Fästingskydd

Har i år testat Frontline både på hunden och katterna och har hittils inte hittat en enda fästing. Förra året hittade jag ett tag minnst 1 fästing om dagen på i alla fall hunden. Så jag är nöjd :)

Kör på frontline. Funkar bra. Hittar jag någon fästing så är dom döda.

Har ni hört om kokosolja? - är tydligen det nya mirakelmedlet.

På mina verkar Nexgard (och Bravecto) repellerande, för då får nästan aldrig ens en krypande fästing med medlet i kroppen. När dom väl börja få någon krypande fästing efter 5-6 veckor är det dax att ge nytt :D

Jag använder Bravecto och får också samma effekt, i princip inga fästingar alls som sätter sig.

Provade Frontline men det fungerade dåligt, många levande eller halvdöda stora fästingar.

Till TS, min är också liten, väger drygt 4 kg, men har fått redan som 2,5 kg valp.

...
Har ni hört om kokosolja? - är tydligen det nya mirakelmedlet.

Jag provade det i våras eftersom det är första sommaren med hund för oss och jag ville se om vi eventuellt kunde klara oss utan kraftigare medel. Provade även andra huskurer som rosmarin-sprej etc. Funkar inget vidare enligt mig, jag gav upp och gav bravecto istället. Hon kräktes rätt kraftigt på kvällen (fick vid lunch), men sen var hon ok och jag har inte sett till några fästingar sen dess.

Katterna får förresten nästan aldrig fästingar trots att de rör sig i samma område. Är det för att de tvättar sig bättre?

Vi kör bravecto på båda våra, för tredje resp. andra året i rad. Funkar fint, men vissa krypande fästingar får vi plocka ändå på jämten.

Tycker inte om fästingmedel men ger Tonto bravecto. Floki rollar jag med klädroller efter skogspromenad.

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 054
Senast: Nota
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 361
Senast: NotlikeI
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 624
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 762

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka