Fästingsjukdom.

B

bussig

Har en kompis vars hund har fått elicshia (vet inte hur det stavas). Blir denna hund återställd. Hon ska få medicin i 20 dagar. Finns det fler här som har råkat ut för denna sjukdom.

Sv: Fästingsjukdom.

Hade en häst i mitt stall som fick det som unghäst. Han blev helt återställd efter medicinering och vila.

Jag har hört av en "vanlig dödlig svensson" att erlichas går att bota med medicin, men det ligger kvar i kroppen latent och kan bryta ut när som helst igen. Hon menade på att det därför är viktigt att se till att hunden har en allsidig och näringsriktig kost, så att immunförsvaret är starkt. Hennes hund är två år senare inte hundra procent återställd från symptomen ännu.

Jag har en hund som behandlas mot Erlichea just nu. (färdigbehandlad i morgon). Hon har dock behandlats i 30 dagar men det är väl olika vad veterinärerna ger.
Det ska visst inte vara särskilt vanligt med återfall de allra flesta blir helt återställda. Det viktigaste är att man låter dom vila och återhämta sig.
Hoppas att din kompis hund, och min hund, klarar sig utan men!

Jag har 5 st bekanta som fått E. på sina hundar. 2 st fick tyvärr avlivas. 2 st kom aldrig tillbaka till tävlingsbanorna och en blev fullt återställd.

Själv fick min hund det i somras, och hom har återhämtat sig fullt ut.

Min erfarenhet är att de flesta blir helt återställda. Man utvecklar ingen immunitet mot det och kan bli sjuk på nytt.

cissi_cassandra skrev:
Jag har en hund som behandlas mot Erlichea just nu. (färdigbehandlad i morgon). Hon har dock behandlats i 30 dagar men det är väl olika vad veterinärerna ger.
Det ska visst inte vara särskilt vanligt med återfall de allra flesta blir helt återställda. Det viktigaste är att man låter dom vila och återhämta sig.
Hoppas att din kompis hund, och min hund, klarar sig utan men!
Har din hund kräkts. Det gör nämligen den här hunden. Och då blir det svårt med medicineringen.

bussig skrev:
Har din hund kräkts. Det gör nämligen den här hunden. Och då blir det svårt med medicineringen.

Nej min hund har inte kräkts sen hon började med medicinering, hon blev pigg redan efter drygt en dag och helt tillbaka till sitt gamla vanliga jag efter kanske 2-3 dagar.

Känner att det är något som inte är som det ska med ägaren. Han är besviken på hunden. Det är en drever. Hon har inte uppfyllt hans krav. Han ville att hon skulle jaga råddjur. Men det ville aldrig hon. Hare ville hon. Dåligt med rådjur på våran ort. Så han har tappat lusten för denna tik. Han överväger att avliva denna hund. :devil: Jag vill att han ger henne en shans. Ge bort henne till någon som gillar harjakt om hon klarar sjukdomen.

Med tanke på sjukdomen tycker jag inte att du behöver vara orolig för att ta över henne.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
637
Senast: Puffindog
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 263
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 595
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama