Fästingmedel till valp

pernilla_s

Trådstartare
Alla fästingmedel jag tittat på är för vuxna hundar. Jag vill ha skydd till min lillfis också finns det? Efter att ha fått avliva både häst och hund tidigare i fästingsjukdomar är jag extra nojjig trots att det finns väldigt lite fästingar här där jag bor nu.

Sv: Fästingmedel till valp

Jag har för mig att t ex Frontline är från 8v ålder. Sedan tycker inte jag att det är särskilt bra. Scalibor är från 7v ålder.

Till mina fungerar Frontline alldeles utmärkt och dom får i stort sett noll fästingar under 4-5 veckor med medlet på. Utan medel är dom fästingmagneter.

Vi använde bärnstenshalsband på vår tant, fungerade helt okej men det kröp en fästing på huvudet där pälsen var lite för kort för att bli riktigt statisk.
Annars använder jag Renons på mig själv och sambon flitigt när vi vistas i mygg- och fästingtäta områden och jag har inte haft en enda fästing sedan jag började använda det för 2 år sedan. Är inte något vidare starkt då t.o.m. jag som har känslig hy kan ha det i ansiktet och på armarna utan att reagera.

På min katt använder jag citronella halsband, såna som säljs i djurbutiken.
Funkar riktigt bra. Säljs även för hund och borde funka för valp`?

Jag låter tvätta min hund med probschampo var fjärde vecka och det håller fästingarna borta bra. Han har haft en enda fästing på sex år och den satt precis vid nostryffeln där det förmodligen inte hade kommit tillräckligt med schampo. Jag vill inte heller ha gifter på min hund då han sover hos oss i sängen.
Scalibor skulle jag aldrig använda då min gammelman blev svårt sjuk av det och jag vet hundar som har dött av det.

Personligen hade jag i ditt fall kört på Frontline -fungerar prima på min hund, får inga fästingar alls faktiskt, kombinerat med en sån liten manick som utsöndrar ett ultraljud som skall avskräcka fästingarna "Skudo pet". Just för att vara på den säkra sidan. Min mammas hund som har använt skudo pet reagerade inget alls på ljudet åtminstone och jag själv fick verkligen hålla den så nära örat som möjligt för att höra någonting :)

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 315
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: Roheryn
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 545
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben