Fastnat med benen!!!

Centaur

Trådstartare
I dag var det nära att min häst bröt båda bakbenen... :crazy: Stod inne i stallet och grejade med min andra häst, då en av ungarna kommer inrusande och säger att Kefir har rullat sig och fastnat med benen i stängslet! :eek:

Såg för mig att han typ stod med ett framben i tråden eller så, men då jag kommer ut så ligger han alldeles still på vänster sida, med alla benen intrasslade i tråden. Det värsta var dock att han låg som i vinkel mot stolpen, han låg helt intill den precis där bakbenen börjar, så han satt helt fast med magen intill stolpen. Och det är inga små stolpar vi har i den hagen, det är gammla telefonstolpar!!!!! :eek: Blev livrädd....

Satte mig på hans hals så han inte skulle kasta på sig så mkt, och han tittade upp på mig och jag såg verkligen paniken i hans ögon... :cry: Lovade honom att vi skulle få loss honom... Men hur sjutton skulle vi klara det??:confused:

Skrek på bonden att han skulle hämta en sax eller kniv att kapa tråden med. Men han satt fortfarande fast pga stolpen, han hade inte en chans att ta sig loss på egen hand. Att flytta stolpen var hopplöst, dom står två meter ned... :crazy:
Vi försökte dra i honom, men lyckades inte röra honom mer än några cm, plus att han började sprattla med benen og slog sig ännu mer mot stolpen. :(
Tänkte att vi fick försöka med att binda rep i dom understa benen och välta honom över. Men innan vi lyckades fästa dom så började han kasta så mkt på sig att jag var tvungen att flytta mig från halsen, och han slog i benen gång på gång mot stolpen, men han lyckades flytta sig såpass mkt att han till slut kom upp.

Var så rädd att han inte skulle kunne gå, men han klarade att gå in i stallet, dock haltande och stelt. Men han har väl inte brutit nåt då iaf.:bow:

Såg redan då svullnader på benen, kletade in med massa kyllera. Han åt sitt kraftfoder och verkade efter omständigheterna må ganska bra... Ska upp om några timmar igen och spola av leran, massera in arnika och linda tänkte jag. Han har även fått homeopatisk arnika. Förmodar att benen kommer vara rejält svullna snart. :crazy:

Nåt mer jag kan göra?? Jag hoppas ju att det bara är slag och inget som har gått sönder... Han är ju 24 år så han tål ju inte så mkt... :(
Håll tummarna för honom är ni snälla....

Sv: Fastnat med benen!!!

Hej!!
Tycker att du ska kalla ut en vetrinär för säkerhets skull och kolla honom.
Låta honom vila till svullnaden är borta och några dagar extra.
Lycka till med honom nu!!
:bow: :bump:

Klart man håller tummarna! Eftersom hästen är rätt gammal är det bra att den inte hålls stilla utan får röra sig lite då och då. Det gynnar cirkulationen så även svullnaderna kan ge sig.

Du hade nog väldig tur...otäckt när dom fastnar så där:crazy:

Ja jag är inte nån anhängare av boxvila, så ska leda honom lite ikväll, om han vill..

Det var tur att han låg stilla tills vi kom. Han förstod nog att han måste vänta på hjälp, min kloka lilla häst...

Håller tummarna här med.

Gå igenom honom noga så att det inte finns ett sticksår som ger honom lymfangit.
Och kolla igenom så han inte har bränt sig/skurit sig i tråden.

Och är han inte för halt så skulle jag nog ta ut och skritta honom lite, men om han haltar mer nu än när du tog in han så tycker jag du ska ringa vet.

Tänker på er.

Jag hittade bara ett sår, inne i skapet, där stolpen hade tryckt. Han är vit så det är lätt att se om det blöder nånstans, som tur är.

Tack alla! :bow:

Hu så otäckt!

Avvakta till imorgon och ring vet då ? Hade jag gjort om hästen verkat hyfsat ok.

Rapportera vidare i tråden så vi får veta hur det går!

Vilket tur att det gick så bar som det gjorde ändå! Är verkligen otäckt när de fastnar sådär. Men hästar är ofta kloka, som du skrev att din är. De känner på sig när de behöver hjälp, så han väntade på det.

Kolla honom noga, och jag skulle absolut, som du skrev, gå en liten promenad med honom, om han vill. Det ger bra cirkulation, åt de svullna benen. Vill han abolut inte röra sej, så kalla då på vet imorgon lr så.

Jag håller tummarna! Har själv två gammla damer, som man vill det allra bästa, och att de ska må bra så länge som möjligt. Jag vet, hur konstigt det än låter, att så fort en utav gammlingarna får minsta skrapsår, så är jag mkt oroligare för den , än om det skulle ha varit ett skrapsår på en utav de yngre:angel:

Äldst är klokast...och bäst.....oftast

Nej vanlig eltråd, 12 mm. Men han satt inte fast i den, hade benen mellan trådarna men det var pga stolpen han låg fast. Som tur var så var det ingen el på..!

Mm, visst är det så, man blir mer orolig för gammlingarna, dom blir ju mer "sköra" på ålderns höst och man är mer medveten om att man inte kommer få behålla dom för alltid,..

Centaur skrev:
Mm, visst är det så, man blir mer orolig för gammlingarna, dom blir ju mer "sköra" på ålderns höst och man är mer medveten om att man inte kommer få behålla dom för alltid,..

Ja precis så menade jag, hittade bara inte riktigt rätt ord. Tänker på er iaf, coh hoppas att kusen mår fint. Har du promenetar med den ännu?

Okej! Hoppas att det bara är så bar det kan vara! Rapportera gärna när du kommer hem igen! Å hälsa "gammel"kusen så gott från mig, att han snart är som ny igen!

Har varit i stallet nu och han ser ut att ha klarat sig förvånansvärt bra, tack o lov!! :bow:

Benen var inte svullna och han rörde sig helt okej, var lite stel men verkade inte halta eller ha ont för han tog några små travsteg och skrittade på bra.

Snacka om att ha tur i oturen....

Centaur skrev:
Har varit i stallet nu och han ser ut att ha klarat sig förvånansvärt bra, tack o lov!! :bow:

Benen var inte svullna och han rörde sig helt okej, var lite stel men verkade inte halta eller ha ont för han tog några små travsteg och skrittade på bra.

Snacka om att ha tur i oturen....

Vad skönt att höra, att han verkade okej, och inte var svullen. Dock så skulle jag nog tro, att han är lite stelare imorgon. Men är han så fräsch idag, så är ju dä okej, och dä e bara o promenera o mjuka honom. rapportera gärna imorgon me, om du har möjlighet. Tänker på er!

Usch sånt är obehagligt..Ett sto jag lånade rullade fast intill boxen en gång. Jätte obehagligt.
Ring veterinär och prata lite med dem, även om de inte behöver komma ut kan det vara skönt att höra lite lugnande ord

*kram*

Imorgon kväll kommer min mkt duktiga alternativare, som båda kan massera och ge akupunktur, så då får hon gå igenom honom. Tur att det hände dagen Innan hon kom och inte dagen efter.

Dom lokala veterinärerna häromkring har noll koll på allt vad muskler gäller så dom är tyvärr inte till stor hjälp om det inte gäller sårskador o.d. :(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En tråd här på buke av @TinyWiny fick mig att tänka på en hund jag hade för flera år sedan nu. Hennes namn var Kimmen, hon kallades...
Svar
2
· Visningar
840
Senast: SiZo
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 188
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar