Fästingsjukdomar

Julienne

Trådstartare
Är det nån som vet nån bra sida där man kan få reda på fakta och symptomer om olika fästingsjukdomar för häst och hund? Eller om det kanske e nån här som e haj på det? Tacksam för svar.

Sv: Fästingsjukdomar

När det gäller borrelia så är det, hos häst och hund såväl som hos människa, rätt diffusa symptom. Hälta som kommer och går och som man inte hittar orsaken till kan bero på borrelia, till exempel. Likaså plötsliga humörförändringar, exempelvis en tidigare snäll häst som plötsligt börjar sticka, bocka eller liknande. Borrelia angriper ju nervsystemet, så det kan bli rätt olika och rätt konstiga symptom. Balansrubbningar förekommer också.

Erlichia har jag ingen erfarenhet av, men hade en medryttarhäst som plötsligt blev sjuk där man misstänkte erlichia. Symptomen då var dålig i magen och hög feber, så det borde ju kunna vara dessa symptom på erlichia också.

Sv: Fästingsjukdomar

Hade en häst som fick Erlichia. Han fick hög feber, svullna ben och lite vinglig gång. dessa symptom är typiska för Erlichia.
Behandling i sju dar och sedan ett nytt blodprov efter en månad. Han blev helt frisk.
Mera diffusa symptom som kan komma långt efteråt (om man missar den akuta fasen) är hälta på olika ben, hängighet, ändrar humör, ömhet i muskler.

Ti_Ti

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
459
Senast: Ponylove
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 322
Senast: skiesabove
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 503
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?