Fästingssjukdom orsaken till hälta?

Sv: Fästingssjukdom orsaken till hälta?

Om hästen har KS och ett roterat bäcken så är det ju anledning nog att drabbas av återkommande ledinflammationer. Kanske hästen inte blir bra och det är dags att överväga om den har för ont för att ens gå som sällskap?

Man kan väl aldrig överväga om hästen har för ont för att gå i hagen..? Man kan ju aldrig veta hur den upplever skadorna eller?

Jag vet ju bara vad djurkommunikatören sa, men aldrig att jag skulle våga lita på det så pass att jag skulle avliva hästen :cry: avlivning finns inte i min värld :eek: det hon sa var att hästen känner sig "i två delar", känns som "fibromyalgikänsla i kroppen" och känner en "stelhet som kommer och går" samt typ "ichiasnerv som gör ont ibland". hon framförde inte att hästen skulle ha ont av ledinflammationerna.. Bara det får mig ju att undra om orden stämmer överhuvudtaget.. Man kan ju aldrig veta det. (det var inte jag som tog ut hästviskerskan utan fodervärden)

Man kan väl aldrig överväga om hästen har för ont för att gå i hagen..? Man kan ju aldrig veta hur den upplever skadorna eller?
Eh... En kunnig hästmänniska ser om hästen mår dåligt / lider av att bara gå i hagen. Har du inte den kunskapen så kanske det är bättre att be någon annan titta på hästen (Som Inte är "alternativ" lr liknande..)

Vi hade en häst som var halt i alla fyra och JO man kunde se att hon hade för ont att gå i hagen. Även om hon sprang med de andra hästarna när de sprang runt.
Givetvis valde hennes ägare att avliva henne.

avlivning finns inte i min värld :eek:

Varför inte?
Tycker du att djurplågeri är bättre än döden?

Jag vet ju bara vad djurkommunikatören sa, men aldrig att jag skulle våga lita på det så pass att jag skulle avliva hästen :cry: avlivning finns inte i min värld

Nej, du ska inte lita på vad djurkommunikatören sa eller låta det avgöra hästens framtida öde. Om hästen är utdömd (den är ju triangelmärkt) och fortfarande har ont/är halt efter att ha vilat sedan i somras är det dock tecken som talar för att ni måste agera. Antingen genom att fortsätta utredningen och se om det finns någon behandling som kan hjälpa, kanske långtidsbehandling med smärtstillande. Det andra alternativet är faktiskt avlivning.

Att du upplever hästen som ledsen borde tala sitt tydliga språk? Inte vill ni väl utsätta henne för mer smärta om den inte går att bota?

Ledsen, vännen, men ibland går det bara inte.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: bellala
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar