Fastnat med framben i grimskaft-senskada?

nyevi

Trådstartare
Hej!
Min olycksfågel till häst som alltid lyckas med allt har lyckats igen.. Lyckas lägga ena frambenet över grimskaftet i transporten, får panik och lever ett himla liv där inne..

Dagen efter är hon svullen och varm i hela frambenet, öm över baksidan av frambenet som vid senskada? Har uppskrapad hud över området, dock bara mycket ytligt.. Ingen hälta.

Nu efter två dagar har svullnaden gått ned, kvarstår dock speciellt på utsidan av benet, värmen har avtagit. Känns svampig i "senskidan". Dock fortfarande öm över området speciellt högt upp nära knät (vid upplyft ben då). Den aktuella svullnaden är dock inte en typisk senskadesvullnad (banansena). Någon som varit med om att hästen fastnat på detta sätt? Kan det vara ömt för att det är "blåmärken"? Ska naturligtvis kontakta veterinär, hästen är inte halt, beter sig helt normalt, mest orolig för denna ömhet...

Några erfarenheter?

Hej!
Min olycksfågel till häst som alltid lyckas med allt har lyckats igen.. Lyckas lägga ena frambenet över grimskaftet i transporten, får panik och lever ett himla liv där inne..

Dagen efter är hon svullen och varm i hela frambenet, öm över baksidan av frambenet som vid senskada? Har uppskrapad hud över området, dock bara mycket ytligt.. Ingen hälta.

Nu efter två dagar har svullnaden gått ned, kvarstår dock speciellt på utsidan av benet, värmen har avtagit. Känns svampig i "senskidan". Dock fortfarande öm över området speciellt högt upp nära knät (vid upplyft ben då). Den aktuella svullnaden är dock inte en typisk senskadesvullnad (banansena). Någon som varit med om att hästen fastnat på detta sätt? Kan det vara ömt för att det är "blåmärken"? Ska naturligtvis kontakta veterinär, hästen är inte halt, beter sig helt normalt, mest orolig för denna ömhet...

Några erfarenheter?

Behandla det som en senskada tills du vet! Hälta och svullnad kan gå ner fort, trots senskada. Och det kan vara senskada trots avsaknad av banansena osv. Att hon är öm på baksidan nära knäet vid upplyft ben kan tyvärr vara en skada i gaffelbandsfästet t ex, de ger ganska sällan några större svullnader utanpå då fästet ligger så djupt.

Håll hästen still, nu är det lite för sent att kyla eg men det skadar inte. Och så ultraljuda. Dock brukar det behöva gå 5-7 dagar innan man ser något på UL, men mot slutet av veckan eller i början av nästa vecka borde det gå att se, så jag skulle boka en tid redan nu för ultraljud.

Håller tummarna!

@nyevi jag hade också definitivt velat kolla av den på klinik med ultraljud om ngn vecka, även om den förefaller bättre osv.
Du kan alltid "trösta" dig lite med att en liten blödning i ngn sena sällan är så allvarligt i jmf med om skadan uppkommit pga slitage utan är av ett mindre trauma. Bara som en liten pepp. Men kolla upp det som sagt, rid inte osv innan du kollat även om hästen verkar bättre. Så hade jag gjort.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 404
Senast: Karminnie
·
Hästvård Kom till stallet nu i eftermiddags och skulle ta in hästen, såg att en stolpe i hagen var knäckt och att tråden hängde i marknivå, tog...
Svar
3
· Visningar
2 068
Senast: Cillen89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama