Fästingsäsongen är igång

_Runaway_

Trådstartare
Nu börjar de äckliga små djuren visa sig igen, min egen vovve har inte haft någon fästing än, men har hört fler som börjat plocka på sina. Vad man ska ha för motmedel finns det ju många åsikter om, men vad har ni och varför?
Vi använde scaliborhalsbandet förra året, och tyckte det funkade bra. Men har också hört en del negativt om det, att hundarna kan må dåligt av det etc.?

Droppar i nacken, värdelöst om man har en hund som älskar att bada sommartid?
Något pulver man har i fodret?
Bricka i halsbandet som sänder ut ultraljud?

Sv: Fästingsäsongen är igång

Jag plockade årets första nu i veckan.
Vet inte heller riktigt vad jag ska köpa att använda i år.
Blev rekommenderad FrontLine (tror jag den heter) halsband via ett par bekanta på BK, funderar på att testa det.

Jag har fått för mig att olika medel funkar olika på olika hundtyper.
Jag har en rejält pälsad Aussie och kör med Spot-On, Frontline har inte funkat på honom.
Han badar massor på sommaren, ser inte det som ett problem att ta några badfria dagar just när jag satt på medlet.

Men räcker det med bara några badfria dagar, och att de sedan kan bada igen som vanligt?
Är det inte så att medlet försvinner direkt när de har badat och att man då måste sätta på nytt?

Jag har nog plockat tio kanske, hälften har satt sig och resten har jag tagit när de krypit omkring :devil:

Eftersom hunden är allmänt känslig vågar jag mig inte på frontline och andra preparat som kan ge upphov till nerv - hud eller andra negativa biverkningar.
Så jag har köpt en liten sak som sänder ut ultraljud. Vet inte om den funkar eller ej men har inte sett några sen vi började använda den. Får utvärdera om några veckor. Vet inte om jag tror på det riktigt men hoppas ju naturligtvis att den funkar!

Nu blev jag förvirrad, Frontline verkar ju inte alls finnas i halsband utan bara som droppar och spray. Måste ha missuppfattat.
Jag är i alla fall ute efter något som man inte behöver droppa på nytt av varje gång hunden badat (vilket hon gör ungefär hela tiden på sommaren).
Får se om det finns något sådant medel. Annars blir det halsband.

Förra året använde vi Scalibor på vår staffhane och det funkade ypperligt. Inte en enda fästing behövde vi plocka, trots att han gärna sprang i buskar och snår. Nu har vi dock två, som gärna busar mycket med varandra och då törs jag inte använda Scalibor igen. I år blev det varsitt Petwise, första gången jag provar detta.

Gillar inte tanken på att använda gifter så jag använder bärnstenshalsband. Fungerar jättebra på mina hundar. Googla på mitt användarnamn om ni vill veta mer. :)

Camaro har inte haft några än, Ila har haft men jag tror att de följde med henne från västra sverige som ligger lite före med våren.

Jag har satt på scalibor på båda.

Sålänge inte hundarna visar symptom på att må dåligt av halsbanden så fortsätter jag med dem. Ger ett oerhört bra skydd!

Jag testade ultraljudsgrejen förra året, funkade inte alls, men som sagt. Olika pälsar och olika hundar, olika resultat.

Men räcker det med bara några badfria dagar, och att de sedan kan bada igen som vanligt?
Är det inte så att medlet försvinner direkt när de har badat och att man då måste sätta på nytt?

Medlet sitter inte i pälsen utan sprider sig i underhudsfettet. Jag brukar ta typ tre badfria dagar.

Nu blev jag förvirrad, Frontline verkar ju inte alls finnas i halsband utan bara som droppar och spray. Måste ha missuppfattat.
Jag är i alla fall ute efter något som man inte behöver droppa på nytt av varje gång hunden badat (vilket hon gör ungefär hela tiden på sommaren).
Får se om det finns något sådant medel. Annars blir det halsband.

Scaliborhalsband MÅSTE plockas av vid bad ute, då det är farligt för miljön och då främst vattenmiljön.

Frontline och Exspot går utmärkt att bada med så länge du inte schamponerar. Dock bör hunden inte bada de första dygnen efter att man applicerat dropparna på nacken. Detta för att det ska hinna sprida sig i fettlagret på huden.

Kan tänka mig det! Va otroligt skeptisk men va tvungen att pröva då jag helst inte ville lägga på något av de som finns! Nu är jag dock illa tvungen för har plockat ännu fler idag! Tänkte köpt petwise men läste att det också är giftigt om hunden får i sig de. Så blev frontline. Bara hoppas de fungerar smärtfritt!

Där jag bor har fästingarna inte kommit ännu, vi har fortfarande nattfrost ibland.

På min förra hund hade jag alltid scaliborhalsband, och det fungerade utmärkt, inte bara på henne utan även på mig. Det hände att jag gick promenader med icke hundägande kompisar i fästingrika trakter, och efteråt kunde de plocka av sig 3-5 fästingar var, medan jag inte hade en enda. Jag tror det berodde på att medlet smetade av sig på mina byxben, men är inte helt säker. Har någon annan märkt liknande effekter?

Nu har jag en 5-månaders valp, och jag väntar så länge som möjligt med fästingmedel för henne - det är ju trots allt giftigt, och jag inbillar mig att risken för biverkningar kan vara större på växande individer. Dessutom gillar jag att ligga och gosa med henne i sängen, och det är ju mysigare utan fästinghalsband, särskilt som hon gärna vill vara uppe i ansiktet på mig.

Jag har också funderat på att välja Exspot istället för halsband, men det är ett tag sen jag sist använde det, så jag har glömt bort frekvensen. Hur ofta behöver man applicera det? En gång i veckan eller mer sällan?

Medlet sitter inte i pälsen utan sprider sig i underhudsfettet. Jag brukar ta typ tre badfria dagar.

Då ska jag nog också prova droppar i år. Har tvekat pga att han badar mycket och gärna med barnen, vilket jag gärna ser att han får fortsätta med.
Men några badfria dagar står vi absolut ut med om det inte 'försvinner' med badning.

Jag testade först bärnstenshalsbandet på min hund, det är väll olika på olika hundar men det fungerade inte så det skickades tillbaka. Han fick borrelia och efter de så använder vi alltid scalibor halsbandet och det har fungerat bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka