Fästinghotell

H

Hannahbal

Jahapp, nu har Mira blivit legitimerat fästinghotell… Så känns det i alla fall.

Sedan första promenaden på landet har hon varit så oemotståndlig att fästingarna bara måste krypa runt på henne! Frontline har hon fått droppat i nacken. I stockholm märkte jag inte av fästingarna alls under de 7 veckor jag har haft henne, bara en enda kröp på henne på en promenad. Då har jag å andra sidan inte tittat så noga heller.
Vi tänkte att frontline fungerar ju jättebra på henne, inget att oroa sig för här inte! Hällde på ny dos tre dagar innan vi skulle ut till landet och jag får tokspel på alla fästingar!!
varje gång vi har varit ute måste jag kolla igenom henne. Bara en fästing har satt sig, men plokar mellan 1-6 fästingar efter varje promenad som kryper runt på henne!
Jag tröttnade rejält efter två dagar och pappa fick skicka hit ett sånt där örthalsband som man hör inte brukar fungera i hopp om att det och frontline skulle komplettera varandra. Detta fick jag idag och satte på på förmiddagen. Märker inte av någon effekt ännu, och jag blir tokig!
Det är ju bra att dom inte sätter sig i alla fall, men de drar ju vidare till mig och mamma istället. Äckliga kryp!!

Vad ska jag göra?! Jag orkar inte!

Sv: Fästinghotell

Jag tror att du ska vara glad åt att fästningarna inte sätter sig. Det är ju det F-line gör. Att de kryper runt i pälsen kan du nog inte förhindra oavsett vilket fästningmedel du använder. Du har en liten, hårig hund som är precis i lagom "fästinghöjd". Vissa områden här i krokarna är fulla av fästningar. Har vi gått där med hunden borstar jag igenom honom innan vi går in till kvällen eftersom han sover i vår säng. Men de flesta ramlar av han på vägen... Varken jag eller Husse har haft fästningar än i alla fall (peppar peppar ta i trä osv) :D Wilton har haft ett par i perioden mellan Doserna (jag slarvade! :o)

Det var min första tanke också, att frontline kanske bara förhindrar att dom sätter sig, men när min käre far frågade i en hund och katt-affär som dessutom har veterinär ansluten hade de aldrig hört om att fästingar ens krupit på en frontline-behandlad hund.

Får hoppas att det där örthalsbandet kan göra att de inte vill vara på henne, om det får någon dag på sig. De kryper nämligen över till oss när de väl följt med in. Jag hade kliat Mira på magen när hon låg på golvet och kort därefter såg jag en liten fästing som irrade omkring mellan tårna.
Jag har dessutom ganska ordentlig insektsfobi:angel: och får gärna lite panik över alla fästingar som illvilligt liftar med henne. Igår hade en satt sig också. Jag tror dom sätter sig om dom får tid, men dom verkar ha svårt att hitta in till skinnet, pälsen är ganska tät.

Det finns ju "fästing-deo" för hund som kanske hindrar att de ens vill krypa på eftersom hunden luktar. Men nackdelen är ju att - hunden luktar. :D Och det behöver sprayas på före långpromenad.

jag hade provat prob schampot kombinerat med prob hunddeo om jag vore dig. ett giftfritt alternativ som håller fästingarna borta.

Jag har Frontline på katterna och Exspot på hundarna. Kryper nån enstaka på hundarna, och några fler på katterna, kanske 3 - 4st, men än har ingen bitit sig fast (och obehandlat var det X krypandes, och minst 6 - 10 fastbitna per dag, per djur..hoho, jag höll på att få krupp).

Så prova exspot nästa gång kanske? Sådana droppar man droppar i nacken och vid svansroten.

En lite OT sak som jag klurat över, men sånt där halsband, Scalibor (?), jag har aldrig provat då jag inte kan använda sådana, katterna kelar med hundarna och vill inte ta livet av katterna, och enligt tanten på apoteket fanns det iaf rapport om en katt som dött. Hursom, pappa använde sådana halsband, med typ nada effekt. Tills han var nere i Spanien och köpte sådana. Jag tyckte att 'ja men du är ju lurad, det är ju samma sak i det'. Men de måste ha annan styrka eller nåt? För de spanska banden fungerar super?? Inte en fästing på hunden?

fortsätter OT..
När vi tog hem våran hund för fem veckor sedan så höll jag på att bli galen på alla fästingar. Han har dessutom så tjock och tät päls så det räckte inte att klappa för att man skulle känna dem, man var lixom tvungen att verkligen KÄNNA igenom hunden för att hitta de små krypen :mad:
Så jag köpte Scalibor. De första dagarna var det kanske några enstaka som satte sig, men då var han dessutom ganska nybadad och det kan tydligen göra effekten sämre. Sedan dess har han inte duschat och har haft EN fästing på fyra veckor. Har inte heller sett några krypa omkring så jag antar att de inte gillar honom alls längre! :laugh:
Frontline har jag på katterna, det funkar perfekt så länge men kommer ihåg att ta på det var femte vecka... :o

Hehe, det följer ju med några fåniga klistermärken. Jag använder faktiskt de och klistrar in i kalendern, för att komma ihåg att köpa en ny förpackning och behandla om ;) Annars kommer jag inte ihpg förrän de börjar få massa fästingar igen ;)

Usch dessa små eländiga, äckel päckel kryp :mad:
Har två terriers som jag inför mitt årliga Roslagsbesök preparerar med Fronline. Och det är samma sak varje år. Tiken har aldrig fästingar på sig, varken krypande eller fasta. Medan hanen har ett flertal krypande och någon enstaka som satt sig. Hur skumt som helst.

Morpan som anser att fästingar och ormar är helt onödiga :crazy:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 769
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 812
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
8 347
Övr. Hund Sedan i går har min hund betett sig ganska illa. Han är nio år gammal och har varit min i två år. Jag vet inte så mycket om hans...
Svar
7
· Visningar
3 912
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka