tycker jag det är konstigt att man tar på sej en sån sak. Sen att bli kallad knäppgök , det undanbeder jag mej ifrån. Du sa ju nyss att det inte skulle vara några påhopp, eller ?

Du kan ju börja med att läsa alla hennes inlägg. Hon har ridit in ett fler tal hästar förut som har stått kvar hos dem, men aldrig fått hem en häst till sej. Dessutom har hästen aldrig varit flyttad förut.
Det är en viss skillnad.

Till smiling_sun: Hoppas att det går bra och här har du ju nu fått några tips!

jag brukar låta "nya" hästar få lite lugn och ro först, lära känna sina kompisar och så innan man börjar "bråka" med dem :smirk: gå promenader så han lär känna omgivningarna, tömkör på banan först så att du har kolla innan ni ger er ut i skogen. Jag brukar bygga små banor på ridbanan för att stimulerar mina unghästar, går över presseningar, över bommar, mellan koner mm, det är jätte bra sätt att få dem att tänka till lite själv och så märker du snabbt hur uppmärksam han är på dig ;)
Eftersom du har ridit in hästar tidigare så tror jag att du klarar själva ridningen jättebra. Jag tycker absolut inte att det är fel att be om lite tips utan att man ska få dumma komentarer.
Lycka till MVH Becka

Ja, åtminstone påstår hon det, men det vet ju varken du eller jag.

Bison skrev:
jag brukar låta "nya" hästar få lite lugn och ro först, lära känna sina kompisar och så innan man börjar "bråka" med dem :smirk: gå promenader så han lär känna omgivningarna, tömkör på banan först så att du har kolla innan ni ger er ut i skogen. Jag brukar bygga små banor på ridbanan för att stimulerar mina unghästar, går över presseningar, över bommar, mellan koner mm, det är jätte bra sätt att få dem att tänka till lite själv och så märker du snabbt hur uppmärksam han är på dig ;)
Eftersom du har ridit in hästar tidigare så tror jag att du klarar själva ridningen jättebra. Jag tycker absolut inte att det är fel att be om lite tips utan att man ska få dumma komentarer.
Lycka till MVH Becka

Så skulle jag oxå gå till väga.
Har bara en liten undran. När jag gick hästinriktat NB-gymnasium fick jag lära mig att man inte rider in kallblod förrän vid 4-5 års ålder pga av att de inte är färdiga i kroppen för ridning förrän då.

Ja den skrönan lever rätt rejält. Man kan mycket väl rida/köra in ett kallblod precis som vilket varmblod som helst men med en anpassad ryttare viktmässigt.
Däremot ska man inte belasta fullt ut förräns vid 4-5års ålder då dom "mognar" lite senare i kroppen. Inte för att dom dör av att bli inridna tidigt utan för att dom håller längre. Samma sak sägs gälla för Lipizzaner (och araber tror jag minsann).

Tja, man för väll ändå hoppas att ägaren till hästen inte skickar iväg den för att bli inriden utan att ha försäkrat sig om att den som ska rida in vet vad den sysslar med, eller hur??

Men vissa pessimister på den här sidan tycks ju njuta av att trampa på andra, ni kanske känner er större och bättre själv då??

Nej, men man ut går ju såklart från fakta personen har skrivit.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 710
Senast: Askur2017
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 026
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
830
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama