Fästingsjukdomar och tänder?

P

Picabus

Min häst (vbl sto på 8 år)har på senaste tiden gått ner i vikt, och varit trött och matt i pälsen. Hon har alltid varit svår född, men har alltid haft blank päls och muskler, nu är hon ganska muskelfattig, trots regelbunden ridning. Hon är inte hängig, men blir lätt trött, hon har tidigare orkat hur mycket som helst. Min tränare tycker att vi ska ta blodprov och kolla om det är någon fästing sjukdom, vilka olika fästingsjukdomar finns det? Hur brukar dom yttra sig?
Hon har en uträknad foderstat som hon fungerat mycket bra på tills nu. Men det var längse sedan vi kollade hennes tänder, så jag funderar på om det kan vara så att hon inte riktigt kan tillgodogöra sig maten och därför blir trött och faller ur. men vad är bäst, att ta en veterinär eller hästtandläkare? har hört så många olika åsikter? Någon som vet någon pålitlig i sthlm området får gärna Pma :bow:
Detta blev lite luddigt, men någon som varit med om samma sak?
Tack på förhand!

Sv: Fästingsjukdomar och tänder?

Hej!
De symptom du beskriver är absolut inte typiska för någon av de fästingburna sjukdomar vi har i Sverige. Avmagring, mindre ork, glanslös hårrem etc är snarare väldigt ospecifika symptom på att allt inte står rätt till.

Jag skulle i första hand låta undersöka hästens tänder. Detta bör göras av en veterinär med intresse och kunskaper om hästens tänder, alternativt en sk hästtandläkare. Prova att ringa till någon av hästklinikerna i närheten och fråga om de kan rekommendera någon person. Fördelen med att välja en veterinär som tandläkare är förstås att denna samtidigt kan göra en grundlig klinisk undersökning av din häst för att om möjligt hitta någon ledtråd till varför hästen mår dåligt. Ett enkelt blodprov kan också vara till hjälp för att utvärdera om hästen har eller har haft någon infektion eller om någon av kroppens viktiga funktioner sviktar. Om fynden vid undersökning och/eller provtagning tyder på en fästingburen infektion kan det förstås vara nödvändigt att ta även ett sådant prov, men det är bättre att gå ut på bred front.

Symptom vid sjukdomarna Borrelios och Ehrlichios är främst hög feber, svullna ben och dåligt allmäntillstånd. Hälta på ett eller flera ben är också vanligt.

Sv: Fästingsjukdomar och tänder?

Hejsan! Min ponny hade fång i somras. Jag satte i gång honom väldigt försiktigt igen efter anfallet och i september kände jag att nåt inte var riktigt rätt. Han var väldigt trött och slö, och jag tyckte att han släpade bakhovarna i marken ibland. Har även tappat muskler.
Jag rakade av honom hans björnpäls och trodde det skulle bli bättre. Eftersom han inte varit riktigt igång på länge trodde jag att han var trött för att han tappat kondis. Rörde sig lite stelt och eftersom han inte vill visa smärta åkte jag till kliniken för en koll. Ingen hälta men de tog ett blodprov som visade för höga erlichia värden. Han har nu stått på klinik i fem dar på behandling. Jag tycker att det är konstigt att han inte haft de symtom de brukar ha, då han hade så jättehöga värden. Detta är ett av det märkligaste jag har varit med om. :confused:
Ha dé! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
S
Hästvård Jag har en halvblodsvalack som är född -06, jag har haft honom sen han var tre år. Jag har ett stort problem med honom, och det är att...
Svar
11
· Visningar
1 417
Senast: Midnight
·
P
Hästvård Kan nån hjälpa mig att se saken ur ett annat perspektiv. Eller tänka utanför ramen. Har ett 18-årigt halvblodssto och vi har ett...
Svar
5
· Visningar
1 276
Senast: Ylva86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Appar
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur