Fästingskydd

tuaphua

Trådstartare
Vad har ni för fästingskydd till era hundar?

Jag har en hund på strax under 3 kg som alltid sover i min säng och som tvättar sig noggrannt och ofta.
Jag tänkte iom det testa bärnstenshalsband, som någon i djurbutiken(som också är hundtränare) rekommenderade. Sagt och gjort. Hunden har haft halsbandet 1 vecka och har nu fått en ny fästing idag.

Vad skulle ni rekommendera till en hund i den storleken, som sover med mig och tvättar sig så noga?

Jag har Bravecto. Är inne på 4:e året nu och har gett alla hundar mellan 4 mån till 10 års ålder.
Blev detta då de badar mycket så droppar tvättades bort och halsband fick de ändå fästingar av.

Ammo har bravecto iom att han badar så mycket. Fungerar hur bra som helst.

Använde sånt halsband på min förre eftersom han hatade vatten. Fördelen var att man slapp fästingar själv då!

Känner några hundar som haft dåliga reaktioner på olika fästingmedel att jag inte vågar ge min hund något (även om majoriteten av hundarna jag känner inte har haft några biverkningar av fästingmedel).

Istället för att ge henne medel (eller halsband) så borstar jag igenom min hund noga efter VARJE vistelse utomhus. Det är lite tråkigt, men det blir en rutin. Tycker att det funkar bra. Hon sover i sängen med mig, och jag har (peppar, peppar) inte fått några fästingar :)

Jag har kört ExSpot på alla mina, inga biverkningar. En sommar gav jag Frontline som rekommenderades av vet eftersom dom badade ofta o gärna, tyvärr funkade det inte alls. Samtliga hundar sov i sängen, har aldrig fått någon fästing på mig, men en gång hittade jag en som kröp på mig.

Fästingfrågan känns ganska hopplös för vår del... :( Jag har en fästingmagnet till hund som är överkänslig mot det mesta och har svårt att tåla fästingmedel. Har provat droppar och halsband från apoteket men det tålde han inte alls så jag fick ta av och schamponera honom direkt. Har testat alternativa medel, men han reagerar även mot flera av dem. Jag har testat med Fixodida-tabletter en tid, men vet inte om de gör särskilt stor skillnad för honom egentligen, och har svårt att gå upp i dos då han dessutom har känslig mage. Har för någon vecka sedan börjat testa med Skogssalva - både droppar och spray - och gick från en dag till en annan från att i vanliga fall plocka 10-20 fästingar på honom dagligen till att bara plocka 1-2! Tyvärr ser han ut som han är jätteskitig med all olja i hans stora fluffiga päls, och vi blir själva väldigt oljiga om händerna när vi klappar honom, men kan det minska fästingtrycket på honom så får det vara värt det...
Självklart går vi igenom honom varje dag och många fästingar hinner vi plocka innan de sätter sig, men fy fan vad jag avskyr detta jävla fästinggissel!! :cry: Och för varje år känns det som att säsongen bara blir längre och längre... :arghh:

Vad har ni för fästingskydd till era hundar?

Jag har en hund på strax under 3 kg som alltid sover i min säng och som tvättar sig noggrannt och ofta.
Jag tänkte iom det testa bärnstenshalsband, som någon i djurbutiken(som också är hundtränare) rekommenderade. Sagt och gjort. Hunden har haft halsbandet 1 vecka och har nu fått en ny fästing idag.

Vad skulle ni rekommendera till en hund i den storleken, som sover med mig och tvättar sig så noga?

Credelio kan ges från 1,3 kg, det är lägst bland fästingtabletterna så vitt jag vet. Bravecto och Nexgard har båda 2 kg som gräns om jag inte minns fel.
Jag själv ger Nexgard och bor i fästingland och är nöjd. Har gett det till små valpar också så fort de uppnått rätt vikt och det ingen har haft någon som helst biverkning.

Om du hellre vill ha halsband tycker jag att Scalibor har jättebra effekt. Använde det varje år i 10 år till min förra hund och han hade ytterst sällan någon fästing. Seresto upplever jag har sämre effekt.

Vi har använder Bravecto på Ascot sen han var valp så i tre år nu och tycker det funkar jättebra. Han får betydligt mindre fästingar än utan medlet (även om Bravecto inte ska vara ”avstötande” eller vad man kallar det) och fästingarna som sätter sig dör (dom är även alltid mkt små då dom aldrig hinder börja suga blod).

Bravecto. Hade gärna haft något mindre giftigt men skogarna här är helt invaderade. Förra hunden hade fästinghalsband utan problem tills vi flyttade hit, plockade 10 fästingar varje dag med NYTT Scalibor halsband. Har kännt två hundar med fästingsjukdomar och det lidandet önskar jag ingen

Nexgard. Nackdelen är ju att fästingarna måste bita för att få i sig medlet, men de tycks dö väldigt snabbt av det så de lossar bara man petar på dom.
Hade scalibor på lagotton då det fungerade bäst för henne.
Körde med seresto ett tag då katten ligger nära hunden men då labben kliade sig av det bytte jag till nexgard.

Kör Nexgard på mina två. Är första året jag testar det och är jättenöjd än så länge! På min cesky funkade bärnstenshalsband jättebra när han var nyklippt (rakad), när pälsen blev för lång fick han fästingar men då var det bara att klippa honom på nytt :)

Nexgard. Nackdelen är ju att fästingarna måste bita för att få i sig medlet, men de tycks dö väldigt snabbt av det så de lossar bara man petar på dom.
Hade scalibor på lagotton då det fungerade bäst för henne.
Körde med seresto ett tag då katten ligger nära hunden men då labben kliade sig av det bytte jag till nexgard.
På mina verkar Nexgard (och Bravecto) repellerande, för då får nästan aldrig ens en krypande fästing med medlet i kroppen. När dom väl börja få någon krypande fästing efter 5-6 veckor är det dax att ge nytt :D

På mina verkar Nexgard (och Bravecto) repellerande, för då får nästan aldrig ens en krypande fästing med medlet i kroppen. När dom väl börja få någon krypande fästing efter 5-6 veckor är det dax att ge nytt :D
Skulle önska det vore så här med, men här på sommarstället plockar vi nog 10-15 st krypande om dagen :meh:

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 054
Senast: Nota
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 361
Senast: NotlikeI
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 624
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 762

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka