Fästingssjukdom orsaken till hälta?

P

persika

Har kämpat hela sommaren med min häst, som det visade sig vara fel på i hela kroppen, förklaring finns i mina andra trådar. Hältorna sprutades om och om utan förbättring, det konstaterades hela tiden nya fel.

På våren behandlades hon kontinuerligt med akupressur, horstmanntekniken, som är menat att bidra till självläkning, men enligt terapeuten först frambringar felen för att sedan läka. Antar att det betyder att först blir hästens sämre för att sedan bli bättre..
Sedan blev det ett naturligt avbrott i behandlingsproceduren då hon åkte på sommarbete i en månad. Därefter började veterinärbesöken med start under mitten av sommaren. Sammanlagt tre besök, gjorde inte ett fjärde då det kändes som att det inte gav någonting. (skulle ändå inte gett några trovärdiga resultat då det senare visade sig att hovis spikade innanför i en av hovarna så hon fick röta - vilket jag antar skulle försämrat hältan. tar problemen aldrig slut..??)

Sedan samtalade hästen med djurkommunikatör. Kalla mig gärna galen men sluta inte läsa här! Vissa delar av innehållet träffade mitt i prick och kan kontrolleras med verkligheten så därför anser jag att det är trovärdigt.
Hästen ställde (i ovanlighetens namn??) en egen fråga; om hon hade fått någon fästingsjukdom, för det kändes så i kroppen.

Jag tänkte inte mer på det, men för några minuter sedan slog det mig som en blixt från klar himmel - kan det vara så? Att det är anledningen till dessa envisa och till synes rundvandrande hältor? Hon hade inte blivit riden på drygt två månader innan första klinikbesöket - ändå hade hon så mycket fel. Och/eller kan det vara en kombination av akupressurtekniken som gör att läget inte blev bättre? Går det att testa med blodprov om hästen har/hade en fästingsjukdom? Ligger det vilande i kroppen/påverkar fortfarande - kräver behandling eller "går över av sig självt" - inget att göra någonting åt?

Sv: Fästingssjukdom orsaken till hälta?

Mycket möjligt att det kan vara så. Har haft kontakt med hästar som fått erlichios och då haft väldigt olika sympton. Bla blev min häst akut dålig en vecka efter att jag plockat fästingen. Han fick feber, drack och åt dåligt samt ovillig att gå in från hagen (men pigg att rida). En annan visade bara sympton genom att bara få dålig aptit. Min förra ponny betedde sig underligt under lång period hos nya ägaren, stoppade och allmänt hängig. Trots behandling och infektionen var ur kroppen så fortsatte symptonen. Vet flera där det satt sig på lederna och sedan aldrig bli helt bra. Andra har blivit halta, stela eller dålig balans etc.

Man tar blodprov för att hitta bakterier. Hittar man inga kan man leta efter antikroppar (förhöjda nivåer) mot erlichia i blodet. Behandlas med antibiotika i, tror jag om jag inte minns fel, 3-5 dagar. Vi valde 5 dagar när vi behandlade min häst. Därefter togs ett nytt blodprov för att se att infektionen gått ur kroppen. Antikropparna finns såklart kvar i blodet även efter behandling men i mycket lägre nivåer.

Sök på erlichios eller borrelia.

Här finns några sidor som kanske kan hjälpa dig: http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=41
http://www.agria.se/agria/index.nsf...url=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/407

Hoppas det var till lite hjälp. Jag skulle utan tvekan ta ett blodprov, om inte annat för att kunna utesluta.

Grejen är att vi tog ett blodprov, fast det var under avmagringsutredningen - vilket berodde på dåliga tänder. Veterinären tyckte inte det var väsentligt med blodprov då vi hittade grundproblemet, men jag ville ha ett ändå. Det visade på normala värden.

Min hovslagare sa något om att ett blodprov inte alltid visar alllt... eller något sådant.. Men hur ska man annars få veta? Finns det olika blodprov?

Tack i alla fall för svar!

Man tar blodprov för att hitta bakterier. Hittar man inga kan man leta efter antikroppar (förhöjda nivåer) mot erlichia i blodet.

läste en gång till lite mer utförligt..! Men om t ex min häst drabbades av detta för något/några år sedan - skulle man ändå hitta förhöjda nivåer ? Eller har det blivit kroniskt på något sätt?

En fd stallskamrats häst drabbades av någon slags kronisk erlichia. Det var just ett blodprov som visade på det. Jag kan inget om detta men kanske är det så att man så att säga måste veta vad man letar efter, om Du förstår hur jag menar.

Beträffande hästprataren Du hade ut... I ärlighetens namn tror jag inte på det ett smack. Hästar har så pass mkt intelligens som dom behöver, och det är i tämligen modern tid som man upptäckte fästingburna sjukdomar. Tror isf mer på att h*n bara lyckades "pricka rätt" om detta nu skulle visa sig stämma.

Hoppas Du får rätsida på problemen med din häst! :bump:

läste en gång till lite mer utförligt..! Men om t ex min häst drabbades av detta för något/några år sedan - skulle man ändå hitta förhöjda nivåer ? Eller har det blivit kroniskt på något sätt?

Det skulle jag tro då hästen visar sympton (om inte för erlichios så för något annat eftersom den är ofräsch).

Min hovslagare sa något om att ett blodprov inte alltid visar alllt... eller något sådant.. Men hur ska man annars få veta? Finns det olika blodprov?

Det beror väl på vad man kollar efter. Är du säker att vet. du hade ute kollade efter erlichiosbakterier eller förhöjd titer?

Jag skulle höra med annan vet. eller ringa SLU i Uppsala.

"Både hund och häst kan ha kvar ehrlichia-bakterier i kroppen under flera månader, under förutsättning att de inte har antibiotikabehandlats. Bakterierna kan dock vara svåra att påvisa, men stressliknande situationer kan medföra att de återigen går att finna i blodet. Detta behöver dock inte medföra några kliniska symtom." från agrias hemsida.

vad har en tidigare fästingsjukdom som inte behandlats för påföljder? T ex om hästen blev drabbad 1-2 år sedan?

Inga om inte hästen visade sympton då. Hästen kan ha haft en infektion i kroppen utan att det märks som kroppen tar hand om, även om det tar längre tid. Eller menar du vid ett blodprov, att man då skulle hitta antikroppar i blodet från det tidigare sjukdomstillfället och luras att tro att det är orsaken denna gång trots att det kanske är något annat? Eller menar du att hästen är ofräsch nu beror på den eventuella tidigare infektionen? Att symptonen inte "bryter ut" förrän nu?

Inga om inte hästen visade sympton då. Hästen kan ha haft en infektion i kroppen utan att det märks som kroppen tar hand om, även om det tar längre tid.

Jag vet ju inte om hästen visade symptom om det var t ex förra sommaren på betet, innan jag köpte henne alltså. Vet ju bara vad hon "sa" själv. Men har det inga påföljder om hon inte visade symptom så är det ju en lättnad.

Att kroppen tar hand om "vilande infektioner" eller hur jag ska säga tror jag också är mycket möjligt då hon har varit allmänt hängig och haft svullna halskörtlar under våren. Immunförsvaret är allmänt nedsatt.

Eller menar du vid ett blodprov, att man då skulle hitta antikroppar i blodet från det tidigare sjukdomstillfället och luras att tro att det är orsaken denna gång trots att det kanske är något annat?

Jag vet inte, det har visat sig att det är typ fel på varenda liten grej i min hästs kropp :crazy: så vart ska man börja liksom, tror att det finns flera orsaker och faktorer som förvärrat problemen.. Jag kan ju inget om fästingsjukdomar egentligen undrade bara när jag startade tråden om det kan vara något sådant som gör att hältorna är svårläkta, alt. att sjukdomen har skadat leder, orsakat stelhet osv.. Och om man kan behandla mot det "i efterhand" eftersom jag trodde att en obehandlad fästingsjukdom ligger kvar i kroppen och fortfarande påverkar hästen, månader/år framåt. Men fattar inte riktigt :o

Eller menar du att hästen är ofräsch nu beror på den eventuella tidigare infektionen? Att symptonen inte "bryter ut" förrän nu?

Jaa, jag vet ju att hennes kropps immunförsvar är nedsatt och antar att det är en del saker kroppen måste ta itu med först innan den startar läkningen med hältorna, verkar ju vara så iaf. Tror att det mesta bryter ut vid vila.. sedan att den där akupressur-tekniken tog upp det till ytan och skyndade på och på så vis chockade kroppen va vet jag..

Ringde till kliniken. Det provet som gjordes var ett vanligt blodprov för att kolla om hästen hade någon infektion i kroppen. Enligt veterinären skulle det synas på det provet om hästen hade borrelia/erlichia och värdena var normala som sagt. Samtidigt sa hon att man kan ta ett annan typ av prov och skicka till ett ställe som analyserar, för att få ett mer säkert svar antar jag. Vad för ställe fick jag dock inte fram.

Hur skulle ni gjort? Litat på resultaten från det "ospecifika" provet eller ta ett annat mer specifikt? eller är det onödigt..?

Vare sig borrelia eller anaplasma (tidigare kallat ehrlichios) brukar synas på ett "vanligt" blodprov såvida det inte tas i den allra mest akuta fasen då hästen står med feber.

Jag är inte så troende på kronisk anaplasmos, men eftersom proverna inte ens blivit tagna tycker jag att du ska be om ett sådant prov. Ta både serologi (leta efter antikroppar) och PCR (leta efter organismen). Anaplasma + borrelia. Borrelia är lurigt och kan ge polyartriter (inflammation i flera leder).

Som sagt, jag tror inte att det är problemet. Det låter mer som om veterinären och övriga behandlare inte har hittat och åtgärdat hästens grundproblem. Har den kanske problem med rygg eller bäcken och får därigenom överbelastningshälta som, allt eftersom den behandlas, blir värst på olika leder?

Som sagt, jag tror inte att det är problemet. Det låter mer som om veterinären och övriga behandlare inte har hittat och åtgärdat hästens grundproblem. Har den kanske problem med rygg eller bäcken och får därigenom överbelastningshälta som, allt eftersom den behandlas, blir värst på olika leder?

På grund av att det var semestertider och flera behandlande veterinärer, som dessutom inte var så erfarna :crazy: så konstaterades inte grundproblemet resolut eller vad man ska säga. Men hästens bäcken har roterat en aning neråt på ena sidan, sedan har hon kissing spines. Och jag vet inte vad man kan göra åt det? Vi avbröt behandlingen eftersom vi var så frustrerade av veterinärernas tvetydiga utlåtanden, hästen är utlånad som konvalescent till fodervärd, typ sällskapshäst och rids inte, men sedan jag nyligen hälsat på hästen och inte tyckte hon såg pigg ut och fortfarande var väldigt gallig i benen så börjar jag undra om inte inflammationerna är kvar.. Har hört att ledinflammationer inte bara läker sådär.. Hästen hade ju som sagt vilat två månader innan hon kom in för utredning.

Vare sig borrelia eller anaplasma (tidigare kallat ehrlichios) brukar synas på ett "vanligt" blodprov såvida det inte tas i den allra mest akuta fasen då hästen står med feber.

Jag är inte så troende på kronisk anaplasmos, men eftersom proverna inte ens blivit tagna tycker jag att du ska be om ett sådant prov. Ta både serologi (leta efter antikroppar) och PCR (leta efter organismen). Anaplasma + borrelia. Borrelia är lurigt och kan ge polyartriter (inflammation i flera leder).

så därför börjar jag fundera på om dessa svårläkta hältor kan bero på något underliggande som försvårar självläkningen. Hästen hade iofs nedsatt imunförsvar under vintern 2008, svullna halsmandlar men ingen direkt feber, men verkade ha infektion i kroppen (:confused:). Ena halskörteln gick ner till normalt medan den andra fortsatte att vara svullen hela sommaren. Veterinären sa inget speciellt om det när jag frågade.

Hästen hade iofs nedsatt imunförsvar under vintern 2008, svullna halsmandlar men ingen direkt feber, men verkade ha infektion i kroppen (). Ena halskörteln gick ner till normalt medan den andra fortsatte att vara svullen hela sommaren. Veterinären sa inget speciellt om det när jag frågade.

Halsmandlar på häst???

Lymfkörtlar eller spottkörtlar är det som man kan känna i övergången mellan hals/huvud som kan reagera vid infektioner eller på betesgående hästar på lite bete som tuggar mkt och frekvent eller får i sig olämpliga växter.

Om hästen har KS och ett roterat bäcken så är det ju anledning nog att drabbas av återkommande ledinflammationer. Kanske hästen inte blir bra och det är dags att överväga om den har för ont för att ens gå som sällskap?

Sedan samtalade hästen med djurkommunikatör. Kalla mig gärna galen men sluta inte läsa här! Vissa delar av innehållet träffade mitt i prick och kan kontrolleras med verkligheten så därför anser jag att det är trovärdigt.
Hästen ställde (i ovanlighetens namn??) en egen fråga; om hon hade fått någon fästingsjukdom, för det kändes så i kroppen.

Vill bara påtala att det finns en kvinnlig "hästpratare" som hästarna väldigt ofta "berättar" för henne att dom har borrelia:angel:

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: bellala
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar