Fästingmedel

M

millansnillan

Jag har hört om ett fästingmedel för hundar som man kan köpa och ge dem. Detta ska tydligen göra så att fästingar inte vill sätta sig på hundne och gör de det så dör de direkt.

Någon som vet vad det heter, vart man kan köpa det och vad det kostar?

Någon som vet när fästingarna vaknar i mellersta Sverige?

Sv: Fästingmedel

Finns olika sorter att köpa på apoteket. Fråga där så hjälper dom dig och visar vilka alternativ som finns :)

Bor i Göteborg och en bekant till mig har en katt som redan fått sin första fästing. Blääääää!!!

Fästingarna har redan börjat att komma här i Halland.
Det som finns receptfritt i apoteket är Frontline eller Expot (spot-on). Det finns även fästninghalsband att köpta, men dessa är på recept.
Gemmensamt för preparaten är att de börja verka efter något dygn och att de påverkar parasitens nervsystem så att de dör.

Att reaktioner skulle komma artspecifiekt har jag inte upplevt. Däremot kan vissa individer vara känsliga.
Särskilt mot Scalbor (halsband).
Det viktiga är att rapportera misstänkta överkänsligheter till sin veterinär, så att det kan rapporteras till tillverkaren.

Bor i Malmö och har en kompis som har varit ute i skogen en hel del med sin hund och den har haft 5 fästingar redan... Äckliga små kryp.... :devil:

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
990
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 713
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
915
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama