Fästingmedel frågor

E

Egonson

Jo, jag har använt sökfunktionen men hittar inget av intresse.

Förra året hade hunden Scalibor halsband, kliade sig lite i början men sen var det inga problem. TVÅ fästingar på hela sommaren :bow:
Han fick på sig ett nytt Scalibor i förgår, nu har han kliat sig så in i bänken så det har blivit en kal fläck samt skrapat hål på huden.. Tog självklart av halsbandet.

Vi har provat det mesta men inget funkar!

Frontline: Hjälper bara ytterst lite, får många fästingar ändå.. Funkar sämre för varje år tycker jag! Vågar man prova starkare dos..?
ExSpot: Kliar sig jättemycket.
Bolfo: Kliar sig jättemycket.
Scalibor: Kliar sig, kal fläck vid halsen och har kliat hål på huden.. Funkade dock förra året?!

Så vad göra? Kan inte mata honom med vad som helst typ vitlök, han har extremt känslig mage.

Vågar man vänja lite långsamt med Scalibor ändå? Hur hade ni gjort? Kan man typ skölja av halsbandet så den värsta chock-effekten avtar.. eller vad tror ni händer då? :p

Vi fick ta bort vår gamla hund i Erlichios och det finns massor av fästingar häromkring.. Så något skydd vill man ha!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fästingmedel frågor

Jag läste i senaste Brukshunden om ett pulver att strö i maten.
Det lät kanon och jag skulle vilja prova det, någon med erfarenhet?

Annars har jag använt Frontline och Exspot och han har inte haft nå problem av dem. Halsbandet har jag inte provat, han är långhår och tycker inte det blir nå bra, pälsen viker ut sig som en stor krage.

Men jag ska kika i tidningen hemma vad medlet hette för något. Det verkade jättebra, så slipper man ha på dem en massa gift.

Ja, kolla gärna det! :) Låter spännande. Ja inte gillar man att ha gift på dem, men hellre det än fästingar som i värsta fall leder till döden eller plågsam sjukdom.

Våran golden har också Scalibor, har haft i några veckor och kliar sig en del, dock inte så illa som din..
Tycker också att det verkar fungera väldigt bra mot just fästingar, hon har bara haft några, och det var när vi hade tagit av halsbandet några dagar.

Jag känner mig väldigt osäker, vill ju inte ha en massa gift på min kära ögonsten, men samtidigt heller inte fästingar och alla risker det innebär.

Så jag följer denna tråden och hoppas på tips!

Lycka till också, hade ju tyvärr inga råd att komma med...

//Veras :bump:

Hittat lite info nu.

Medlet heter FixOdida-Zx och kostar ca 300kr/burk.

FixOdida är testat av hund- och kattägare, jägare och djurparker med mycket goda resultat. Samtliga tester visar på en markant reducering av angrepp från fästingar och andra parasiter

INNEHÅLLSGARANTI (per 15,125 kg)

Svampproteas (Validase FP-500) 112,000 HUT Bifidobacterium bifidum*
Amylassyra (Validase AFP) 250 SapU Bifidobacterium infantis*
Glukoamylas (Glukoamylas konsentrat) 50 AG Bifidobacterium longum*
Amylas (Validase FAA konsentrat) 330,000 DU Enterococcus faecium*
Lipas (svamplipas) 143,500 LU Lactobacillus casei*
Cellulas (Cellulase 4000) 12,800 CU Lactobacillus bulgaricus*
Laktas (laktas konsentrat) 2,000 LacU Lactobacillus plantarum*
Glukosidas (glukosidas konsentrat) 1,250 DP Lactobacillus rhamnosus*
Invertas (Invertas konsentrat) 1,250 SU Streptococcus thermopilus *
*575 million organisms
Amylas 9,52 mg/L/minut, Lipas 40,0 mg/L/minut, Proteas 1713 mg/L/minut,
Cellulosa 17,8 enheter/gram.

Innehåller 180 ml

DOSERING
Katter och mindre hundar: 2 kryddmått (2 ml) dagligen.
Större hundar: 4 kryddmått (4 ml) dagligen. Blandas i djuren mat el. vätska dagligen.

(Jag har kopierat denna text från ett annat forum)

Jag har bärnstenshalsband på min, pappa har de också på sina 2.
Jag har än så länge bara haft mitt i 2 veckor, men pappa köpte sina förra året efter Kippo fick en allerigisk reaktion av scalibor. Det var inte många fästingar han plockade.
Så här ser de ut på Krux

Har haft örthalsband på min katt, men de fungerade inte.

Hittat lite info nu.

Medlet heter FixOdida-Zx och kostar ca 300kr/burk.

FixOdida är testat av hund- och kattägare, jägare och djurparker med mycket goda resultat. Samtliga tester visar på en markant reducering av angrepp från fästingar och andra parasiter

INNEHÅLLSGARANTI (per 15,125 kg)

Svampproteas (Validase FP-500) 112,000 HUT Bifidobacterium bifidum*
Amylassyra (Validase AFP) 250 SapU Bifidobacterium infantis*
Glukoamylas (Glukoamylas konsentrat) 50 AG Bifidobacterium longum*
Amylas (Validase FAA konsentrat) 330,000 DU Enterococcus faecium*
Lipas (svamplipas) 143,500 LU Lactobacillus casei*
Cellulas (Cellulase 4000) 12,800 CU Lactobacillus bulgaricus*
Laktas (laktas konsentrat) 2,000 LacU Lactobacillus plantarum*
Glukosidas (glukosidas konsentrat) 1,250 DP Lactobacillus rhamnosus*
Invertas (Invertas konsentrat) 1,250 SU Streptococcus thermopilus *
*575 million organisms
Amylas 9,52 mg/L/minut, Lipas 40,0 mg/L/minut, Proteas 1713 mg/L/minut,
Cellulosa 17,8 enheter/gram.

Innehåller 180 ml

DOSERING
Katter och mindre hundar: 2 kryddmått (2 ml) dagligen.
Större hundar: 4 kryddmått (4 ml) dagligen. Blandas i djuren mat el. vätska dagligen.

(Jag har kopierat denna text från ett annat forum)

Intressant, Vet du var man köper sådant?

Frontline har funkat finfint på vårt lejon, hon har ju rejält med päls på benen & sitter gärna & gör sina behov med skallen inne i nån stor lövig buske (så genant, alla ser, jag gömmer huvet i en buske så känns bättre typ :D ) och hon har knappt haft nån alls.

Vet knappt om ag vågar pröva på vavvan dock, han e ju så liten.. :crazy:

Man ska ju inte blöta ner scaliboren då den är extremt giftig mot vattenlevande organismer. Om jag inte minns fel så kan hunden med tiden bli mer och mer överkänslig mot scaliboren. Vet en som hade det i flera år och så helt plötsligt fick hunden en allergiraktion och blev förlamad (det gick dock bort efter noggran avbadning). Vilken styrka använder du på scaliboren resp. Frontlinen?

Kanske en kombination av pulvret som Fiffi pratar om med de "örthalsband" som man kan köpa i t.ex. djuraffärerna?

Vet inte var dessa burkar kan köpas men det borde finnas hos återförsäljare, (zoo-butiker odyl)

Om de inte har hemma kan man försöka att få butiken att ta hem.

Ska kika lite mer om det så återkommer jag igen:D

Har kopierat denna text från annat forum, vet inte hur mycket man får kopiera rakt av.
Men det var en sån bra information :o

#Jag har en djurtillbehörsbutik i XXXXX och jag har beställt in Fixodida-zx till min butik.Har varit i kontakt med killen som har argenturen i Sverige och har fått lite information ifrån honom.Det är en man som har forskat i 22½år på att hitta det optimala mot fästingar och efter alla år så har detta kosttillskott kommit till med många testpiloter över världen.I Sverige så har han Jonas på skansen och många kennlar och kattuppfödare testat detta i två år.Det är på dessa grunder som jag då känner mig trygg, för att jag har svårt att tro att man vågar gå ut med dessa uppgifter om vilka det är som har ingått i detta testet för det är ju inga okända testpiloter direkt.

Vet inte var dessa burkar kan köpas men det borde finnas hos återförsäljare, (zoo-butiker odyl)

Om de inte har hemma kan man försöka att få butiken att ta hem.

Ska kika lite mer om det så återkommer jag igen:D

Ska kolla i zoobutiken inne i stan, om de har/beställa hem.

Scalibor fungerar på min labbe. Men då min tax va på och bet på den när de lekte. Så jag vågade inte ha på dem längre.
Men då prövade jag, efter ha läst här på forumet, B-vitaminer.
Fungerade super! Inte en fästing, för det fick dem med scalibor.

Men oj, kan det verkligen var så enkelt? Lite B-vitaminer bara.
Det skulle ju vara ännu bättre att ge det. Bor du i fästingrikt område?

Jag tror att fästingarna kommer att öka och öka, vi har haft alldeles för milda vintra här i några år. Förra våren så sprang min hund ut i höggräset under en kraftledning i skogen, dagen efter plockade jag ca 10 fästingar på honom :mad:

Oj vad många svar, ska försöka få ihop allt här :D

Jag menar alltså om man i så fall ska skölja det i en skål med vatten hemma. Fast det är dumt det också säkert, var bara en fånig tanke.

Örthalsband har vi provat (sådant grönt) tsm med Frontline, men det funkade inte särskilt bra om det nu funkade alls (är osäker iom. kombinationen med F), det luktar mest bara pyton :crazy:

Hunden väger 8 kg och vi har haft den starkare Frontline för hundar 10 kg+ tror jag det är, eftersom vår gamla hund vägde såpass.
Han har aldrig haft problem av F, inte ens klåda, bara det att fästingarna sätter sig ändå trots att vi följt till punkt och pricka, undvikit bad och allt vad det är.

Vi har Scalibor med 0,75, det som är för mindre hundar alltså.

Det där pulvret låter mycket intressant, ska läsa mer om det tror jag :) Verkar ju himla smidigt!
Tror ni man kan kombinera Frontline med sånt där FixOdida kanske?
Låter ju onekligen intressant som sagt!

Har läst om bärnstenshalsband men är tveksam, funkar det verkligen? Vi bor i fästingrika Halland.

B-vitaminer?! Varför skulle det avskräcka fästingar tro?

Min hund hade scalibor en sommar och fick någon enstaka fästing.
Sommaren efter fick hon b-vitamin och då fick hon inga alls. :)

Vissa säger att b-vitamin funkar, andra säger att det inte gör det. Man får väl fundera på hur man vill göra med tanke på risken för fästingburna sjukdomar.

Jag frågade en veterinär om det, han sa att b-vitamin avger en lukt som fästingar inte tycker om.

Själv ger jag hellre b-vitamin (och kollar igenom hunden varje dag) än sätter på scalibor igen. :)

Finns inte mkt att läsa om FixOdida, skulle vilja prova det men är inte så säker på hur man får tag i det?

Vi tänkte prova ha på Scalibor efter helgen igen några timmar åt gången, kliar han sig så får det åka med skräppåsen tillbaka till apoteket för så kan vi ju inte ha det :mad:

B-vitamin har jag aldrig hört talas om, vågar man prova (klart man vågar men hur lång tid tar det innan det visar effekt?) Kan ju ta hem lite från hästens dunk.

Självklart kollar vi också hunden varje dag, kammar med "luskammen" som är väldigt effektiv :) Man får med de små j-larna som kryper i pälsen :devil: Men ändå är det alltid nån som lyckas smita!!

Jag skulle tro att du kan använda både Frontline och pulvret om du nu får tag i det :)

Hittade en nätbutik som säljer det, 297:-/burk.

Senast ändrad:

Jag funderar ärligt på att testa kombinera detta, Scalibor verkar uteslutet då hunden ff. kliar sig lite (har haft av halsbandet i 2 dygn nu) och har två kala/skavda fläckar på halsen :crazy:
Frontline har ha ju alltid tålt.

Tror jag beställer en burk därifrån senare, googlade i går men fick bara fram 2 svar från andra forum så jag googlade nog fel då :D

Liknande trådar

Hundhälsa Antar att det bara är en tidsfråga innan den första fästingen dyker upp, minns att de var väldigt tidiga förra året.. Vad kommer ni...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
12 705
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar