Fästingmedel

Pontevecchio

Trådstartare
Vilket medel använder ni mot fästingar?
Finns det nåt man kan ha på sina utekatter för att skydda de mot alla fästingar som kommer nu till våren?

Hundar har ju Scaliborhalsband, finns det nåt liknande för katter?

Sv: Fästingmedel

Frontline. Jag vet inte exakt hur effektivt det är, men jag hade använt det om mina katter hade gått ut mer.

Jag använder Frontline, det fungerar suveränt på min storkatt som har sitt revir där det är högt gräs.
Lillkatten som bara springer på gården har aldrig haft en fästing så henne har jag inte provat på.

Mina katter (min katt - det ena skrället är försvunnet) har fästinghalsband. Jag hittade en fästing på ena katten (skrället som har rymt) och en dag senare så hade de halsband. AFfären hade bara ett i kattmodell kvar, men jag köpte ett i hundmodell och klippte av !

de tålde det?

frontline är sånt man häller på eller?

vi har inte heller så högt gräs men jag avskyr äckliga fästingar.

Ah, så det finns halsband för katt? Undra vad min kille kommer gilla halsband...:crazy:

Man ska absolut inte använda halsband för hund om man inte vet vad de innehåller! Många av fästingpreparaten för hund är mycket giftiga för katter. Likaså bör man inte ha halsband om man har mer än en katt, eftersom det inte är bra för dem att slicka rakt på det även om det är ofarlig vid hudkontakt.

Frontline droppar man i nacken (och håller koll på katten tills det torkat ordentligt, det är riktigt obehagligt om de lyckas slicka i sig det). Jag tror det har effekt i 3-4 veckor. Jag har färstingfobi och hade lätt använt frontline bara för mina katters utepromenader om det inte vore för att jag planerar en dräktighet i sommar.

Varför finns det inga långtidverkande fästingpreparat för människor? :crazy:

Oki, jag undrade mer om det finns halsband för katt, hundhalsband tänkte jag inte använda.
Det är bara en katt och om det finns andra katter som slickar på honom när han är på upptåg det vet jag inte men om risken är att en annan blir sjuk vill jag inte använda det, jag tror att hans första mission kommer bli att åla sig ur det :D

Frontlin låte ju smidigt, det köps på apoteket va?

Det finns ju halsbandsvarianter i djuraffärer innehållande t.ex. tea tree eller andra örter. Brukar resultera i att katten luktar diskmedel med citron eller liknande. De funkar hyfsat i min mening. De får ibland några fästingar, men inte alls lika mycket som när de går "oskyddade"

Frontline köper man på Apoteket, man delar pälsen i nacken och droppar medlet där. Räcker som någon skrev i 3-4 veckor.

Jag läste väldigt noga på innehållsförteckningen och det var exakt samma sak i båda banden, lika mycket. Samma tillverkare - bara det att det var olika längd på dem. Så jag tror inte att det är ngn fara för katterna. För övrigt så var det T-tree oil i själva halsbanden.

Jag hade fästinghalsband även förra året och det fungerade strålande - inte en fästing.

MIna katter slickar ALDRIG på varandra. De accepterar varandras närvaro, men de har delat upp huset - och det är otroligt sällan som någon av dem beträder den andras del. Att ligga i samma rum finns inte i deras värld och att slicka på varandra vore en direkt förolämpning

Oki nu kanske jag har blivit grundlurad men jag var och köpte kattmat nyss på vår djuraffär och så frågade jag henne vad hon hade och då rekommenderade hon Hery, ampuller som man masserar in i kattenspäls från nacken till svansroten. Helt naturligt preparat(inget gift som hon uttryckte sig) med cocosolja och granium. Varar 8 veckor men tar ca 2 veckor att börja verka fullt ut.

Hon använde det själv och var nöjd minst lika bra som giftet på apoteket :crazy: Hon vill ju sälja...

någon som testat? Min kisse kommer att vara försökskanin :cool:

OT...

Katten som var förrymd har nu kommit hem igen. Hon var bort i fem dagar. Instängd i vår källare. Jag har letat där säkert fem gånger. Men imorse behagade åbäket komma fram ! jag är jätteglad....hon var inte ens hungrig, jag gissar att det finns gott om möss där.

kl

tack för alla svar!

Låter som att det får bli Frontline under bevakning då mina två katter gärna putsar på varandra.

Han slicka säkert på det han kommer åt men nacken skulle man koncentrera sig på och där kommer han inte åt lika mycket. Det är nog liknade som frontline men med naturmedel..

Liknande trådar

Kropp & Själ Kanske finns några fler fästingmagneter här.. Min mamma drar till sig fästingar utan dess like, vi bor i ett nästan extremt...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
611
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
458
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Tidigare har jag gett mina katter credelio och har tyckt att det funkar bra. Nu har katterna dock helt gått över till torrfoder och det...
Svar
9
· Visningar
723

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka