Fästingmedel till marsvin?

BuenoBull

Trådstartare
Hej!
Under sommaren ska vi ta ut våra darlingar :love: till torpet. Där vi ska vara fick jag höra att ungefär var 5:e fästing är TBEsmittad där. :eek: Vi i vår familj ska vaccinera oss men vad kan man göra för att hjälpa marsvinen?? Finns det något man ska göra för att hjälpa fåglar eller klarar de sig? Jag tänkte att de kanske inte är så mycket på marken. Min syster ville nämligen påbörja fågeluppfödning i sommar.
Tack för svar!

Sv: Fästingmedel till marsvin?

Ring och prata med rådgivningen på apoteket (rosa sidorna i telefonkatalogen) hör om dom vet vilket medel man kan använda. Funderar på om man kan använda "frontline vet" till marsvin? Annars så finns det säkert något annat preparat som du kan köpa och ha på djuren.

Ang fåglarna så är risken minimal och där skulle jag inte försöka mig på någonting alls. Jag har haft mina fåglar ute hela sommrarna och aldrig råkat på problem med fästingar. Däremot kan dom få löss eller irriteras av mygg och liknande. (Men det brukar inte heller vara något problem)

aramis skrev:
Ring och prata med rådgivningen på apoteket (rosa sidorna i telefonkatalogen) hör om dom vet vilket medel man kan använda. Funderar på om man kan använda "frontline vet" till marsvin? Annars så finns det säkert något annat preparat som du kan köpa och ha på djuren.

Ang fåglarna så är risken minimal och där skulle jag inte försöka mig på någonting alls. Jag har haft mina fåglar ute hela sommrarna och aldrig råkat på problem med fästingar. Däremot kan dom få löss eller irriteras av mygg och liknande. (Men det brukar inte heller vara något problem)
Jag använder Frontline vet. till mina marsvin när de har static eller pälsätare. Fungerar jättebra. Bör ju då även kunna användas mot fästingar.

Är Frontline farligt för marsvinen på något sätt? om dom slickar sig själva rena så får dom väl i sig medlet och så. Vad för risker finns det?

Lilja_89 skrev:
Vad kan Frontline vet. kosta då? På ett ungefär.
Jag använde spray, en liten flaska med 100 ml kostar ca 100 kr och en stor flaska med 200 ml kostar 160-170 kr om jag inte har fel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: valy
·
Hundhälsa Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 069
Senast: __sofia__
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 197
Senast: LaMagia
·
Kropp & Själ Hej, här kommit in i en riktigt dålig sömn-ovana jag inte kan bryta.Lägger mig ca 22.30 och somnar direkt.Sover som en stick till kl...
Svar
14
· Visningar
1 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar
  • Freestyle och htm

Hästrelaterat

Omröstningar